סרטן העור: סקירה מחקרית

(0)
לדרג

לרגל שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם, דוקטורס מציג 5 מחקרים חדשים מהעולם. להתרשם ולהפנים

מאת: בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן
הקשר בין תזונה והסיכון לסרטן עור של תאי הקשקש (SCC)

מחקר חדש של המכון למחקר רפואי בקווינסלנד אוסטרליה מצא כי קיים קשר בין תזונה לבין האפשרות להתפתחות סרטן עור של תאי הקשקש. המחקר נערך בצורה אקראית בין 1,056 אנשים שונים ובדק את הקשר בין שכיחות מקרי סרטן עור בין השנים 1992-2002 לבין מרכיבי התזונה.

החוקרים לא מצאו קשר ברור בין תזונה לבין הסיכון לחלות בסרטן עור, אולם נמצא כי אנשים עם עבר של סרטן עור שאכלו ירקות עלים ירוקים, היו בסיכון נמוך יותר לחזרתו של סרטן עור. אכילת מוצרי חלב לא מעובדים, כגון חלב מלא, דווקא העלו את הסיכון לחזרה של סרטן העור. המחקר פורסם בגיליון חודש מאי 2006 של כתב העת המדעי הבינלאומי על סרטן.

מניעת סרטן עור

מחקר חדש של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת פלורידה מציג מגוון של חומרים טבעיים העשויים לעכב ואף למנוע התפתחות של סרטן עור. העלייה בשכיחות מקרי סרטן העור בעולם הובילה למחקר מקיף של הגורמים להתפתחות סרטן זה ועל דרכי המניעה האפשריות.

בנוסף לחינוך של הציבור להתנהגות נכונה בשמש, ישנם מגוון חומרים שונים העשויים לעכב ואף למנוע התפתחות של הסרטן, לדוגמא: ויטמין A, ליקופן, הנמצא בעיקר בעגבניות, פוליפנולים, חומרים הנמצאים בתה ירוק ובתמצית גרעיני ענבים, ויטמין E, בטא-קרוטן, הנמצא בירקות כתומים, סלניום, וחומרים נוספים. חומרים אלו נמצאים במזון רגיל וניתן למצוא אותם גם כתוספים. המחקר פורסם בגיליון חודש יוני 2006 של כתב העת המדעי של האקדמיה האמריקאית למחלות עור.

השפעת החשיפה לשמש על מלנומה

מחקר חדש של המחלקה לרפואת העור בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה בדק השערות שהועלו לגבי מידת ההשפעה של החשיפה לשמש על התפתחות מלנומה, לעומת גורמים אחרים. המחקר כלל סריקה מקיפה של סיפרות מדעית ורפואית על סרטן העור. מסקנת המחקר היא שמלנומה מתפתחת משילוב של מספר גורמים שונים הכוללים גם גורמים גנטיים. אולם נמצא כי ברוב מקרי המלנומה, החשיפה לשמש היא הגורם המרכזי והמשפיע ביותר. מניעת חשיפה לשמש ושימוש בתכשירי הגנה יפחיתו משמעותית מקרים רבים של סרטן העור. המחקר פורסם בגיליון חודש אפריל 2006 של כתב העת המדעי לניתוחי עור.

מי מגיע לתחנות בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן העור

מחקר חדש של בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה בדק מה המאפיינים של אנשים המגיעים לתחנות בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן העור. ממצאיו של המחקר, שנערך בקרב 743 אנשים, היו כי הנבדקים העיקריים הם בני 40-49, בעלי עור בהיר, עם היסטוריה של סרטן עור, או מלנומה או שומה חשודה ושלא נבדקו על ידי רופא עור בזמן האחרון.

הסיבות המרכזיות להגעה לבדיקה היו "לראות אם יש לי מלנומה", "לבדוק שומה חשודה" או "לעבור בדיקה של שומות בכל הגוף". הסיבות המרכזיות לאי השתתפות היו אי-ידיעה על תחנות הבדיקה, חוסר זמן, היעדרות בתקופת הבדיקה ובדיקה של שומות שבוצעה לא מזמן.

בסה"כ כ-65% מהנבדקים הצהירו שהם מתכוונים להיבדק גם בעתיד. מסקנות נוספות אליהן הגיעו החוקרים הן שאפשר למשוך גברים ונשים לתחנות בדיקה ללא כל קשר למין או לרמת השכלה. כמו כן, מדגישים המדענים את החשיבות בשימוש בהסברה על מנת להעביר מידע ולמשוך את האוכלוסייה להגיע ולהיבדק. המחקר פורסם בגיליון הרבעוני 2006 של כתב העת המדעי גילוי מוקדם ומניעה של סרטן.

יעילות מסעות הסברה בנושא חשיפה לשמש

מחקר חדש של המרכז למחלות עור בעיר בוקסטנהוד שבגרמניה בדק את יעילות מסעות ההסברה להתנהגות נכונה בשמש, שנערכו בגרמניה בשנים האחרונות. איגוד רופאי העור בגרמניה בנה תוכנית המגדירה את המסרים המתאימים לכל קבוצת גיל לאורך החיים. התוכנית מתחילה בתינוקות עד גיל שנה וממשיכה עם ילדים עד גיל 6, נוער בגילאי 12-17, מבוגרים, הורים ובחלק מהקבוצות הייתה גם חלוקה פנימית נוספת.

מסעות ההסברה לוו ביחסי ציבור גדולים, כולל מסיבות עיתונאים, פרסומות בטלוויזיה, בקולנוע ובשלטי חוצות. בבדיקה והערכה לפעילות ההסברה נמצא כי לאחר 16 שנה של תוכניות התערבות בנושא, נצפה שינוי התנהגותי והחשיפה לשמש פחתה. לדוגמה, אחוז האוכלוסייה שקיבל כוויות שמש באותה שנה בה נבדקה ההשפעה של מסעות ההסברה, ירד מ-25.9% ב-1989 ל-17.5% ב-2002, שינוי הצפוי לתרום להפחתה בתחלואה ובתמותה מסרטן עור בעתיד.

לדברי החוקרים, מאחר ואי אפשר למנוע לחלוטין חשיפה לשמש, אשר בעלת תפקיד חשוב בייצור ויטמין D, מסעות הסברה בציבור חייבים להיות ברורים ומדויקים. המחקר יפורסם בגיליון הבא של 2006 בכתב העת המדעי להתפתחויות בביופיזיקה וביולוגיה מולקולרית.

בואו לדבר על זה בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית ובפורום טיפולים אלטרנטיביים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום