מוח עצם: מידע וארגון

(0)
לדרג

על ארגון ה-NMDP - והקשר להפעלת בנקים פרטיים לשימור תאי גזע מדם חבל הטבור

מאת: שירות תא לחיים - המרכז לדם טבורי בהדסה

במסגרת בחירת השירות שבאמצעותו תבצע היולדת ובן זוגה את שימור תאי הגזע מדם חבל הטבור של הילוד הצפוי, היא תיחשף לא אחת, למושגים שונים מקצועיים ובניהם תקן ה-NMDP. מאמר זה בא לשפוך אור ולעשות סדר בבלגן בכל הקשור לארגון ה NMDP - ארגון וולונטרי ששם לו למטרה לסייע לחולים הזקוקים להשתלת מוח עצם. אין קשר בין ארגון זה לבין בנקי הדם הטבורי הפרטיים.

ארגון NMDP, הוקם במטרה לסייע לחולים הזקוקים להשתלת מוח עצם לאתר תורם ראוי ולקבל את הטיפול המתאים בכדי להגדיל את סיכויי הצלחת הטיפול הרפואי.

הארגון יצר בסיס נתונים של דגימות שנתרמו למאגרים ציבוריים ברחבי העולם. חולה הזקוק להשתלה יכול להסתייע במאגר הנתונים בכדי לאתר לעצמו תורם מתאים.

לארגון קשורים 500 בנקים וארגונים ברחבי העולם העוסקים בטיפולים באמצעות השתלת מוח עצם. בכל חודש מעורב הארגון בכ-200 השתלות המבוצעות במרכזים שונים ברחבי העולם.

כיום קיימות בבסיס הנתונים של הארגון 40,000 נתונים על כ-40,000 דגימות של תאי גזע מדם טבורי. מרכז פעילותו של הארגון מבוסס על השתלות שמקורן הוא לא מדם טבורי אלא ממוח העצם.

חברות בארגון ה-NMDP משמעה אפשרות לאתר דגימה במאגר שקיים בארגון או לחילופין לאפשר למרכזי השתלות ברחבי העולם לפנות לאותו חבר ולבדוק האם קיימת אצלו דגימה מתאימה.

במסגרת פעילותו של הארגון בנוסף לחיבור שבין תורמי דגימות מוח עצם ודם טבורי לחולים מבנקים ציבוריים, הוא עוסק בהכתבת נהלי פעילות לאותם חברים בארגון. אין שום קשר בין נהלים אלו שמרביתם עוסקים באותם קריטריונים שעל בסיסם נקלטת דגימה בבנק דם טבורי ציבורי לבין האופן שבו נקלטת דגימה בבנק דם טבורי פרטי.

לארגון אין ולא היה כל קשר לפעילות של בנקי הדם הטבורי הפרטיים. הארגון מעולם לא אישר ולא הסמיך אף בנק פרטי לשימור תאי גזע.

רשימת מרכזי ההשתלה בעולם ובישראל כפי שמופיע באתר האינטרנט של הארגון כוללים את המרכז הרפואי הדסה וביה"ח שיבא.

חברות בארגון משמעה עמידה בסטנדרטים מקצועיים של המעבדות ומרכזי ההשתלות השונים כגון הדסה ושיבא ולא לחברות פרטיות המפעילות את בנקי הדם הטבורי הפרטיים.

חברות לשימור דם טבורי באופן פרטי עושים שימוש בתקן NMDP במסגרת מאמצי שיווק השירות ליולדות ולבני זוגן. יש לדעת כי תקן ה-NMDP אינו רלבנטי לבנקי דם טבורי פרטיים ברחבי העולם.

תקנות רלבנטיות לבנקים לשימור תאי גזע מדם טבורי

תקנות שהוציא משרד הבריאות והנחיות מפורטות המתייחסות לשימור הדם הטבורי - "טיפול" בחומר ביולוגי רגיש כדם טבורי מחויב להיעשות במעבדות רפואיות העומדות בשורה ארוכה של תקנים, המופיעים בתקנות. יש לוודא שהמעבדות שבהן מבוצע העיבוד והשימור דל הדם הטבורי, הן מעבדות העומדות בכל הסטנדרטים הללו. רצוי שאותן מעבדות יהיו מצוידות באישור של GMPשמוכר על ידי הרשויות האמריקאיות המחמירות וכן של מקבילו האירופאי כמעבדות העמודות בסטנדרטים החמורים ביותר לטיפול בחומר ביולוגי רגיש.

GMP - מתייחס לתקנות איכות תעשיית הייצור הנקבעים ומופצים ע"י ארגון המזון והתרופות בארה"ב FDA. תקנות אלו, באות לקבוע ולהבטיח שתוצרם ופועלם של מפעלים המייצרים ואורזים תרופות, תעשיות העוסקות בלקיחת דם וייצור של מכשור רפואי יהיו מוצרים בטוחים, איכותיים ויעילים, לפי הסטנדרטים הגבוהים ביותר.

תקן ה-GMP דורש בקרת איכות גבוה ביותר לתעשיות אלו ע"י הימנעות מזיהומים ומטעויות, כל זה על מנת להגן על הצרכן מפני רכישת מוצר לא יעיל או גרוע מכך - מסוכן. חברות ותעשיות שאינן עומדות בתקנות ה-GMP עלולות לשאת בהשלכות חמורות ובלתי הפיכות. תקנות ה-GMP כוללות מעקב תדיר, בדיקת הכשרת כוח האדם וניסיונם, שמירה על ניקיון, סטריליות והיגיינה, איכות ותוקף המכשירים והציוד.

למידע נוסף על תקן ה-GMP - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום