צובעים את מכון הכושר בזהב

(0)
לדרג

הנוף בחדרי הכושר ממשיך להשתנות: יותר ויותר בני גיל המעבר והזהב עוסקים בפעילות גופנית. שומרים על קצב

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות הפך נושא הבריאות והכושר לטרנד אופנתי ופופולארי. מסתבר כי אופנה זו אינה נחלת בני נוער וצעירים בלבד; גם צעירים בנפש נהנים ממנה. המודעות לנושא גוברת ומתחזקת ומכוני בריאות וכושר חדשים נפתחים ומציעים חוגי ספורט מגוונים, מכשירים חדישים, שעות פעילות גמישות ועוד.

בשנים האחרונות עלה מספר המשתתפים במועדוני בריאות וכושר מקרב גילאי 50+ ביותר מ- 300% - העלייה המשמעותית ביותר לעומת כל קבוצת גיל אחרת. רכיבה על אופניים, יוגה, הליכה, פילאטיס, "טאי צי" הם רק חלק מהמגמות האחרונות שכובשות את הציבור ונראה כי הרוב עוסקים בפעילות גופנית כזו או אחרת.

מסקר שערך לאחרונה פרויקט הדיור המוגן, "הבית ברמת השרון", באמצעות מכון "גיאוקטוגרפיה", עולים נתונים מרשימים גם בקרב בני גיל הזהב אשר עוסקים בפעילות גופנית. 63% מקרב בני 60 ומעלה העידו כי הם נוהגים לבצע פעילות גופנית כלשהי. 63.5% מבין אלה המבצעים פעילות גופנית, נוהגים ללכת ברגל, 13.2% מקפידים על שחיה, 10.5% התעמלות ואילו 11.7% מעדיפים את מכון הכושר. כמו כן עולה כי גברים נוהגים לערוך פעילות גופנית יותר מאשר נשים, 68.6% בקרב הגברים לעומת 59.6% בקרב הנשים.

מרבית המשיבים מבינים כי פעילות גופנית סדירה היא המפתח לשמירה על הבריאות בכלל ובגיל המבוגר בפרט. בזאת תומכים מחקרים רבים, אשר מצביעים על חשיבות הפעילות הגופנית ועל תרומתה לחיזוק השרירים, סיבולת לב-ריאה, שיפור צפיפות העצם, מניעת שברים, מניעת איבוד שיווי משקל וכן לשמירה על מצב רוח חיובי, על חיוניות בתפקוד בחיי היומ-יום ועוד.

יורם אילת, פיזיולוג של המאמץ (M.Sc) מבעלי רשת "גו-אקטיב" ויועץ הבריאות והכושר של "הבית ברמת השרון", מסביר בשורות הבאות כיצד תורמת פעילות גופנית לבני גיל הזהב.

שמירה על סידן הגוף וחיזוק העצמות

חוזק העצמות שלנו קשור לעומס המופעל עליהם ולחוזק השרירים, צפיפות העצמות ותהליכי הניוון הקשורים לתהליך ההזדקנות. בגיל מבוגר חשוב יותר מכל גיל להקפיד על צריכת סידן וזרחן החיוניים לעצמות, משום שללא מינרלים אלו, ישנה סכנה ממשית לשברים - החמור ביניהם הוא שבר באגן העלול להיגרם לרוב עקב נפילה.

החדשות הן שאין די בנטילת חומרים אלה (סידן וזרחן), משום שללא פעילות גופנית הן שוות ערך ל"כוסות רוח למת". הפעילות הגופנית גורמת לגירוי המערכת לקליטת החומרים הללו כדי לשפר את חוזק העצמות. לכן, פעילות לחיזוק שרירים ופעילות כנגד כוח המשיכה, כמו הליכה ולא שחייה, יביאו לתוצאות טובות.

שמירה על הלב

האיגוד הקרדיולוגי האמריקאי קבע כי יש לבצע מידי יום פעילות של 30 דקות לפחות כדי להתמודד ביעילות עם גורם התמותה מספר אחת. הפעילות הגופנית הינה האמצעי החשוב ביותר במניעת מחלות לב. יתר על כן, הפעילות הגופנית מסייעת ברישות עורקי הלב הכליליים (העורקים הקורינריים) העוטפים את הלב. במצב של חסימה באחד העורקים, ניתן לראות "עורקים רזרביים" שנבנו עקב פעילות גופנית אירובית, והם מסייעים בשמירה על תפקוד הלב בעת הצורך. הקפדה על פעילות גופנית יכולה להקל על התאוששות והחלמה מהירה יותר לאחר התקף לב. זאת, בהשוואה לאלה אשר אינם עוסקים בפעילות גופנית קבועה.

שמירה על רקמת השרירים בגוף

פעילות גופנית לחיזוק השרירים עוזרת ליציבה שלנו, לשיווי המשקל, ליכולת הביצוע והתנועה שלנו, ליכולת לשמור על משקל תקין ולשיפור עיצוב הגוף. לשרירים בגופנו חשיבות רבה: הם מגנים על עצמות הגוף מפני פגיעות, עוזרים בנשיאת חפצים וגם בנשיאת משקל הגוף (למשל, פעולת עלייה במדרגות המתאפשרת בצורה קלה יותר ככל ששרירי העכוז והירכיים חזקים יותר), הם אפילו עוזרים בצורה עקיפה לשרוף קלוריות, מכיוון שחישוב ה"שריפה" הוא לפי משקל גוף הכולל גם שרירים. אימון "התנגדות" שבו מופעלת התנגדות על השריר, (בעזרת משקולות, למשל), מביא לעלייה במסת השריר (היפרטרופיה) ומונע את התדלדלותו (אטרופיה).

העלאת הכולסטרול הטוב והפחתת הכולסטרול הרע

אנשים מבוגרים רבים סובלים מעודף ברמת הכולסטרול הרע (LDL) ובמחסור בכולסטרול הטוב (HDL). הכולסטרול ה"רע" מסוכן, מכיוון שהוא עלול לחסום את כלי הדם ולגרום לשבץ. הכולסטרול ה"טוב" מסייע בהורדת רמת הכולסטרול ה"רע". פעילות גופנית סדירה עוזרת בהעלאת רמת הכולסטרול הטוב ובהפחתת הכולסטרול הרע.

שיפור בגמישות הגוף

בגיל מבוגר נראה כי לעיתים פעולות פשוטות, כגון לקיחת ספר מהמדף העליון מוגדרות כמו "משימה בלתי אפשרית". פעילות גופנית, כגון יוגה או פעילות המשלבת מתיחות בסופה, תורמת לגמישות ובכך עוזרת בביצוע פעולות מעין אלו.

הפחתה ברמת הדיכאון

קשישים רבים נוטים לחלות בדיכאון קצר או מתמשך. פעילות גופנית ידועה בהעלאת רמת הסרטונין והאנדורפינים (הורמונים המופקים בגוף ותורמים ליצירת מצב רוח מרומם). נוסף על כך, חדר הכושר הופך לעיתים רבות למקום מפגש ותורם רבות להרחבת החוג החברתי החיוני במיוחד בגיל זה.

תפקוד מנטלי טוב יותר

נמצא כי פעילות גופנית אירובית כגון הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים משפרת את זרימת הדם למוח וע"י כך עשויה למנוע את התדרדרות הזיכרון והיכולות המנטליות.

פעילות גופנית תורמת למצבם הבריאותי והמנטלי של בני גיל הזהב, אך חשוב שפעילות זו תתבצע תחת השגחה, בליווי יעוץ מקצועי ובהתאמת תרגילי כושר לפלח אוכלוסייה זה.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני ובפורום תמיכה ויעוץ לגיל הזהב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום