בעיות ראייה בילדים

(0)
לדרג

לראייה חשיבות קריטית בתהליך הלמידה. קשיי ראייה מתגלים בד"כ עקב תלונות הילד, ולכן יש צורך בבדיקות שגרה

מאת: ד"ר ארנית קריסטל-שליט

במדינת ישראל קיים חוק המחייב בדיקת עיניים של כל ילד לפני תחילת לימודיו בכיתה א'. חוק חשוב זה נועד לאתר ליקויי ראייה ולטפל בהם על מנת לשפר ככל האפשר את הראייה שחשיבותה קריטית בתהליך הלמידה.

בעיות ראייה בגיל בית הספר עשויות להתגלות עקב תלונות מצד הילד ומצד המורים המבחינים בקשיי הראייה, ואולם קיימים מקרים שהילד וסביבתו אינם ערים לליקוי הראייה, ולכן יש צורך בבדיקה שגרתית יזומה גם בלי כל בעיה נראית לעין.

תלונות שכיחות בגיל בית הספר המעלות חשד לליקויי ראייה הן:

1. קושי בראייה מרחוק.
2. קושי בקריאה.
3. קושי בראייה מרחוק ומקרוב.
4. הפרעות קשב וריכוז.
5. מצמוץ.

קושי בראייה מרחוק

לדוגמה, קושי להעתיק מהלוח או קושי לצפות בטלוויזיה, אופייני למקרי קוצר ראייה, שבהם הראייה טובה יותר למרחק קצר/קרוב ומטושטשת לרחוק. במקרים אלה יש לעבור בדיקת עיניים מקיפה בהדגשת חדות הראייה ובדיקת כוח הת?שבורת של העין. כוח התשבורת (ובשפה מקצועית: כוח הרפרקציה) פירושו מידת היכולת של מרכיבי העין, ובעיקר הקרנית והעדשה, לשבור שבירה אופטית את קרני האור הנכנסות לעין ולמקד אותן במדויק על הרשתית. דבר זה חשוב מכיוון שהרשתית היא רקמת העצבים בתוך העין הקולטת את התמונה שאנו רואים ומשדרת אותה למוח לצורך פענוח ותרגום לכדי תמונה המובנת לנו.

יש לציין שלכל עין, גם כזו שראייתה מצוינת, יש כוח תשבורת, והוא מבוטא במספר או בהרכב של מספרים עם סימני פלוס (+) או מינוס (-). לא כל "מספר" מעיד שיש צורך בהרכבת משקפיים. במקרים רבים מספר קטן אינו מצריך הרכבת משקפיים, אלא רק המשך המעקב. בשנים האחרונות, עם המעבר בבתי הספר מכתיבה בגיר על לוח ירוק או שחור לכתיבה על לוח לבן ומבריק ב"טוש" צבעוני, נשמעות גם תלונות על קשיי הראייה הנובעים מבוהק הלוח ואור השמש המשתקף בו, ולאו דווקא מבעיות בראייה עצמה.

קושי בקריאה

במצב זה עשוי הילד להתלונן על עייפות העיניים, דמעות, צריבה בעיניים, קושי בהתמדה בעבודות כתיבה וקריאה, כאבי ראש ולעתים אף ראייה כפולה שאינה קבועה. תלונות אלה עשויות ללמד על רוחק ראייה או קשיים במיקוד המבט, כלומר נטייה לפזילה. במצבי רוחק ראייה יש קושי לראות טוב למרחק קצר, ואילו הראייה למרחוק טובה יותר.

המאמץ לחדד את הראייה בעת עבודות מקרוב (הקרוי אקומודציה) הוא הגורם להתעייפות העיניים ולתלונות הנ"ל. מצב זה עשוי להצריך הרכבת משקפיים לפחות בזמן הכנת שיעורי הבית. במקרים אלה, יש צורך בבדיקת חדות הראייה לקרוב ולרחוק ובבדיקת כוח התשבורת של העין. קשיים במיקוד המבט יתגלו בבדיקת המיקוד, מרכיב בבדיקת העיניים המכוון לאיתור פזילה. בחלק מהמקרים ניתן לבצע בבית תרגילים, לעתים עם משקפיים מיוחדים, לחיזוק שרירי העיניים ולנסות להקל את התסמינים. מקרים מסוימים עשויים להצריך ניתוח לתיקון הפזילה.

קושי בראייה מקרוב ומרחוק

קושי זה עשוי ללמד בדרך כלל שיש בעיה בבריאות העין או בעיית תשבורת כגון אסטיגמטיזם, או רוחק ראייה בינוני-גבוה. בדיקה מקיפה בידי רופא עיניים עשויה להעלות ליקויים כגון ירוד (קטרקט - עכירות בעדשת העין) או אחר, והטיפול שיומלץ יותאם לגורם ולחומרתו. במקרי אסטיגמטיזם יהיה הפתרון הרכבת משקפיים עם "צילינדר", מונח שנוגע לאופן ליטוש עדשת המשקפיים בעת ייצורה. יש לציין כי אסטיגמטיזם הוא ממצא שכיח באוכלוסייה. במקרים רבים מדובר בממצא קל שאינו מצריך הרכבת משקפיים.

הפרעות קשב וריכוז

ילדים רבים מופנים אלינו, רופאי העיניים, במסגרת אבחון קשיי קשב וריכוז וכן בגלל תלונות על תופעות בעת הקריאה והכתיבה, כגון אותיות ש"קופצות" בעת הקריאה, חילופי אותיות, דילוג על אותיות, קריאה אטית והעתקה אטית מהלוח. ברוב המקרים, הקשיים והתלונות שתוארו אינם נובעים מבעיות בראייה או בעין עצמה, ואת הסיבה לקשיים יש לחפש בכיוונים אחרים. עם זאת, איתור בעיות ראייה בילדים אלה, גם אם במקרים לא רבים, עשוי להקל את הקשיים המרובים בלאו הכי, ולכן בדיקת העיניים חשובה במקרים אלה.

מצמוץ

המצמוץ עשוי להופיע כמצב חולף (גם אם נמשך כמה ימים או שבועות) או קבוע ובדרגות חומרה שונות. הסיבות לכך רבות ומגוונות: קושי בראייה, דלקת עיניים אלרגית, חדירת גוף זר לעין, פזילה החוצה שאינה קבועה, טיקים - עוויתות בפנים ועוד.

במקרי קושי בראייה מופיע מצמוץ בעיקר במצבים של ראייה מאומצת, לדוגמה בעת צפייה בטלוויזיה, וזה מרמז לצורך במשקפיים. במקרי דלקת אלרגית עשוי המצמוץ להופיע בעונות מסוימות ולהיות מלווה בסימנים נוספים, כגון אודם בעיניים, דמעת, שפשוף העיניים ורגישות לאור.

בדיקת עיניים תגלה את סימני הדלקת, ומתן טיפול מתאים עשוי לפתור את הבעיה. פזילה החוצה המופיעה רק לעתים עשויה להיות מלווה במצמוץ בעת חשיפה לאור, לדוגמה בעת יציאה לשמש.

בבדיקת עיניים הכוללת בדיקת פזילה תתגלה בדרך כלל הבעיה ויומלץ מעקב או טיפול מתאים לפי חומרת הפזילה. "טיקים", מצמוץ עוויתי, עשוי להופיע כתופעה יחידה ובמקרים מסוימים יהיה מלווה בתנועות לא רצוניות או השמעת קולות בלתי רצונית.

במקרים שמדובר בתופעה יחידה לא תמיד ניתן לאתר את הסיבה. בחלק מהמקרים מופיע המצמוץ בתקופות מתח ורצוי לברר אם קיימים גורמי מתח בלימודים או בבית.

במקרים אלה בדרך כלל המצמוץ חולף מאליו לאחר תקופה, או לאחר טיפול בגורמי המתח. במקרי מצמוץ המלווה בתופעות של עווית אחרות יש לפנות גם לבדיקת רופא נוירולוג.

לסיכום, אם קיים חשד לליקוי ראייה יש צורך בבדיקת עיניים מקיפה הכוללת בדיקת חדות הראייה, בדיקת מיקוד, בדיקה אנטומית של בריאות העין ובדיקת כוח התשבורת והצורך במשקפיים.

בדיקת התשבורת בילדים מצריכה מתן טיפות להרחבת האישונים, ולא כל "מספר" המתגלה בבדיקה זו מעיד על צורך במשקפיים.

הכותבת היא מומחית ברפואת עיניים של ילדים ופזילה, ב"מכבי שירותי בריאות" ורופאה בכירה, מחלקת העיניים, מרכז רפואי מאיר כפר סבא.

המאמר פורסם במקור במכביתון מאי 2006.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין, בפורום מחלות וטיפולים של הרשתית ובפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום