אפטה בפה: כואב אבל פחות

(0)
לדרג

התמודדות של ילדים עם כיבים קטנים בלשון ובחלל הפה אינה פשוטה. דרכי טיפול שונות מרפאות התופעה בהקדם

מאת: ד"ר דניאל שינהר

ביום אחד בהיר, מתוך בריאות שלמה, הילד שנראה בריא הפסיק לאכול. על פניו לא נראו כל סימני מחלה, אך הוא מסרב בכל תוקף להכניס את הבקבוק או הכפית לפיו. מתוך ייאוש פותחים את פיו ומגלים כיבים קטנים בלשון ובחלל הפה, תופעה הידועה כאפטות.

התופעה כמובן אינה מוגבלת אך ורק לילדים ומופיעה בקרב מבוגרים בכל הגילאים. מבחינת ההגדרה הרפואית, הרי שאפטה הינה כיב ברירית חלל הפה היכולה להיות בודדת או בקבוצות. כביבים קטנים, שזאת התופעה השכיחה, הינם בקוטר 3 עד 5 מילימטר ומחלימים מהם ללא הצטלקות.

כיבים גדולים יותר עלולים להחלים תוך יצירת צלקת. התקפים חוזרים הינם שכיחים עם הופעה של שניים עד 3 כיבים בזמן כל התקף. נשים נוטות להיפגע מתופעת האפטות יותר מגברים. חוסרים של ברזל, ויטמינים של B12 וחומצה פולית מעלים את שיעור ההיפגעות. אחד הגורמים השכיחים הינו מתח כגורם סיכון.

לעיתים האפטות מופיעות כחלק ממחלה ויראלית כוללת, לדוגמא: מחלת הפה והטלפיים, אז כמות הכיבים הינה מרובה תוך גרימת סבל רב לחולה. עם הופעת הכיב בפה, מופיעים כאבים הנמשכים כ-3 עד 4 ימים ובהדרגה הם פוחתים עד שהנגע נעלם, לרוב תוך 7 עד 10 ימים.

בהתקפות קשות של אפטות עלול להופיע גם חום וחולשה והגדלת בלוטות לימפה צוואריות. ההתמודדות של ילדים קטנים עם התופעה הינה קשה יותר עקב חוסר הרצון שלהם לאכול או לשתות, בתגובה לכאב שהאפטה יוצרת, ולכן התופעה בקרבם מקבלת מימדים קשים יותר מאשר בקרב מבוגרים.

דרכי טיפול

מטרת הטיפול היא להביא להקלה בכאב שגורמות האפטות ולנסות לסלקן מהר ככל האפשר. ניתן להקל על הכאב על ידי מריחת תכשירים המכילים חומר הרדמה מקומית לדוגמא טי-ג'ל, המשמש גם להרגעה בזמן בקיעת שיניים. תכשיר זה יביא להקלה זמנית וכאמור אינו פותר את הבעיה.

תכשיר נוסף הדורש מרשם רופא הינו ORACORT. זהו ג'ל לשימוש בתוך הפה המכיל סטרואידים, הפועל כנגד תהליך הדלקתי המקומי ומביא לריפוי מהיר ובכך להקלה משמעותית.

עקב דלות אפשרויות הטיפול ברפואה המערבית, קיימים דרכי טיפול ותכשירים ברפואה המשלימה שיעילותם גבוהה ומשך הריפוי הינו תוך זמן קצר.

1. חלב עיזים לא מפוסטר - רבות נכתב על סגולות המרפא של חלב עיזים כטיפול באפטות בפה ובייחוד בנגעים של מחלת הפה והטלאפיים. הורים רבים פונים למגדלי עיזים ומקבלים חלב בלתי מפוסטר לריפוי הנגעים. אין הוכחות מדעיות ליעילות הטיפול, אך הוא טומן בחובו סכנה של שתיית חלב שאינו מפוסטר. לפיכך, למי שמעוניין בשיטת טיפול זאת, יש לבדוק היטב את מקור החלב והאם העיזים בריאים ואין חשש למחלות העלולות לגרום לנזקים קשים עוד יותר.

2. טיפות TRAUMEEL - תכשיר הומיאופתי רחב טווח שיעילותו בטיפול באפטות הוכחה במחקרים מדעיים מבוקרים. זהו תכשיר אנטי דלקתי רחב טווח, המביא להקלה מהירה וללא כל תופעות לוואי. יש לקחת 10 טיפות מהתכשיר ברבע כוס מים ולגרגר ולהחזיק את המים בפה למספר שניות ואז לבלוע. יש לחזור על הפעולה עם הופעת האפטות כל שעה עד להקלה בכאבים. לאחר הקלה, יש להמשיך בטיפול שלוש פעמים ביום עד להבראה.

3. תכשיר הומיאופתי בשם "אפטון" - זהו תכשיר הומיאופתי המבוסס על תרופה הומיאופתית בשם BORAX, שלה תכונות מרפא יעילות ביותר כנגד אפטות. התכשיר ניתן להשגה בצורת ספריי לפה, וכן משחת ג'ל למריחה בתוך חלל הפה. גם תכשיר זה יעיל מאד לסילוק האפטות. השימוש בתכשיר בצורת ספריי ובג'ל קל ונוח לשימוש גם בילדים קטנים.

בפעם הבאה שתופענה אפטות בפה אין צורך להיות חסרי אונים. חשוב לדעת שישנן דרכי טיפול ותכשירים העשויים לרפא את התופעה בהקדם.

ד"ר שינהר הוא מומחה להומיאופתיה מודרנית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום