ההריון שלכם, שבוע אחר שבוע

(17)
לדרג

לכל תקופה בהריון יש מאפיינים, תחושות, מחושים והתרגשויות קטנות. וכל תקופה מתאפיינת בבדיקות, המלצות רפואיות שונות ומעקב

מאת: ד"ר רוני גמזו

הריון הוא חוויה מיוחדת לאישה, הן מבחינה גופנית והן מבחינה רגשית. הוא נמשך בממוצע כ-40 שבועות (כיום נהוג לחשב את גיל ההריון בשבועות ולא בחודשים): מהיום הראשון של הווסת האחרונה, עד ליום הלידה (280 ימים).

ההריון מתחלק לשלוש תקופות: הראשונה נמשכת 12 שבועות, השניה ממשיכה מהשבוע ה-13 עד לשבוע ה-27 והשלישית והאחרונה נמשכת מהשבוע ה-28 ועד לשבוע ה-40, מועד הלידה (כ-12 שבועות).

לכל תקופה בהריון יש את המאפיינים שלה, את התחושות, המחושים וההתרגשויות הקטנות. וכל תקופה מתאפיינת בבדיקות, המלצות רפואיות שונות ומעקב. לפניכם השינויים ושלבי ההתפתחות של העובר במהלך תקופת ההריון, ולצדם הנחיות, המלצות וטיפים שיהיו ליולדת (וגם לבן הזוג) לעזר.

לפני ההריון

הכנה נכונה להריון חשובה מאוד להצלחתו. מומלץ להתייעץ עם רופא בכל הנוגע להפסקת השימוש באמצעי מניעה, סיבוכי הריון קודמים, תזונה, מחלות תורשתיות ומחלות כרוניות, שינוי או הפסקה בטיפול תרופתי. מומלץ להתחיל ליטול חומצה פולית, כשלושה חודשים לפני הריון. לוותר על תרופות שאינן הכרחיות, להפסיק לעשן ולשתות אלכוהול.

בדיקות מומלצות:

יעוץ טרום הריוני במרפאת ההריון.
בדיקות בסיס להריון במרפאת ההריון (ספירה, סוג דם, שתן, סקר וירוסים).
ייעוץ גנטי במכון הגנטי.
סקר מחלות גנטיות.

השליש הראשון

שבוע 2-5

כשבועיים אחרי הווסת (הביוץ) תיפגש הביצית עם תא זרע שיפרה אותה, וייווצר עובר, זכר או נקבה. במקרה של איחור בווסת (שבוע רביעי) ניתן כבר לאבחן אם קיים הריון באמצעות בדיקת דם או שתן. לאחר שבוע (שבוע חמישי) כבר ניתן לראות באולטראסאונד שק הריוני.

את השבועיים-שלושה הקרובים תבלי בלנסות להבין "מה קורה פה". כל אשה עוברת את זה אחרת, אבל סביר להניח שתזכי באחת או יותר מתופעות הלוואי הבאות: עייפות, בחילות, הקאות, נדודי שינה, סחרחורת, רעב, דפיקות לב מואצות ויש עוד תופעות שבוודאי תשמחי לגלות בעצמך...

העובר: גודלו כ-7-8 מ"מ וניתן להבחין במבנה גופו העגלגל, ראש פחוס, גבעול שיתפתח לחבל טבור, עמוד שדרה, לב ולצדו שק החלמון והתפתחות כלי הדם הראשונים בשליה.

בדיקות מומלצות:

בדיקת אולטרה-סאונד לאבחון הריון.
סקר מחלות גנטיות.
בדיקות בסיס להריון במרפאת ההריון (ספירה, סוג דם, שתן, סקר וירוסים).

שבוע 6-10

הרחם גדל ומגביר את תכיפות מתן השתן. בשלב זה עלולה להופיע הפרשה דמית (המחייבת בדיקת תקינות ההריון). הבחילות וההקאות עדיין נמשכות, כך גם החולשה וחוסר התאבון. שינויים במצב הרוח שכיחים בשלב זה ונגרמים בשל רמות האסטרוגן והפרוגסטרון העולות.

אם עדיין לא ביקרת אצל רופא הנשים - זה הזמן להתייצב ולהתחיל מעקב הריון. מעכשיו, אם ההריון יהיה תקין, תראי את הרופא שלך פעם בחודש, ולקראת הסוף בתדירות יותר גבוהה. אם אין לך רופא נשים קבוע - כדאי מאוד למצוא אחד כזה. במקביל תתחילי בביקורי מעקב גם בטיפת חלב: משקל, לחץ דם ושתן. יש רופאים, בחלק מקופות החולים, שיקחו את הבדיקות הללו בעצמם ויחסכו לך את הטיול לטיפת חלב.

העובר: העובר נמדד מראשו עד ישבנו (רגליו מקופלות אל בטנו) ואורכו נע בין 10 מ"מ ל-40 מ"מ. בתוך חודש אחד הוא יעבור כברת דרך עצומה: בתחילת התקופה הוא צבר תאים עם לב פועם, ובסופה כבר כמעט כל איברי העובר קיימים במבנם הבסיסי.

בדיקות מומלצות: בדיקת אולטרה סאונד הריוני (זיהוי דופק אצל העובר).

שבוע 10-12

הרחם ממשיך לגדול, ועמו מתגברות תחושות העייפות והכבדות. במקביל, מופיעים סימנים נוספים להריון, כמו היפרפיגמנטציה בפנים ובפטמות (כתמים והתכהות העור). השדיים גדלים וישנה תחושת כבדות בבטן התחתונה.

העובר: העובר ממשיך לגדול ואורכו מגיע לארבעה עד שבעה ס"מ, ומשקלו כ- 30 גרם. הוא מתחיל לנוע בתוך חלל מי השפיר (אבל את תרגישי בכך רק בעוד 10 שבועות בקירוב). השליה מיצרת את ההורמונים ומעבירה את חומרי המזון לעובר דרך חבל הטבור, ואילו שק החלמון מתנוון ונעלם.

בדיקות מומלצות:

בדיקת אולטרה סאונד הריוני וזיהוי ראשוני של מין הילוד.
בדיקת סיסי שליה לאבחון גנטי.
בדיקת שקיפות עורפית לקביעת הסיכון לתסמונת דאון (בדיקת חובה, במקרה של הריון תאומים).
סקר גנטי מוקדם, לקביעה מוקדמת של הסיכון לתסמונת דאון.

בשלב זה הרחם מתחיל לעלות מתוך האגן, והבטן מתחילה לתפוח. צילום: שאטרסטוק

השליש השני

שבוע 13-15 

בשלב זה הרחם מתחיל לעלות מתוך האגן, והבטן מתחילה לתפוח. רוב ההפרעות של השליש הראשון (דימומים, בחילות והקאות) חולפות. זה הזמן להתחיל ליטול תוספות ברזל.

העובר: העובר ממשיך לגדול, ושוקל כבר כ-100 גרם. האיברים והמערכות בגופו ממשיכים להתפתח ולתפקד לראשונה. המעיים נעים לכיוון חלל הבטן, הכליות מתחילות ליצר שתן והמעיים מתחילים לעכל מזון.

בדיקות מומלצות:

סקירת מערכות מוקדמת וזיהוי מין העובר.
אקו לב עוברי, במקרה הצורך.

טיפ: זה הזמן להתחיל לחשוב על מלתחה חדשה של בגדי הריון. בערך בשלב הזה הבטן מתחילה לצוץ. אנשים עוד חוששים לשאול אם את בהריון למקרה ש"סתם השמנת". אבל יש כמה פטנטים להראות הריונית: בגדי הריון הם שיטה אחת, יד על המותן, השענות אחורה והליכה מתנודדת - זו שיטה נוספת.

שבוע 16-18

הרחם ממשיך לגדול, ועור הבטן והשדיים נימתח וגורם להופעת פסי מתיחה. יתכנו תופעות כמו עצירות, צרבת והפרשה מהשד.

העובר: העובר שוקל בשלב זה כ-150 גרם, תנועותיו גדולות ונמרצות יותר, הוא כבר מסוגל למצוץ את אצבעו, ומתחיל להצמיח שיער וציפורניים.

בדיקות מומלצות:

בדיקת סקר משולש (חלבון עוברי).
בדיקת מי שפיר.

טיפ: אם עוד לא הודעת למעסיק במקום העבודה - זה הזמן להצהיר רשמית על ההריון. מבחינה חוקית החובה לספר על ההריון חלה בחודש החמישי.

שבוע 18-22

הרחם ממשיך לגדול ומגיע לגובה הטבור, כשמדי שבוע הוא מתרומם בס"מ מעל הטבור. צמיחתו גורמת למתיחה ברצועות, המורגשת בשיפולי הבטן. ההילה מסביב לפטמה מתחילה להיות כהה יותר וגדולה יותר, ויכולה לכסות כחצי שד. לפעמים מופיעים כתמים כהים בפנים וקו כהה באמצע הבטן שיתבהר לאחר הלידה.

התפתחות העובר: העובר שוקל 200-400 גרם, ומתחילים לחוש את תנועותיו. זהו הזמן החשוב ביותר להתפתחות החושים והמוח.

בדיקות מומלצות:

בדיקת אולטרה סאונד הריוני: סקירת מערכות מורחבת.

טיפ: "כנס נשים הרות" - כל בית חולים המכבד את עצמו עורך כנסי הסברה לנשים הרות, הכנסים מופקים בשיתוף גורמים מסחרים שונים וזה הזמן להתחיל לפקוד אותם. בתכנית תמצאו בדרך כלל הרצאות במגוון עצום של נושאים, החל מנומרולוגיה ולידה וכלה בהחלמה מניתוח קיסרי ותרגילים לחיזוק רצפת האגן, כיבוד קל ודוכנים של חברות שינסו למכור לכם כל מיני דברים. לא לבעלות לב חלש.

שבוע 23-27

בשלב זה העלייה במשקל ויתר השינויים הפיזיולוגים הופכים לבולטים יותר ויותר. אצל חלק מהנשים מתחילים להופיע יתר לחץ דם וסוכרת הריונית.

העובר: חשוב לשים לב לתנועות העובר מדי יום. עכשיו הוא כבר שוקל בין 400 ל-1,000 גרם, כלי הדם בריאות מתפתחים, מוח העובר משיך לגדול ולהתפתח וניתן לזהות גלים של פעולת המוח. העפעפיים מתחילים להפתח והקרנית מתחילה להיווצר.

בדיקות מומלצות:

בדיקת העמסת סוכר (החל מהשבוע ה-24 להריון) לזיהוי סכרת הריונית.
מעקב הריוני במקרה של סיבוכי הריון.
בדיקת אולטרה סאונד מכוונת לצוואר הרחם, במקרים של לחצים/צירים מוקדמים.

טיפ: אם לא החלטתם לגבי בית החולים בו תלדו, זה הזמן לערוך סיורים ולבדוק את כל האופציות. מומלץ לא לעשות את הסיורים בשלב מאוחר מדי של ההריון, ולהתחיל עכשיו, כשעוד יש לך כוח להסתובב שעתיים-שלוש על הרגליים. כל בתי החולים עורכים סיורים מאורגנים בחדרי הלידה.

אם אתם מתכננים חופשה או נסיעה לחו"ל, דעו שרוב חברות התעופה לא מבטחות נשים בהריון בשבוע 26 ומעלה (למעט מקרים מיוחדים או בהצגת אישור רפואי), כך שזו ההזדמנות האחרונה לגיחה קצרה לחו"ל לפני הלידה.

השליש השלישי

שבוע 28-31

הרחם מגיעה לכ-10 ס"מ מעל לטבור. אי הנוחות בנשיאת ההריון מתגברת, וכן תופעות כמו נפיחות, צרבות, עצירות, טחורים, דליות ברגליים. בשלב זה תנועות העובר מגיעות לשיאן.

העובר: הוא גדל בקצב מהיר, ועולה ממשקל של 1,000 גרם ל-1,800 גרם, בסוף התקופה. בשבועות אלה, ראש העובר כבר נמצא בפרופורציה עם שאר הגוף, השיער מתארך, העפעפיים, הריסים והעיניים מושלמים. העובר מתחיל להיות רגיש לאור, קול, ריח וטעם. המוח שולט על הנשימות וחום הגוף. טונוס השרירים משתפר והריאות מסוגלות לנשום אויר. אך אם העובר יולד בשבועות אלה, הוא יאבק כדי לנשום כראוי ללא עזרה.

בדיקות מומלצות:

נמשכות בדיקות הדם, לחץ הדם והשתן. נשים עם סוג דם "מינוס" יקבלו זריקת אנטי D.
בדיקת אולטרה סאונד הריוני: הערכת משקל וכמות מי שפיר.
בהריון עם סיכון: מעקב צמוד יותר עם ניטור ואולטראסאונד שבועי.

טיפ: נצלו את הזמן - כשעוד יש לכם כוח להסתובב כדי לעשות סקרי שוק ולבחור את המקום בו תקנו את הרהיטים והחפצים לתינוק החדש.

עכשיו זה זמן טוב להתחיל קורס הכנה ללידה. קחו בחשבון שקורס ממוצע אורך 5 שבועות, אתם רוצים לסיים אותו לפני שמתחילים חודש תשיעי - כדי להיות בטוחים שתספיקו להגיע לכל המפגשים וגם כדי להקל על ההריונית בחודש התשיעי.

שבוע 32-35

ממשיכה העלייה במשקל, ולעיתים ממשיכות בצקות ברגליים ומיחושים נוספים. בשלב זה יש להקפיד על מעקב רפואי קפדני לגילוי מוקדם של צירים מוקדמים, רעלת הריון ועצירה בגדילת העובר.

התפתחות העובר: העובר שוקל כ-2,000-2500 גרם ובשלותו כמעט מלאה, אך כל עוד לא נשלמו 37 שבעות ההריון, הוא עדיין נחשב פג. רקמת שומן מתפתחת בידיים וברגליים. האשכים אצל זכרים יורדים ונמצאים בשק, העובר מתפתח וסוגר את עיניו כשהוא ישן ופותח אותן כשהוא ער.

עקב צמצום המקום ברחם, תיתכן גם ירידה בתנועתיות. במקביל תיתכן תחילתה של 'פעילות רחמית', שאינה כואבת ואינה סדירה, הקרויה "ברקסטון-היקס". במקרה כזה מומלץ להיוועץ ברופא. בהריון תאומים יולדות כמחצית הנשים כבר בשבוע ה-36.

בדיקות מומלצות:

בדיקת אולטרה סאונד הריוני: הערכת משקל וכמות מי שפיר.

טיפ: זה הזמן לקבל החלטות ולסגור את הזמנת הלידה שלכם. קחו בחשבון שיקח עוד חודש-חודשיים עד שהפריטים שאתם מזמינים יהיו מוכנים, במיוחד אם יש לכם דרישות מיוחדות, או שהזמנתם פריטים שנעשים בעבודת יד. ותמיד כדאי להתכונן ללידה קצת יותר מוקדמת.

מבחינה חוקית מותר לך להתחיל את חופשת הלידה כבר משבוע 34 - 6 שבועות לפני מועד הלידה הצפוי. קחי בחשבון שאם את בוחרת להקדים ולצאת לחופשת לידה - תאלצי גם להקדים ולחזור ממנה.

שבוע 36-39

את נמצאת בשלהי ההריון. כ-50% מהנשים יולדות בשבוע ה-39. במידה וישנה סיבה, רצוי לתכנן מראש ולקבוע מועד לניתוח קיסרי.

התפתחות העובר: העובר שוקל מעל 2,500 גרם ונחשב בשל לחלוטין. קצב התנועות ממשיך לרדת, עקב ממדי התינוק והצמצום היחסי במקום. מינימום של שש תנועות לשעה בזמן שכיבה, לאחר ארוחה, נחשב קצב תקין.

בדיקות מומלצות:

בדיקת אולטרה סאונד הריוני: הערכת משקל וכמות מי שפיר.
יעוץ במרפאת ההריון לגבי אופן הלידה.

טיפ: אם העובר במצב עכוז - זה הזמן לנסות את הטכניקות השונות להיפוך (שבועות 36 עד 39): דיקור סיני, היפוך חיצוני, הומאופטיה ועוד. לא מתהפך? זה הזמן לקבוע תור לניתוח קיסרי.

שבוע 40-42

לאחר השבוע ה-40 עדיין לא יילדו קצת יותר משליש מהנשים. בסוף השבוע ה-42 נותרות רק 10% מהנשים בלא שהחל אצלן תהליך לידה, ולכן הן זקוקות לזירוז. המעקב מעבר לשבוע ה-40 חייב להיות קפדני, כדי לאתר בעוד מועד סיבוכים עובריים (כגון: מיעוט מים או עצירה בגדילה) או אימהיים (כגון: רעלת הריון) שמחייבים זירוז לידה.

בדיקות מומלצות:

מעקב הריון עודף, הכולל ניטור, בדיקת רופא ואולטרה סאונד כל יומיים.

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "נולדים" 2005.

מאת ד"ר רוני גמזו, מומחה בכיר בגניקולוגיה



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום