אלכוהול, נשים והריון

(0)
לדרג

נשים חשופות יותר מגברים לנזקי האלכוהול. כל הסיבות וההסברים וההשלכות על בריאותו של העובר

מאת: ד"ר שרגא וקסלר

מבין כל החומרים הפסיכואקטיביים, האלכוהול הוא הסם הנפוץ ביותר בעולם ונחשב כאחד מגורמי התחלואה והתמותה העיקריים.

שימוש לרעה באלכוהול עלול לפגוע בכל אחד, ללא הבדל גיל, דת או מצב כלכלי, וכמובן, ללא הבדל גזע ומין. אך מסתבר, כי בכל הקשור לנזקי האלכוהול, נשים "מקופחות" ביחס לגברים. האלכוהול משפיע על הנשים בצורה חזקה יותר.

מבחינה חברתית, נשים אלכוהוליסטיות חשופות יותר מגברים לנזקי האלכוהול. רבות מהן מתקשות לקיים מערכת משפחתית מסודרת וחוות קשרי נישואין לא יציבים. אחוז הגרושות והפרודות מבין הנשים המכורות גבוה ביחס למספרם של הגרושים והפרודים מבין הגברים המכורים. הנשים חשופות יותר מגברים לסטיגמה שלילית מצד החברה ביחס לשתיינותן. בעוד שהגברים מתוארים כאנשים השותים יותר למטרות חברתיות, נתפסות הנשים כמי ששותות לשם בריחה ממצבי לחץ וטרדות היומיום, בשל מצבי דכאון ועל רקע הערכה עצמית נמוכה.

גם מבחינה פיזיולוגית מופלות הנשים לרעה. מסתבר כי מנת שתייה זהה תגרום לאשה השתכרות מהירה יותר מאשר לגבר. במשך שנים הוסברה תופעה זו על רקע תכולת המים הנמוכה יותר בגופה של האשה יחסית לגוף הגבר. בשנים האחרונות הועלתה סברה נוספת כי הסיבה לרגישותה של האשה לאלכוהול קשורה ליעילות נמוכה יותר של פירוק האלכוהול על ידי אנזימי הכבד, שרמתם בכבד האשה נמוכה יותר.

רגישות יתר זו לאלכוהול גורמת לנשים לפתח, מוקדם יותר, סיבוכים 'מאוחרים' כמו נזק כבדי, יתר לחץ דם, אנמיה ומצבים של תת-תזונה. מסיבוכים אלו סובלים גם גברים, אלא שאצל הנשים הפגיעות מתרחשות לאחר תקופת שתייה קצרה יותר וב?של כמויות אלכוהול קטנות יותר.

השפעה לאורך זמן

^^בגיל הפוריות^^ גורם האתנול, שהוא החומר הפעיל באלכוהול, להפרעה בפריון ולשיעורים גבוהים של: הפלות טבעיות, לידת מתים, או ילודים פגועים. בנוסף, מפחית האלכוהול את יעילות הגלולות למניעת הריון. גם אצל גברים כבנשים האלכוהול פוגע בתפקוד הכבד עד כדי הפסקת פעילותו וצורך בהשתלת כבד.

^^לאחר גיל הפוריות^^, מגדיל האלכוהול את הסיכון ללקות בסרטן שד. הסיבה הישירה לכך אינה ברורה, אך יתכן והיא קשורה לעלייה ברמת האסטרוגן בקרב נשים המקבלות טיפול הורמונאלי חליפי וצורכות בה בעת אלכוהול. צריכת אלכוהול מעלה את רמת האסטרוגן בדם פי שלוש, עובדה שחושפת את הנשים גם לסיכון מוגבר להתפתחות סרטן רירית הרחם.

^^בתקופת ההריון^^, הנזק הפיזיולוגי בעל ההשלכות הקשות ביותר נגרם לעובר ברחם אימו השותה. האלכוהול הינו חומר טרטוגני מוכר (טרטוגן- חומר הגורם מומים בעובר כשנמצא בשימוש על ידי האם בזמן הריונה). התקופה הרגישה ביותר לטרטוגנים היא השליש הראשון של ההריון. לנשים הצורכות אלכוהול, בדרך כלל, מחזור ווסת לא סדיר, וכך קורה שדבר הריונן מתחוור להן לפעמים רק כשהן כבר בחודש השלישי, לאחר שהנזק כבר נגרם. פגיעה בעובר עלולה להתרחש, עם זאת, גם בשלבי ההריון המתקדמים יותר. ככלל, נשים נוהגות להפחית את כמות השתייה לאחר שהן נעשות מודעות לעובדה שהרו. רובן תחזורנה לרמת השתייה הקודמת לאחר הלידה.

שתיית אלכוהול בתקופת ההריון עלולה לגרום לתסמונת האלכוהול העוברית

35%-40% מהנשים שנוהגות לצרוך אלכוהול בכמויות גבוהות בזמן הריון, עלולות ללדת ילדים פגועים בתסמונת זו. תסמונת האלכוהול העוברית מהווה את אחת הסיבות העיקריות לפיגור שכלי. באוכלוסייה האמריקאית, למשל, היא מוערכת בכ-0.3%-0.5% לכל 1,000 לידות חי. פגיעה קלה יותר מוגדרת כאפקט האלכוהול על העובר (FAE) או מומים מלידה המיוחסים לאלכוהול (ARBO). אצל ילודים הסובלים מתסמונת האלכוהול העוברית נמצאו סימנים מכל שלוש הקטגוריות שיובאו בהמשך, בעוד שאצל ילודים משתי הקבוצות האחרות הפגיעות יכולות להיות רק בשתי קטגוריות או אפילו אחת.

פגיעות האלכוהול בעובר מתחלקות לשלוש קטגוריות:

1. פגיעה מבנית (דיסמורפיה) - כטרטוגן, האלכוהול גורם מומים במספר מערכות. הפגיעה המוכרת ביותר היא הפגיעה ב??פ?נים. הביטוי החיצוני שלה הוא מפתח עיניים קטן, קפל עור בין העין לבסיס האף (א?פיקנטוס), שמט עפעפיים, פזילה, אף קצר וסולד עם גשר אף שקוע, העדר חריץ בין השפה העליונה לאף, שפה עליונה דקה, חך שסוע, לסת קטנה, אזניים נמוכות ומסובבות, עוות במבנה האוזן התיכונה, ראש קטן. בנוסף, ילדים אלו סובלים ממומי לב, מומים במערכת המין והשתן, פגיעה בשלד עם עוות בית החזה, דיסלוקציה של עצם הירך, פגיעות באצבעות, הפרעה בתנועות המרפקים, הפרעה במינשך ופגיעה במערכת החיסונית.

חלק מן המומים ניתן לזהות בבדיקת אולטרסאונד, במידה ובדיקה זו תבוצע במהלך ההריון.

2. פיגור גדילה - עוד בהיות הילוד ברחם נמצא פיגור גדילה סימטרי (בכל הפרמטרים) עם משקל לידה קטן מהאחוזון העשירי. מידת פיגור הגדילה תלויה במידת החשיפה לאלכוהול וכן במצבים נלווים כמו עישון, לקיחת תרופות אחרות, מחלות כבד ותת תזונה.

3. פגיעה התנהגותית/התפתחותית - פגיעה במערכת העצבים המרכזית, פיגור קל עד בינוני, לעתים פיגור קשה, היפראקטיביות עם הפרעות למידה, הפרעות בקואורדינציה ובמוטוריקה, הפרעות בזכרון וביכולת פתרון בעיות. במקרים מסוימים תוארו גם הפרעות בדיבור ובשמיעה.

המרכז למניעת התמכרויות בארצות הברית מציע, בין השאר, לקבוצות הבאות להימנע כליל משתיית אלכוהול:

1. נשים מתחת לגיל 21.
2. נשים בהריון, בהנקה או נשים שמנסות להרות.
3. נשים שנוהגות או עוסקות בפעילות הדורשת מיומנות ושיפוט.
4. נשים הנוטלות תרופות הנקשרות עם אלכוהול בגוף.
5. נשים בעלות נטייה לאבד שליטה לאחר שתית אלכוהול.

ד"ר וקסלר מנהל באתר דוקטורס את פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים, וכן את פורום מחלות המועברות במגע מיני.

בואו לקרוא על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום