שימור נעורים

(3)
לדרג

ד"ר משה זלוצובר מציג את היתרונות והחסרונות של חלק ממגוון התכשירים המוצעים לשימור הנעורים ומניעת הזדקנות

מאת: ד"ר משה זלוצובר

שימור נעורים ומניעת הזדקנות מהווים חלום שאורכו כימי האנושות, החל מעץ החיים בגן העדן התנכי, דרך מעיינות הנעורים במיתולוגיה היונית והרומית, וכלה בטיפולים המודרניים. יש להדגיש כבר בתחילה כי מה שהביא לעליה בתוחלת החיים, הם לא הטיפולים הללו, אלא השיפור המתמיד ברמת הרפואה הציבורית ובעיקר ברפואה המונעת.

התכשירים המוצעים לטיפול "מניעת הזדקנות ושימור נעורים" (Anti Aging), משתייכים למספר קבוצות. הראשונה ואולי המקובלת ביותר (כנראה היתה, לאור מחקרי ההורמונים האחרונים) הינה טיפול הורמונלי חלופי בנשים.

טיפול הורמונלי - כדאי או מסוכן?

טיפול הורמונלי חלופי מהווה את אחד מאבני היסוד לטיפול מונע הזדקנות. גיל מעבר בנשים מוגדר כגיל הפסקת התפקוד השחלתי ומכאן ירידה בהפרשת אסטרוגן ופרוגסטרון. תפקיד הפרוגסטרון להגן על הרחם מפני סרטן רירית הרחם, העשוי להתפתח בטיפול חלופי באסטרוגן בלבד. מכאן שלנשים ללא רחם אין כלל צורך במתן פרוגסטרון. לאסטרוגן, לעומת זאת, יש חשיבות בשמירה על מסת העצם (מניעת אוסטיאופורוזיס), פרופיל שומנים חיובי ומניעה של מחלות לב וכלי דם.

הטיפול ההורמונלי המשולב (כלומר, מתן אסטרוגן ופרוגסטרון כטיפול מונע) אכזב במניעת מחלות לב, והמחקר שבדק את השפעותיו הופסק בטרם עת. יש בכך הגיון כי אנו יודעים שתוספת הפרוגסטרון מורידה את יעילות הטיפול המונע באסטרוגן.

מכאן עולה כמובן השאלה, מה לגבי נשים ללא רחם, המטופלות באסטרוגן בלבד? המחקר כאן עדיין נמשך ולפי זה ברור שהטיפול מזיק פחות, אך לא נקבע עדיין אם הוא מועיל.

לפי מחקרים אחרים שפורסמו, הרושם הוא, שטיפול הורמונלי חלופי (אסטרוגן בלבד או שילוב) אינו מונע מחלות לב, וזאת בניגוד למה שחשבנו בעבר. זאת גם עמדת הארגון הבריאות האמריקאי ומשרד הבריאות הישראלי, שקבעו על סמך הידע המצוי היום, כי "אין להמליץ על טיפול הורמונלי חלופי כטיפול מונע בכלל ולמחלות לב בפרט". כיום, הטיפול ההורמונלי החלופי מיועד רק לנשים הסובלות מתסמיני גיל מעבר כגון: גלי חום, נדודי שינה,שינויי מצב רוח וכדומה.

ומה לגבי תחושת החיוניות, שחלק מהמטופלות מרגישות בזמן הטיפול וירידה בהפסקתו, או לגבי השינויים בעור, שהוכחו כחיוביים תחת אסטרוגן. האם זה שווה את הסיכון? מדובר בהחלטה אינדיווידואלית של כל אישה בנושא שימור נעורים, שאינה תמיד מבוססת מדעית, אלא מלווה בתחושות אישיות רבות.

ויטמינים ותוספי מזון - האם זה באמת עוזר?

ויטמינים, מזונות ותוספי מזון הינם הנושא החם ביותר בתחום ה'אנטי אייג'ינג'. המידע הרלוונטי בתחום זה הוא עצום ולכן, נצטמצם כאן רק לחלק מהם.

מולטיויטמין

המולטיויטמין נחשב כמסייע במניעת מחלות לב, אוסטאופורוזיס ונפילות (באמצעות הוויטמין D) ואולי אף משפר את המערכת החיסונית. ההמלצה העיקרית בתחום זה, שפורסמה בעיתון האגודה האמריקאית לרפואה ,JAMA הינה להשתמש בכדור מולטיויטמין אחד ליום. מעבר לכך, הנטייה כיום היא להפחית בחשיבות תוספת נוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) ואין המלצה גורפת לגביהם.

ויטמין A נמצא כמעלה את הסיכון לשברי צוואר ירך, ולכן הנטייה היא להשתמש בו פחות. המחקרים לגבי תוספת ויטמין C ו E אף הם לא חד משמעיים. חלק מראים על הורדה בסיכון למחלות לב ומחלות ממאירות וחלק לא.

אחת התיאוריות בנושא גורסת שמתן כמויות גדולות של ויטמינים אלו עשוי לפגום במנגנון ההגנה הטבעי של הגוף ומספר מחקרים אף הצביעו על עליה בסיכון למחלות ממאירות עקב התוספים. לפיכך, הנטייה כיום הינה להמליץ על מולטיויטמין לכלל האוכלוסייה ותוספות נוספות רק בהתאמה אישית.

מזון בריאות - מה זה?

צדק היפוקרטס (אבי הרפואה היווני) כשאמר: "מי ייתן ומזוני יהיה תרופתי ותרופתי מזוני". כלומר, אין תחליף לתזונה מאוזנת. מומלצת תזונה דלת סוכר, שומן ומלח ועשירה, לעומת זאת, בפירות, ירקות, סיבים תזונתיים וסידן. השמן המומלץ הינו שמן זית.

יש להרבות באכילת דגים. מחקרים הראו קשר מובהק בין אכילת דגים להפחתה במחלות לב.

יין אדום וכנראה גם בירה לבנה הוכחו במחקרים כמונעים מחלות לב וכלי דם. אולם, הסוד טמון בכמויות, עד 2 כוסות (בגודל מקובל...) ליום ולא יותר.

ההמלצות שלהלן הן המלצות כלליות, שאינן באות להחליף ייעוץ פרטני והתאמה אישית. בכל אופן, אין ולא נראה שיהיה תחליף לתזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מעישון, המהווים יחד 90-80 אחוזים משימור הנעורים ומניעת ההזדקנות.

הכותב הינו מומחה בגינקולוגיה ואנדוקרינולוגיה, בקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום אנטי אייג'ינג ועיכוב תהליכי גיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום