לוקמיה והשפעת עישון פסיבי

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי עישון ההורים מעלה את הסיכון לסרטן הדם אצל ילדיהם - כמעט פי ארבע

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש של בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת קליפורניה, קובע כי עישון ההורים מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הדם בקרב ילדיהם. במחקר שנמשך שבע שנים, נבדקו ונחקרו 327 ילדים, אשר חלו בסרטן הדם מסוג לוקמיה לימפובלסטית חריפה (ALL) או בסרטן הדם מסוג לוקמיה מיילואידית חריפה (AML), וכן נבדקו 416 ילדים בריאים.

במהלך המחקר נאספו נתונים על עישון ההורים, לפני שהביאו ילדים לעולם וגם לאחר מכן. מניתוח תוצאות המחקר עולה כי עישון האב לפני היריון האם מעלה את הסיכון של הילד שנולד לחלות ב-AML כמעט פי ארבעה ואת הסיכון לחלות ב-ALL ב-30%. הסיכון של הילד לחלות ב-ALL נמצא גבוה ביותר, כאשר האב עישן לפני ההיריון של האם, כאשר האם עישנה לאחר ההיריון והולדת הילד וכשהילד נחשף לעישון פסיבי. מסקנות המחקר הוכיחו כי עישון הורים לפני הריון, לאחריו, במהלכו וחשיפת הילד לעישון פסיבי מעלים את הסיכון של הילד לחלות בסרטן הדם. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי האמריקאי לאפידמיולוגיה.

בתוך כך נודע כי במחקר חדש נוסף של מרכז הסרטן באוניברסיטת מינסוטה התגלו נתונים המצביעים על תוצאות הרסניות נוספות של עישון הורים בקרבת ילדם. במחקר נבדקו דגימות שתן מ-144 תינוקות ונמצא כי אצל 47% התגלה חומר כימי מסרטן (NNAL), הנוצר בגוף האדם רק כאשר נחשפים לחומר המסוכן הנקרא NNK, הנמצא בעשן הסיגריות. רמת החומר שנמצאה במחקר הייתה גבוהה בהשוואה למחקרים דומים בעבר.

הורי התינוקות אצלם נמצא החומר המסרטן, דיווחו במהלך עריכת המחקר על עישון של כחצי קופסת סיגריות ביום, בבית או במכונית, כשהתינוק נמצא בקרבתם. במחקר נוסף, נבדק שתן תינוקות שאימם עישנה במהלך ההיריון, מיד לאחר הלידה, ונמצא כי הם הכילו רמה גבוהה יותר של החומר הכימי המסרטן NNAL, לעומת הרמה שנמצאה במחקר זה.

מסקנת החוקרים הייתה שלמרות שהמחקר הראה חשיפה ממושכת של התינוקות לעישון פסיבי ולחומרים מסרטנים עוד בבטן אימם ולאחר הלידה, בשלב בו הם גדלים ומתפתחים בקצב מהיר, עדיין לא ניתן לקבוע מה יהיו ההשלכות של חשיפה ארוכה זו על הגנים של תינוקות אלו. המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי לסרטן, אפידמיולוגיה ומניעה.

עובדות נוספות על עישון בזמן הריון

הימנעות מעישון היא אחת ההמלצות החשובות ביותר של האגודה למלחמה בסרטן, עבור נשים בהריון. מחקרים מוכיחים מעל לכל ספק, כי אישה המעשנת בתקופת ההיריון פוגעת הן בבריאותה והן בבריאות תינוקה, ואף מסכנת את חייה. לכן, נשים הרות אשר מעשנות נמנות עם קבוצת הסיכון הגבוה בזמן ההיריון.

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי בעשן הסיגריות קיימים כ-4,000 כימיקלים, כ-43 מביניהם הוכחו כמסרטנים. בכל פעם שאישה בהריון שואפת את עשן הסיגריה לריאותיה, היא מחדירה לתוך זרם הדם שלה ושל העובר שברחם את החומרים הרעילים שבסיגריה, אשר פוגעים בהתפתחותו התקינה של העובר. העישון גורם לפגיעה בתפקודים חיוניים של העובר, כגון: עלייה בקצב פעימות הלב ולחץ הדם והפחתה בתנועות הנשימה. נצפו אף בשכיחות גבוהה יחסית מומים, כמו שפה וחיך שסועים, מומי לב ועוד.

מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי נשים המעשנות במהלך הריונן יולדות לרוב תינוקות, שמשקלם בזמן הלידה נמוך מאשר היה לו לא היו מעשנות, דבר שעלול להשפיע באופן שלילי על מידת התפתחותו הכללית של התינוק ועל מצב בריאותו. בקרב נשים בקבוצה זו יש גם יותר מקרים של לידה בטרם עת, הריון מחוץ לרחם, לידת תינוק מת ומקרי מוות של תינוקות זמן קצר לאחר הלידה.

כמו כן, על פי מחקרים שנאספו באגודה למלחמה בסרטן, קיים קשר בין עישון האם במהלך ההיריון לבין הסיכוי של ילדיה לחלות במחלות דרכי הנשימה, בין הסיכוי שהם בעצמם יהפכו למעשנים, ואף בין הישגיהם בלימודים.

עישון בזמן ההנקה גם הוא מזיק לבריאות התינוק, העלול לספוג כמות של ניקוטין היכולה לפגוע בבריאותו.

מהו עישון פסיבי

עישון פסיבי, המכונה גם עישון כפוי או עישון סביבתי, מתרחש כאשר אדם שאינו מעשן שואף לריאותיו עשן מסיגריות או מוצרי טבק אחרים שמעשנים אחרים, הנמצאים בקרבתו.

העשן הנפלט לחלל האוויר מאזור הבעירה של הסיגריה ומפיו או אפו של המעשן, מכיל כמות כימיקלים דומה להרכב העשן שהמעשן עצמו שואף לריאותיו, על אף העובדה שהעשן נמהל באוויר הפתוח. הנמצאים בקרבת מעשנים, נאלצים לשאוף לקרבם את העשן בדומה למעשנים עצמם, ובכך הופכים בעצמם, כביכול, למעשנים.

מהם נזקי העישון הפסיבי

עשן הסיגריה בעל הצבע התכלכל מכיל כ-4,000 כימיקלים שונים, בהם כ-350 חומרים רעילים שהשפעתם ניכרת במערכות גוף שונות. כ-43 מהם הוכחו כמסרטנים. כל אלו נשאפים לריאותיו של המעשן הפסיבי, ובכך עישון פסיבי גורם לנזקים בריאותיים דומים לנזקי העישון האקטיבי.

מחקרים שנערכו בעולם הוכיחו כי בגוף המעשן הפסיבי נספגים בגוף חומרים מסרטנים בדומה לאלו הנספגים בגופם של המעשנים.

העישון הפסיבי בטווח הקצר גורם לגירוי בעיניים, לכאב ראש, לבחילה ולסחרחורת. שיעור התחלואה מסרטן הריאה וממחלות לב בקרב אנשים שאינם מעשנים החיים עם בני זוג מעשנים, גבוה בכ-25% מאנשים שבני זוגם אינם מעשנים. מנתוני ארגון הבריאות העולמי מסתבר שישנה עלייה של כ-25% בסיכון לחלות בסרטן ריאות ואוטם שריר הלב, אצל המעשנים הפסיביים.

מחקר חדש שנערך בבתי חולים בלונדון ותוצאותיו נודעו ביוני 2004 קובע כי הסכנה ללקות במחלות לב ועורקים כתוצאה מעישון פסיבי אף כפולה ומוערכת בכ-60%-50%. נדרשים מחקרים נוספים וארוכי טווח על מנת לקבוע את האחוז המדויק.

עישון פסיבי מסוכן יותר לחולי סרטן

עישון פסיבי עלול להאיץ צמיחה של גידולים סרטניים על ידי זירוז יצירת כלי דם חדשים בגידול, ולכן הוא מסוכן פי כמה וכמה לחולי סרטן.

עובדות על עישון פסיבי

מדי שנה מתים בישראל כ-1,500 איש כתוצאה מחשיפה לעישון פסיבי, הגורם למחלות כגון: סרטן הריאה, סרטן הלוע, סרטן הגרון, סרטן המעי הגס, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הכליה, סרטן הלבלב, סרטן צוואר הרחם וכן למחלות לב, שבץ מוחי, מוות פתאומי ועוד.

על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, ה-EPA, מדי שנה נפטרים בארה"ב כ-40,000 איש כתוצאה ממחלות לב הנגרמות מעישון פסיבי.

כיצד נוצר סרטן כתוצאה מעישון פסיבי

עשן הטבק מכיל כאמור 43 חומרים כימיים העלולים לגרום לסרטן, בניהם, למשל, הציאניד אמוניה, פחמן חד חמצני ועוד. הגירוי הראשון ליצירת סרטן מתבטא בפגיעה בזרזים (אנזימים) חלבונים שבגרעין התא. אלה מפקחים על התגובות הכימיות המתרחשות בתוך התא, ואם פעולתם הופרעה - מתחילים התאים להתרבות בצורה בלתי מבוקרת.

בשלב זה, השינוי עדיין אינו סרטני אך אם הגירוי נמשך, חלים שינויים בלתי הפיכים בחומר העיקרי המצוי בכרומוזומים של התא, הדי.אן.אי. במצב זה, הסרטן הוא עובדה קיימת. הסרטן מתחיל בתא בודד, המתחלק שוב ושוב, עד שנוצר גוש תאים סרטניים במקום בו התרחשו השינויים הממאירים הראשוניים בתא. בהמשך עלול הסרטן להתפשט לאיברים נוספים בגוף.

נזקי העישון הפסיבי לילדים

העישון הפסיבי מסוכן ביותר לילדים ולתינוקות. ריאותיהם של ילדים ניזוקות מהעישון הפסיבי, וילדים להורים מעשנים נמצאים בסיכון גבוה יותר מילדים אחרים לכך שיתפתחו אצלם מחלות נשימתיות, כגון דלקת ריאות ודלקת הסמפונות. על פי הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה, ה- EPA, ריאותיהם של ילדים החשופים לעישון פסיבי, מתפקדות באופן לקוי והם סובלים משיעול וכחכוח.

כמו כן, הם עלולים לסבול מאסטמה, ברונכיטיס, דלקת ריאות, וזיהומים בדרכי הנשימה ובאוזניים. בקרב תינוקות, עישון פסיבי גם עלול לגרום למות עריסה.

ילדים להורים מעשנים מצויים בסיכון גבוה יותר להתפתחות גידולים במוח. כמו כן, ילדים שהם כבר חולי אסטמה נמצאים בסיכון גבוה במיוחד בעת חשיפה לעישון פסיבי ומצבם מחמיר. כתוצאה מעישון פסיבי מתפתחות תופעות כמו גירוד בעיניים, באף ובגרון, שיעול מתמיד, השפעות על מערכת כלי הדם המובילים ללב, כמו גם התפתחות של נוזל באוזן התיכונה, מצב המצריך לעיתים ניתוח.

השפעות העישון על ילדים מתמשכות מעבר לילדות ומתבטאות בהפחתה בגדילה ובפגיעה בהישגים בלימודים. ילדים הנחשפים בבית לעשן סיגריות סובלים מריכוזים נמוכים יותר בדם של ויטמין C, לעומת ילדים במשפחות בהם לא מעשנים.

נזקי העישון הפסיבי לעוברים של נשים מעשנות

נשים המעשנות בתקופת הריונן יולדות לרוב תינוקות שמשקלם בזמן הלידה נמוך משל תינוקות לאמהות שאינן מעשנות. למשקל לידה נמוך עלולה להיות השפעה שלילית על מידת ההתפתחות הכללית של התינוק.

ממצאים חמורים עוד יותר מראים כי בקרב נשים הרות מעשנות יש יותר מקרים של לידת תינוק מת או הפלות. שיעור הלידות בטרם עת (לידת פג) גדול פי שניים עד שלושה בקרב נשים מעשנות מאשר אצל לא מעשנות, ומקרי מוות בעריסה גבוהים יותר בקרב תינוקות להורים מעשנים.

כמו כן, התפקודים החיוניים של העובר עלולים להיפגע והוא עלול לסבול מעליית קצב הלב ולחץ הדם, עליה בהמוגלובין העוברי, הפחתה בתנועות הנשימה ועוד. כמו כן, קיימת שכיחות גבוהה להיווצרות מומים, שמקורם בפגם במערכת העצבים, שפה וחיך שסועים, ואף מומי לב ומומים במערכות העיכול. הוכח גם כי כמויות מסוימות של ניקוטין חודרות לחלב האם של האישה המעשנת, ובהנקה עלול התינוק לספוג כמות של ניקוטין שיש בה כדי לפגוע בבריאותו. ריכוז הניקוטין בחלב האם גבוה פי 3 מריכוזו בדם.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה, בפורום המטולוגיה ובפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום