מחלת לב: לא לגברים בלבד

(0)
לדרג

לרוצח הסדרתי המשמעותי של נשים קוראים 'מחלת לב איסכמית', הנגרמת מהיצרות העורקים המובילים דם ללב. לקרוא ולהפנים

מאת: ד"ר רוברט דרגו ופרופ' חיים המרמן

תשאלו את רוב הנשים מאיזו מחלה הן הכי חוששות ורוב הסיכויים שתשמעו סרטן השד, סרטן הרחם או סרטן השחלות. אולם מתברר, שהרוצח המוביל של הנשים בישראל אין לו דבר עם הסרטן, שמו - מחלת לב איסכמית.

אגב, מספר הנשים הנפטרות ממחלות לב זהה למספר הנשים הנפטרות מכל סוגי הסרטן גם יחד.

מהי מחלה לב איסכמית

מחלה לב איסכמית הינה מחלה הפוגעת בעורקים המספקים דם לשריר הלב, להבדיל ממחלות לב הפוגעות בשריר הלב ומכלוליו. מחלת לב איסכמית הינה הסיבה העיקרית לתמותה, בארץ ובעולם, בגברים ונשים כאחד. כשליש (35%) מכלל מקרי המוות שאירעו בשנות ה-90 נגרמו ממחלת לב איסכמית.

נתונים יבשים

אחת מתוך תשע נשים בעולם המערבי, מפתחת תסמינים של מחלת לב איסכמית בין הגילאים 45 ל-65.

היחס הולך ועולה לאחת מתוך שלוש לאחר גיל 65, עקב החמרת הטרשת בתקופת גיל המעבר.

מחלת הלב בנשים מופיעה מאוחר יותר מאשר בגברים, בכ-7 עד 10 שנים.

מספר הנשים עם מחלת לב אסכמית, המפתחות אי-ספיקת לב, גדול יותר מאשר בגברים.

מחקר 'פרמינגהם', אחד המחקרים הגדולים ביותר באפידמיולוגיה של מחלת לב, שכלל מעקב של יותר מ-38 שנים, הראה כי לנשים סיכון מופחת עד 50% למות ממוות פתאומי לבבי לעומת הגברים.

גורמי הסיכון למחלה

גורמי הסיכון לטרשת העורקים, שהיא הסיבה למחלת לב איסכמית, זהים בגברים ונשים, וכוללים:

גיל, יתר לחץ דם, סוכרת, עישון, יתר כולסטרול בדם, עודף משקל ואופן חלוקת השומן בגוף, היעדר פעילות גופנית והיסטוריה של מחלה לב איסכמית במשפחה.

^^הפסיקו לעשן!^^

מחקרים הראו שלעישון השפעה מזיקה הרבה יותר בנשים מאשר בגברים, גם בעישון בהיקף קטן יותר. לעישון משמעות גבוהה ביותר בנשים צעירות, עד כדי כך שהסיכון להופעת אוטם שריר הלב בקרב נשים מעשנות עולה פי 6 לעומת נשים לא מעשנות. ייתכן שההסבר לכך מקורו בפעילות ההורמונאלית.

^^זכרו את הכולסטרול!^^

רמות גבוהות של כולסטרול (היפרכולסטרולמיה) מהוות גורם סיכון למחלה לב איסכמית בנשים כבגברים.

רמות ירודות של הכולסטרול הטוב (מסוג HDL) בנשים, מסוכנות יותר מאשר רמות גבוהות של הכולסטרול הרע (מסוג LDL).

^^כרס זה סימן רע!^^

החשיבות של השמנת יתר כגורם סיכון למחלת לב כלילית, הוכחה מעל לכל ספק במספר גדול של מחקרים. כמו כן, השמנה בטנית הוכחה כמקדם סיכון לתחלואה ותמותה ממחלת לב איסכמית מאשר משקל הגוף.


^^נשים, היו קשובות לגופכן!^^

מגוון התסמינים הקליניים של מחלת לב איסכמית בנשים, הרבה יותר רחב מאשר בגברים, מה שעלול לגרום לאבחון מוטעה. זו אחת הסיבות שגם פנייתן של נשים לבדיקה רפואית מתאחרת, הטיפול מתעכב והוא אף פחות נמרץ. כתוצאה מכך, נשים עוברות פחות בדיקות, כגון בדיקות א.ק.ג , בדיקות סמני הלב בדם וניטור מופחת, ובהמשך אף מתקבלות פחות נשים ליחידות טיפול נמרץ לב.

מחקרים שחקרו מקרי אוטם חד של שריר הלב בנשים, הוכיחו שהתמותה בזמן אשפוז בקרב נשים גבוהה יותר מאשר בגברים. בקרב נשים צעירות מגיל 50, התמותה ביחס לגברים היא עד פי שתיים. אגב, בטווח ארוך התמותה בקרב גברים ונשים דומה.

סימני האזהרה

אלו הם סימני האזהרה הקלאסיים והשכיחים ביותר להתקף לב, הן לנשים והן לגברים כפי שמפרסמים ארגוני הבריאות:

לחץ בחזה או אי נוחות, תחושת מלאות, כאב במרכז בית החזה למשך יותר מכמה דקות או כאב בא והולך, כאב המתפשט לכתפיים, לצוואר ולזרועות, אי נוחות בחזה מלווה בסחרחורות, התעלפויות, הזעה מוגברת, בחילה או קוצר נשימה.

^^הבשורות הטובות^^

יש ירידה תלולה בתמותה ממחלת לב איסכמית בכלל ומאוטם חד של שריר הלב בפרט, ברבע האחרון של המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת. הירידה מיוחסת ברובה לשליטה על גורמי סיכון, לשינוי באורחות חיים ולטיפולי מניעה.

שינויים וחידושים רפואיים, הכוללים טיפול תרופתי והתערבותי, טיפולים שנכנסו לשגרה במהלך שנות ה-90, כגון טיפול תרופתי להמסת קרישי דם, וטיפול להרחבת עורקים והשתלת תומכונים ע"י צנתור בכלי הדם, משפרים את תוחלת ואיכות החיים.

הכותבים: ד"ר רוברט דרגו, היחידה לטיפול נמרץ לב, הקריה הרפואית רמב"ם; פרופ' חיים המרמן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב, הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה ובפרט קרדיולוגיה התערבותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום