כיצד להתמודד עם הזעת יתר?

(0)
לדרג

מי לא נתקל במטרד של הזעת יתר, תוצר של הקיץ החמים בארץ? לרפואה הסינית דרכים להתמודדות עמו

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית

הזעת יתר נובעת מגריית יתר של בלוטות הפרשת הזיעה. התגובה לכך היא, הפרשת זיעה מוגברת היכולה להיות באזורים שונים בגוף. שכיח מאד להזיע בבתי-השחי, בפנים ובראש ובמפשעה, כל המקומות הללו מקובלים כאזורי הזעה. על כן, מי שסובלים מהזעת יתר כמעט ולא פונים לעזרה טיפולית, גם כאשר ההזעה ניכרת למדי. כאשר ההזעה משמעותית בכפות הידיים והרגליים ועד כדי הפרשת טיפות מים, המלווה במגבלות תפקודיות משמעותיות, אזי פונים לחפש עזרה.

הרפואה המערבית מציעה טיפולים ניתוחיים בדרכים שונות. כיום הניתוח השכיח כולל לפרוסקופיה של הפלקסוס הבראכיאלי הממוקם מתחת לעצם הבריח. הניתוח בסך הכל לא קשה ולא מסובך, וזמן ההחלמה קצר ביותר. ברם, תתכנה תופעות לוואי לא נעימות, אשר השכיחה שבהן היא הזעת יתר ניכרת באזורים אחרים של הגוף, כך שאיכות החיים נפגמת ממקום אחר. התופעה הזו קיימת בחלק גדול של המטופלים, אם כי בדרגות חומרה משתנות.

זיעה בראי הרפואה הסינית

מה הרפואה הסינית אומרת ביחס להזעת היתר? ראשית, עלינו להבין מי אחראי על משק הנוזלים והמלחים בגוף. הכליות והריאות הן האחראיות העיקריות לכך. אי לזאת צריכים לבדוק את מצב הכליות והריאות ולאזן את תפקודם. אחר כך תיתכן בעיה בטחול-לבלב, האחראים על הפרדת הנוזלים מן המזון ולפינוי של עודף הלחות בגוף. לכן, עלינו לבדוק את מצב הטחול-לבלב ולתמוך באיבר הזה בשעת הצורך.

בחלק מן המקרים המחמם-המשולש גם הוא צריך תמיכה טיפולית, הואיל ועלינו לשפר את החיבור בין חלקי הגוף השונים. לחלופין האיבר הזה אחראי על מערכת הלימפה, וזו כאמור פעולה המשפרת ניקוז נוזלים. כן אחראי האיבר הזה על תפקוד המערכת האנדוקרינית בגוף. בדרך זו אין אגירת נוזלים וחילוף החומרים יעיל ופינוי הנוזלים מהכליות ודרכי השתן תקין, הפינוי מבלוטות הזיעה גם הוא משתפר, וכך גם ממערכת העיכול.

מתי אנו נפריש יותר זיעה? כמובן כאשר חם. הסיבה לכך נובעת מתוספת החום לעודף האנרגיה מסוג יאנג, החמה בלאו הכי. כלומר, בחום אנשים עם בעיה זו יסבלו הרבה יותר מהרגיל. הקיץ החם גם הוא מהווה מפתח לסבל של אותם אנשים, והם מפתחים חששות מפני עונה זו של השנה. ברם, מזיעים לא רק בקיץ אלא גם בימים הקרים כאשר נחשפים לחום מכל מקור חום חיצוני. על כן לא מומלץ לאנשים אלו לחמם את הבית בו הם גרים או את מקום העבודה. אולם הרגישות לחום כה רבה, עד אשר גם מזונות חמים ומחממים מהווים טריגר ישיר להתפתחות ההזעה המוגזמת. אי לזאת הכרחי לשנות את התזונה של האנשים האלה ולהקפיד על כל פרט מזון המגיע לפה, כולל סוג השתייה.

הטיפול במרבית המקרים הוא דיקור ובהשפעה ממש משמעותית, ובנוסף לכך גם ההגבלות התזונתיות המתבקשות לכל מקרה שכזה. בחלק מן המקרים אין מנוס מפני תוספת של צמחי-מרפא, המסייעים בקירור הגוף ובפינוי החום וכן ניתן גם לייבש לחות. מכאן שהמקרים המאוד-מאוד קשים נזקקים לשילוב של שינוי תזונתי, דיקור וצמחי-מרפא. התוצאות הטיפוליות משמעותיות ביותר וכמעט כל אחד מהאנשים הסובלים מהתופעה הזו יכול להפיק תועלת מהטיפול הסיני המסורתי.

לתגובות על המאמר: meravmos@zahav.net.il

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה, בפורום תזונה טבעית ובפורום פנג שווי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום