אימפוטנציה בראייה מערבית

(0)
לדרג

אין אונות היא מהבעיות השכיחות בעולם. מאמר זה מפרט את הסיבות המרכזיות להפרעות זקפה ודרכי ההתמודדות עמן

מאת: תמורות - המרכז לקידום רפואה משולבת

אין אונות, בלועזית: Impotence, משמעותה חוסר יכולת לקבל זקפה מספקת לקיום יחסי מין, או חוסר היכולת לשמור על זקפה למשך זמן במהלך המגע המיני. הגדרה זו נחשבת ליחסית כיוון שהיא תלויה בתדירות יחסי המין. לעתים לתופעה זו מתלווה בעיה אחרת של שפיכה מוקדמת.

מרבית הגברים עוברים תהליך הדרגתי של אין אונות שנמשך חודשים ואפילו שנים. התהליך מתחיל באי היכולת להחזיק זקפה מספר דקות ובהמשך חוסר יכולת לקבל זקפה 'לפי הזמנה', על אף זקפות הבוקר וזקפות בזמן אוננות.

האם הגורם לאין אונות הוא הגוף או הנפש?

עד לא מזמן חשבו הרופאים כי 90% מן הגברים סובלים מאין אונות על רקע פסיכולוגי. גברים רבים טופלו בהפרעות בתפקוד המיני במרפאות פסיכיאטריות. המחשבה הייתה שלמעט סוכרת או שיתוק, כל הסיבות הן נפשיות.

רק בשנות ה-90 החליטו להשתמש במונח הפרעה בזקפה במקום אימפוטנציה בגברים. הגישה הטיפולית הייתה תלויה במומחיותו של הרופא המטפל: מומחה ברפואה פנימית או מומחה בסוכרת טיפל באופן שונה ממומחה באורולוגיה או פסיכיאטריה. כיום מחקרים מצביעים כי רק 20% מהמקרים של הפרעות בזקפה נובעים מסיבה פסיכולוגית.

אין אונות נובעת, על פי רוב, מהפרעה של כלי הדם, הפרעה עצבית, תרופות וסמים, הפרעות בפין או בעיות נפשיות הפוגעות בריגוש המיני. סיבות גופניות שכיחות יותר אצל גברים מבוגרים, ואילו בעיות נפשיות שכיחות יותר אצל צעירים. אין אונות הופכת לשכיחה יותר עם הגיל, גם אם אינה נחשבת לחלק נורמאלי של ההזדקנות.

מערכת המין הזכרית

למערכת המין הגברית 2 תפקידים עיקריים:

* ייצור זרעונים ונוזל זרע והעברתם למערכת המין הנקבית.

* ייצור הורמון המין הגברי - הטסטוסטרון.

המערכת מורכבת מאשכים, חבל הזרע, בלוטות נוזל הזרע והזרע והפין.

הפין משמש הן מעבר לשתן וזרע והן מקור להנאה מינית. לפין מבנה גלילי הכולל בתוכו שלושה גלילים ארוכים. שני הגדולים יותר נקראים גופים מחילים, ומונחים לאורך שני צדי הפין. בזמן התעוררות מינית הם מתמלאים בדם ובשל כך מתנפחים פי שניים או שלושה מגודלם הרגיל, הפין מתארך, מתקשה ומתרחב ומגיע לזקפה.

הגליל הקטן נקרא הגוף הספוגי, אשר מכיל צינור דק הידוע בשם שופכה (Urethra). תפקידו לחבר בין שלפוחית השתן והעולם החיצוני. השופכה מעבירה שני סוגי נוזלים בזמנים שונים : שתן, בתנאים רגילים, ובעת האורגזמה היא מעבירה את נוזל הזרע, המכיל את הזרע.

הזקפה היא תהליך החזר (רפלקס), בו חלה התקשות איבר המין הזכרי בעקבות גירוי מעורר הגורם לתגובה מהמוח, דרך חוט השדרה, אל מערכת עצבים, השולחת אותות למערכת כלי דם ולמערכת השרירים החלקה כדי להרפות את דפנות כלי הדם ובכך לאפשר להם להתמלא בדם. עם כניסת זרימת דם מוגברת לאגן ולאיבר המין נחסמת יציאתו על ידי מערכת שסתומים הכולאת אותו באיבר המין ובכך גורמת לזקפה.

ניתן לעקוף את המוח דרך גירוי ישיר של הפין, אשר ישלח אותות חזרה לאורך העצבים אל עמוד השדרה, משם הוא יחזור לאורך עצבים אחרים אל הפין. אותות אלה אינם חייבים להגיע אל המוח, ואפילו לא לאורך חוט השדרה. באמצעות החזרים אלה יכולים אפילו משותקים להגיע לזקפה, גם אם אינם מרגישים את הגירוי בפין שלהם. ההחזר עושה את העבודה.

מכאן שההתעוררות מינית והיכולת להגיע לזקפה נובעים משילוב של גירוי המותנה במוח, בכלי הדם ובפעילות עצבית, הורמונאלית ושרירית.

הזרע ותהליך השפיכה

נוזל הזרע מכיל מיליונים רבים של תאי זרע, הנוצרים בכל יום. הזרע בנוי מראש, גוף וזנב ומכיל בתוכו את הכרומוזומים (החומר הגנטי). והוא מכוסה במעין כיפה המכילה אנזימים מעכלים המאפשרים לזרע לחדור לתוך דופן הביצית.

הזרעים נוצרים באשכים (Testis), משם הם עוברים לאורך סליל הידוע בשם עילית האשך (Epididymis), שהוא צינור מפותל באורך 6 מטרים, בו הם מבשילים במשך שבועיים ורוכשים כושר תנועה. משם הם ממשיכים את המעבר לאורך צינור הידוע בשם צינור הזרע (Vas Deference). בבוא העת יעשה הזרע את כל הדרך במעלה צינור הזרע אל שלפוחיות הזרע (Seminal Vesicles), שהן שתי 'מחסניות' באורך 5 ס´מ הנמצאות מאחורי בלוטת הערמונית (Prostate). מכל בלוטה יוצא צינור המתחבר לחבל הזרע. לאחר נקודת החיבור חבל הזרע, הנקרא מנקודה זו צינור השופכה (Ejaculatory Duct), חודר לתוך הערמונית, שבתוכה מתחבר חבל הזרע לשופכה (Urethra). תפקיד השופכה להוליך את השתן והזרע החוצה מהפין.

הנוזל המיוצר בשלפוחיות הזרע מהווה את רוב נפח הזרע ומכיל סוכר להזנת הזרע וכן ויטמינים הדרושים לזרע. הערמונית נמצאת בבסיס שלפוחית השתן. כאשר מתקרבת השפיכה (אורגזמה), מייצרת הערמונית נוזל נוסף המכיל בתוכו חומר בסיסי שתפקידו לסתור את חומציות הנרתיק וחומרים אחרים כמו אבץ הדרושים לזרע.

שלפוחיות הזרע מתכווצות ודוחפות את נוזל הזרע המתערבב יחד עם נוזל הערמונית, שם הם נורים דרך צינורות יורי הזרע, הנדחף דרך צינור השופכה. לפני שהזרע נפלט החוצה הוא מתערבב עם נוזל הנמצא בתוך בלוטות ריריות הנמצאות בראש הפין.

יש לציין שהשתן אינו יוצא במקום הזרע. השופכה יכולה לבחור שתי דרכי מעבר שונות. דרך אחת מגיעה משלפוחית השתן, בה מצטבר השתן. השניה מגיעה משלפוחית הזרע ומצינור הזרע. בהתעוררות מינית, מוצא השלפוחית מתכווץ ונסגר והשתן אינו יכול לצאת.

התיאוריה הרפואית ואבחנה בהפרעות זקפה

קיימות מספר סיבות לאין אונות. לעתים אין אונות מבשרת מחלה אחרת כגון: סוכרת, בעיות בכלי הדם או מחלות לב. למעשה, שליש מכל החולים אשר נחשבים לאימפוטנטים בשל בעיות בכלי הדם, עלולים להסתבך תוך 3 שנים מזמן הופעת הבעיה בהתקפת לב או שבץ.

הפתולוגיה הביו רפואית של בעיות זקפה מתחלקת ל-6 חלקים ומבוססת על מספר פתולוגיות:

^^סיבות נפשיות (רגשיות/מנטאליות)^^

התהליך המיני של הזקפה מתרחש בשל סדרת מסרים עצביים. ההשפעה של קשיים רגשיים בתהליך ההשגה ושמירה על הזקפה, נחשבים כתגובה פיזיולוגית.

במנגנון הנפשי קיימות 2 סיבות עיקריות:

* הדחקה נוירולוגית בחלק המוח השולט על תהליך הזקפה.
* היפראקטיביות של מנגנון 'Flight Or Fight' במערכת העצבים הסימפתטית שעלול לגרום לאיבוד הזקפה בשל חרדה או גורמים אחרים ללחץ (כמו חשש מפני הפרעה בתפקוד העלולה להתגלות כנבואה שמגשימה את עצמה).

לצורך הפרדה בין גורם פסיכולוגי לגורם ממקור עצבי או וסקולארי, מבצעים בדיקה של הופעת הזקפה (5-3 פעמים בלילה) במהלך השינה (NPT), שבמהלכה יש תנועות עיניים מהירות (REM). זקפה תוך שינה ותנועות עיניים מהירות הוא קשר שנצפה בגברים כבר בגיל 3 חודשים. במטופל שבעייתו פסיכולוגית נפשית בלבד תהיינה זקפות תקינות במהלך השינה, אולם במטופלים סוכרתיים, בנפגעי עמוד שידרה וחולי מחלות כליות במצב סופי, במצבים של חבלה באגן וגורמים אחרים, לא תופיע זקפה תקינה במהלך השינה.

סיבות להפרעה בזקפה על רקע נפשי נובעות מחרדה, דיכאון, יחסים לא תקינים עם בת הזוג (פחד מתלות, מהיריון, רגשות אשמה וכו´), בורות ועכבות או הפרעה כפייתית.

^^סיבות וסקולאריות^^

סיבות וסקולאריות יכולות להיגרם בשל התופעות הבאות:

* בעיות בוורידים: כשלון באחסון הדם על רקע דליפה או חסימה ורידית, או פגם בשסתומי הוריד. התופעה מתגברת במחלת הסוכרת, בעודף כולסטרול ובמהלך הזדקנות.

* בעיות בעורקים: כשלון במילוי, לרוב על רקע טרשת עורקים או טראומה מקומית. גורמי סיכון ידועים הם יתר לחץ דם, עישון, סוכרת, טראומה של אזור האגן, הקרנות באזור האגן, אי ספיקה עורקית, מחלות לב, תרופות, אי ספיקה כלייתית, נוכחות קרישי דם.

* בעיות במערכת האנדוקרינית: (פחות שכיח) תופעות של ייצור מופחת של טסטוסטרון במצבים כמו סוכרת, מחלות כליה ומחלות מולדות תורשתיות שונות. עודף בהורמון הפרולקטין, סמים או הפרעה בהורמוני בלוטת התריס.

* בעיות נוירולוגיות: כשלון בהעברת מסר לשרירים להתרפות על מנת שהדם ימלא אותם בחלל הפין. תופעות אילו שכיחות בפגיעה מוחית או שדרתית או בפגיעה עצבית מקומית. התופעה שכיחה יותר בחולי פרקינסון, אחרי אירוע מוחי, אלצהיימר, דיסק שמוט, טראומה בחוליות הגב, נזק שנגרם בניתוח, הקרנות, חסר תזונתי, אלכוהול וסוכרת.

* בעיות על רקע סמים ותרופות: מספר רב של תרופות עלולות לפגוע ביכולת המינית, בניהן תרופות אנטי דיכאוניות ותרופות להורדת לחץ דם. כמו כן עישון, אלכוהול, הרעלת מתכות כבדות וסמים עלולים לפגוע ביכולת האונות המינית אף הם.

הערכות ובדיקות

ראיון ראשוני, בדיקות מעבדה עם מיון כללי לפני הבדיקות המיוחדות.

* בדיקות דם, שתן והורמונים: בדיקת קרישת הדם, הערכת התפקוד הכלייתי, רמות סוכר, תפקודי כבד, סוכר בשתן, רמות הורמונים שונים.

* בדיקה פיזיקלית: מבנה אנטומי, בדיקת הערמונית, הערכת לחץ דם ודופק, רפלקסים נוירולוגים וסימנים חיצוניים למחלות ידועות.

* הערכת לחץ הדם בפין: בדיקת דופלר המעריכה את לחץ הדם של הפין (צריך להיות לא פחות מ 65% מלחץ הדם שבזרוע).

* בדיקה במעבדת שינה: בדיקת הופעת הזקפה בזמן שנת REM.

דרכי טיפול

הצוות הטיפולי צריך לכלול מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מומחה לייעוץ מיני או פסיכולוג עם הכשרה בנושאי הפרעות בתפקוד מיני ואורולוג מתמחה בנושא.

* אורח חיים: פעילות גופנית מתונה מדי יום, הפסקת עישון, תזונה בריאה ומאוזנת, תחביבים, והחשוב לא פחות: שיתוף בת הזוג בתהליך הטיפולי.

* טיפולים תרופתיים: ויאגרה, סיאליס, לויטרה שהן תרופות לשיפור זרימת הדם בפין על ידי הרחבת העורקים. ניתן לטפל גם בהזרקה ישירה של תרופות להרחבת כלי הדם אל הפין.

* אפרוזידיאקים: צמחים וחומרים מעוררי חשק. השפעתם חלשה אולם הם מסוגלים לתמוך פסיכולוגית ולהיטיב עם המטופל.

* תוספי תזונה: ויטמינים ותוספי תזונה אחרים המשפרים את זרימת הדם, מורידים חרדה, וממריצים.

* טיפולים בשורש הבעיה: בכלי הדם או במחלת הסוכרת או באיזון הורמונאלי וכו'.

* טיפולים ניתוחיים: השתלת תותב מתנפח או קשיח או קשיח למחצה.

מאמר זה נכתב על ידי רונן פרוים כחלק מעבודה כוללת בתחום אין האונות בראיה מערבית וסינית. רונן פרוים הוא בוגר המסלול המלא למקצועות המגע בתחום הרפואה הסינית: שיאצו וטווינה.

חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית, והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה בתיפקוד המיני ובפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום