כירורגיה בזעיר אנפין

(0)
לדרג

התערבות כירורגית במקום גבס, ניתוחים בעזרת מצלמה קטנה ועוד - כל מה שחדש בתחום כירורגיה של הכתף והמרפק

מאת: ד"ר מרק לובנברג

תת-ההתמחות בכירורגיה של המרפק והכתף הינה תחום חדש יחסית בכירורגיה אורטופדית. ככל שהבנתנו את מנגנון הפעולה של מפרקים אלו משתפרת, כך גם משתפרת יכולתנו לטפל בבעיות הנובעות מהם. חבלות הנובעות מתאונות דרכים ותאונות עבודה גורמות לעתים קרובות לשברים בגפה העליונה.

השימוש בגבס שהיה נפוץ בעבר בקיבוע מפרקי הכתף והמרפק כבר הפך לנחלת העבר היות והקיבוע יכול להביא לפגיעה קשה בטווח התנועה שלה. הדגש כיום הינו על הפעלת המפרק מוקדם ככל האפשר, לאחר התערבות כירורגית למניעת היווצרות קישיון של המפרק.

בעיות בכתף ובמרפק יכולות לנבוע הן מהעצמות והן מגידים, ומשרירים ורצועות המקיפים אותם. ניתן לטפל בדלקת על-ידי טיפול פיזיותראפי, הזרקות קורטיזון מקומיות וטיפול תרופתי. כאשר נוצרים קרעים בקבוצת גידים זו, לעתים קרובות נדרשת התערבות כירורגית. בעבר, מרבית הניתוחים הללו בוצעו בשיטה פתוחה אשר חייבה חתכים גדולים דרך מעטפות הכתף על-מנת לתקן פגיעות אלו. כיום, ניתן לטפל בחלק גדול מהבעיות במרפק ובכתף על-ידי ארטרוסקופיה, קרי שימוש במצלמה קטנה הממוקמת בתוך המפרק והמאפשרת ביצוע ניתוחים זעיר-פולשניים, ללא צורך בחתכים גדולים.

במרפק, ניתן לטפל במרבית הבעיות הנפוצות כגון מרפק טניס (Tennis Elbow) או מצבים דלקתיים שונים על-ידי טיפול שמרני בהזרקות מקומיות, מחוכים, ריפוי בעיסוק וטיפולים פיזיותראפיים, אולם הטיפול החדשני מאפשר שימוש בארטרוסקופיה.

מפרק מלאכותי

באחוז קטן מהמקרים בהם נחוץ ניתוח, ניתן כיום לנתח בשיטת ארטרוסקופיה (בעיקר מרפק טניס או שינויים ניווניים של אוסטאוארטיטיס). השיטה מיושמת בעולם המערבי יותר ויותר, עם תוצאות זהות לניתוחים פתוחים. גם בישראל היא הופכת לפרוצדורה מקובלת על-ידי מנתחים המנוסים ומיומנים בטכניקה זו. חולים אשר במשך שנים לא יכלו להושיט את ידם לפיהם יכולים לאכול בכוחות עצמם תוך שבועות בודדים לאחר החלפת מרפק.

למרות שפגיעה ניוונית במפרקי המרפק והכתף נפוצה פחות מברך וירך, מספר החולים הסובלים משינויים אלו הולך וגדל, לאור הזדקנות האוכלוסייה. כפי שמחליפים את משטחי הברך והירך, כך קיימים מפרקים מלאכותיים לכתף ולמרפק. חולים רבים הסובלים מהגבלות קשות בטווח התנועה של מפרקים אלו נהנים מאוד מהחלפתם במשתלים מלאכותיים. חולים הסובלים מכאבי כתפיים מתקשים מאוד לישון בלילה. עיצובים חדשים של המשתלים המלאכותיים מאפשרים שיפור ניכר בתפקוד היום-יומי של חולים אלו ועלייה משמעותית באיכות חייהם.

כיום ניתן לבצע ציפוי של המפרק באמצעות כיפת מתכת מבלי להסיר ולהחליף את המפרק כולו. זוהי פרוצדורה קלה הרבה יותר, פחות כואבת וכרוכה באשפוז של לילה אחד בלבד. היא מאפשרת חזרה לפעילות מלאה כעבור פחות מ-6 שבועות. כמו-כן, לחולים הסובלים מאובדן חמור בטווח התנועה כתוצאה מקרעים בשרוול המסובב של הכתף שלא ניתן לאחותם, יש כיום שתל חדיש (הפוך מהמבנה האנטומי של הכתף) המאפשר להחליף את תפקיד הגידים במפרק. הניתוח הזה מקנה הקלה משמעותית בכאב והגדלת טווח התנועה.

חזית המחקר כיום מתמקדת באיתור דרכים להאצת תהליכי הריפוי של הגידים, ובשימוש בהורמוני גדילה להצמחת גידים חדשים. תקוות החוקרים בעתיד הנראה לעין היא להשתיל לחולים בעת הצורך את הגידים החדשים כתוספת לגידים החולים. בכך יתאפשר לחולה להשתמש גם בגידים החדשים כחיזוק לפעולת הגידים הישנים.

הכותב הוא אורטופד מומחה לכתף ומרפק מהמרכז הרפואי מדיקל סנטר, הרצליה.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום