התנהגות באירועי טרור

(0)
לדרג

בעקבות ההסלמה בלבנון, דוקטורס מציג: כיצד מומלץ להתנהג בזמן אירועי טרור רבי נפגעים. אזרחים במדים

מאת: פרופ' שמואל שפירא, מומחה בהרדמה ובמנהל רפואי

אירוע רב נפגעים הוא אירוע שבו מופר שיווי המשקל בין כמות המשאבים הנדרשים (שנקבעת לפי מספר הפצועים) לאלה הזמינים. תופעה זו היא אתגר ניהולי מורכב מאוד, ובמרבית התרחישים ובעיקר באירועי טרור הוא עלול לסכן את השוהים בזירת האירוע.

אירוע רב נפגעים במרבית המקרים ובאופן טבעי קצר מאוד בזמן. מניסיון השנים האחרונות עולה שתרחיש באזור עירוני מסתיים במהירות, וברוב המקרים אחרוני הנפגעים מוסעים לבתי החולים בתוך כמחצית השעה. תרחיש באזור כפרי מסתיים בדרך כלל בתוך פחות משעה. במצבים חריגים שיש צורך בחילוץ, לדוגמה בקריסת בניין כתוצאה מפגיעה ישירה של טיל קטיושה, אפשר שפינוי הפצועים יימשך זמן רב יותר.

אירוע רב נפגעים עשוי להתחולל בשל תאונת דרכים גדולה, תאונה תעשייתית, פגעי טבע וכמובן בשל פיגועי טרור. האתגר העיקרי בטיפול באירוע הוא ארגוני. בארגון ובניהול מושכלים אפשר כנראה להפחית את התחלואה והתמותה.

קיימות שלוש ציפיות עיקריות מהציבור הרחב:

שמירה על הביטחון האישי.

לא להפריע לכוחות ההצלה בעבודתם.

עזרה מוגבלת ורק על פי הנחיה ודרישה של גורמי ההצלה.

אם נקלעת לאזור אירוע רב-נפגעים, צלצל מיד לגורמי ההצלה: משטרה 100, מגן דוד אדום 101, וכיבוי אש 102. מספרים אלה זמינים גם מכל טלפון נייד. מסור מידע באופן רגוע ומסודר על התרחשות האירוע, מיקומו ופרטים נוספים כפי שתידרש. בדרך כלל תספיק פנייה אחת לאחד המוקדים.

כל אירוע רב נפגעים ובייחוד פיגוע טרור טומן בחובו סכנות: סכנת פיצוץ נוסף או ירי, פגיעת מרכבי הצלה, פציעה מקריסת מבנים, דליפת חומרים מסוכנים, התחשמלות וכיוצא באלה. לכן על כל עובר אורח שאינו בעל יכולות טיפול והצלה בהכשרתו, להתרחק באופן מבוקר ומסודר מזירת האירוע.

בדרכך, עזור למוגבלים, קשישים וילדים להתרחק מאזור הסכנה. אם נפגעת פגיעה קלה, המתן באזור בטוח לכוחות ההצלה. בכל מקרה, עשה הכול כדי שלא להפריע לכוחות ההצלה. התקהלות מסכנת את הקהל ואף מגבירה את המהומה וחוסמת צירי הגנה ופינוי.

יש להישמע להנחיות כוחות הביטחון. גם עזרה לא מיומנת עלולה להפריע ואף לסכן את שלום הנפגעים. לכן יש להשאיר את הטיפול ואת פינוי הנפגעים לצוותים האמונים על כך. עד לבוא צוותי הרפואה יש להניח שעוברי אורח המיומנים בהגשת עזרה ראשונה יפעלו לפי מיומנותם. עם בוא צוותי ההצלה המקצועיים, עוברי האורח יסייעו בטיפול בנפגעים או בפינויים רק לפי הנחיות מפורשות. עם ריבוי כוחות רפואה מקצועיים, יציעו עוברי אורח אלה את עזרתם למנהלים הרפואיים, ואם ייענו בסירוב, ראוי שיקבלו זאת בהבנה.

התנהגות נכונה של הציבור בעת אירוע רב-נפגעים תפחית סכנת פגיעה משנית של עוברי אורח ותסייע לכוחות ההצלה בטיפול מושכל באירוע, בוויסות נכון של הנפגעים ובהפחתת התחלואה, התמותה והנכות התמידית.

המאמר פורסם במקור במכביתון.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח ולחץ ובפורום טראומה והלם-קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום