צרכנות רפואית מס' 51

(0)
לדרג

טיפול בסוכרת ללא עלייה במשקל, תרופה למחלת האפילפסיה, טיפול בסרטן הערמונית ועוד - כל מה שחדש בצרכנות

מאת: מערכת zap doctors
מטפלים בסוכרת, שומרים על המשקל

מחקר עולמי שנערך על ידי חברת התרופות נובונורדיסק הראה כי ניתן לטפל בסוכרת ביעילות מבלי לגרום לעליה במשקל. על פי המחקר, לבמיר (אינסולין דטמיר) משפר את בקרת רמת הסוכר בדם בחולי סוכרת מבלי לגרום לעלייה במשקל.

דר' מלקולם נטרס מבית החולים האוניברסיטאי שבברמינגהם בריטניה מציין: "לעלייה במשקל עלולות להיות תוצאות חמורות בקרב חולי סוכרת, לא רק תוצאות גופניות, אלא גם השלכות פסיכולוגיות. התובנה הזו, של אופן הפעולה של לבמיר בשימוש וביישום הקליני לטפול בסוכרת ביעילות מבלי לגרום לעלייה במשקל, הינה חיובית לחולים ולצוות הרופאים המטפלים גם יחד".

התוצאות מבוססות על נתונים מהזרוע הגרמנית של מחקר ה-PREDICTIVE, בה נטלו חלק 10,276 חולים. זהו המחקר העולמי הגדול ביותר שנערך בחולי סוכרת .

מהממצאים ניתן להתרשם שמטופלים שצורכים את התרופה למשך שלושה חודשים נהנים מהיתרונות הבאים:

* בקרה משופרת של רמת הסוכר בדם (איזון גליקמי).
* הפחתה בסיכון לירידה לרמות נמוכות ומסוכנות של סוכר בדם (אפיזודות של היפוגליקמיה).
* אין עלייה במשקל וניכרת אף ירידה במשקל בחולי סוכרת מסוג 2.

מדוע מניעת עלייה במשקל חשובה בחולי סוכרת?

עלייה במשקל היא בעיה שכיחה בטיפול באינסולין. אנשים עם סוכרת מסוג 2 יכולים לעלות 9 קילוגרם במשקלם במהלך טיפול אינטנסיבי של 6 חודשים באינסולין. גם חולי סוכרת מסוג 1 יכולים לעלות במשקלם בצורה ניכרת.

יש לציין כי תוצאות העלייה במשקל בחולי סוכרת הן משמעותיות ממספר טעמים:

* הסיכון למחלות קרדיו-ווסקולריות גדל.
* קשה יותר לשלוט ברמת הסוכר בדם, דבר שעלול לגרום אף הוא להעלאת מינון האינסולין.
* הפחד מהעלייה במשקל יכול להניא חולים ולגרום לכך שלא ירצו להתחיל טיפול באינסולין.

דור שני לטיפול במחלת האפילפסיה

תרופת דור שני לאחת התרופות העיקריות לטיפול באפילפסיה ובמאניה דפרסיה פותחה על ידי שני חוקרים מביה"ס לרוקחות שבפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. התרופה בעלת פוטנציאל להיות בטוחה יותר מתרופות קיימות וללא תופעות לוואי מזיקות ומיועדת גם לטיפול בכאבים הנגרמים מפגיעה במערכת העצבים (נוירופאטים).

על מחקר זה הוענק פרס קיי לפיתוחים חדשניים לפרופ' מאיר ביאלר מהמחלקה לרוקחות ולפרופ' בוריס יגן מהמחלקה לכימיה תרופתית וחומרי טבע בבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית.

האפילפסיה נחשבת להפרעה נוירולוגית, הגורמת להתקפי פרכוסים, לשינויים תחושתיים, לעוויתות ואף לאיבוד הכרה בלא סיבה נראית לעין. התקפים אלו חוזרים ונשנים בתבנית מסוימת, כאשר בזמן ההתקף משתבשת הפעילות החשמלית הסדירה במוח בשל התפרקויות חשמליות חריגות. טיפול תרופתי עשוי להפחית את תדירות ההתקפים ואף לרפא את המחלה.

פרופ' ביאלר ופרופ' יגן הצליחו לפתח תרופה, אשר עשויה להוות אלטרנטיבה פוטנציאלית לתרופה הקיימת חומצה וולפרואית (VPA), אחת התרופות האנטיאפילפטיות המובילות בטיפול בחולי אפילפסיה, במאניה דפרסיה ובמיגרנה. לתרופה זו חסרונות ותופעות לוואי שיכולים לגרום לנזקים במיוחד לילדים או לנשים בשנות הפוריות.

בחיפושם אחר תחליף לתרופה קיימת וללא תופעות הלוואי המזיקות של VPA פיתחו פרופ' ביאלר ופרופ' יגן ואריאציות ל-PID, תרופה אנטיאפילפטית חדשה, אשר הוכיחה את יעילותה בטיפול באפילפסיה ובכאבים הנגרמים ע"י פגיעה במערכת העצבים (נוירופאטים) בניסויים בבעלי-חיים.

טיפול בסרטן הערמונית ללא ניתוח וללא הקרנות

'אריאל רפואה רב תחומית' פותחת בימים אלו מרכז בינלאומי לטיפול מתקדם בסרטן הערמונית, בראשותו של פרופ' עמי סידי. הטיפול החדש מטפל בסרטן הערמונית ללא ניתוח וללא הקרנות, באמצעות טכנולוגיית High Intensity Focused Ultrasound, המשמידה על ידי גלי קול ממוקדים בעוצמה גבוהה את הבלוטה והגידולים שבה.

הטיפולים המקובלים לסרטן הערמונית באמצעות ניתוח והקרנות עלולים לגרום לתופעות לוואי, ופגיעה באיכות החיים - לדוגמא אובדן הזיקפה, אובדן השליטה בשתן ועוד. בטיפול החדש, כך מספרים לנו, הסיכונים לתופעות לוואי אלו פחותים ואין צורך באשפוז ממושך.

סרטן הערמונית הינו הסרטן השכיח ביותר בגברים, ומחקרים מראים כי אחד מ-10 גברים יחלה בו במהלך חייו. בישראל מתגלים כ-1,800 חולים חדשים מידי שנה וכ-400 מתים מהמחלה. לכן הטיפול החדש מהווה בשורה לחולים רבים ובני משפחותיהם.

פרופ' עמי סידי מסביר כי "בטיפול החדש הערמונית מושמדת על ידי גלי קול ממוקדים המכוונים אל בלוטת הערמונית. גלי הקול חודרים דרך הרקמות הבריאות, מבלי לפגוע בהן כלל, ומשמידים בצורה מדויקת מאוד את האזורים הרצויים בתוך הגוף. מדובר בטיפול המתאים לחולים אשר מחלתם מוגבלת לבלוטת הערמונית ולא התפשטה לאזורים אחרים בגוף. בניגוד להקרנות או ניתוח ניתן לחזור על הטיפול מכיוון שאיננו כולל קרינה מייננת". פרופ' סידי מוסיף כי "בטיפול החדש הפגיעה באיכות החיים הינה קטנה יותר לעומת החלופות הקיימות".

עדשות מגע יומיות חד פעמיות

פיתרון אולטימטיבי לבעלי אסטיגמטיזם (צילינדר)? עדשות המגע Focus Dailies Toric, שפותחו בטכנולוגיה חדשנית ומהפכנית, נותנות תשובות לבעלי אסטיגמטיזם (צילינדר), במשך כל שעות היום, לנוחות מרבית.

עדשת זו המספקת מענה למרכיבי עדשות המגע, אשר היו זקוקים לתיקון אסטיגמטיזם (צילינדר) עד 1.50- (צילינדר), מכילה 69% מים ובעלת מרכיב לחות (PVA) לנוחות מרבית, פטנט בלעדי של חברת CIBA Vision.

הפטנט גורם לכך שבכל מצמוץ, העדשה משחררת בהדרגה מרכיב לחות לתוך מסך הדמעות, במהלך כל היום, לתחושת נוחות משופרת במשך כל היום ונוחות רבה בהרכבה ובהסרת העדשות.

ניתן להשיג בחנויות וברשתות האופטיקה המובחרות, ברחבי הארץ. מחיר מומלץ לצרכן: 240 ש', ל-30 עדשות.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת, בפורום נוירוכירורגיה, בפורום מחלות הערמונית ובפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום