ילד אסור, ילד מותר

(0)
לדרג

הידעתם? 12% מהתלמידים הם בעלי עודף משקל. תכנית חדשה מציעה להתמודד עם התופעה ללא צורך בדיאטה חריפה

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה פרסם משרד החינוך הנחיה, לפיה החל משנת הלימודים הקרובה נדרשות הנהלות בתי הספר להוציא מתחומן את תכולת מכונות המזון והשתייה האוטומטיות המכילות ממתקים, חטיפים, כריכים עם שוקולד, לחם שאינו מחיטה מלאה ושתייה מתוקה ומוגזת, ותיאסר מכירתם בשטח המוסד החינוכי.

מתברר כי כבר עתה 12% מהתלמידים הם בעלי עודף משקל ורבים מהם סובלים משומנים בדם, לחץ דם גבוה וסכרת שאינה גנטית. תזונה מאוזנת בתקופת הילדות וההתבגרות, אומרים במשרד החינוך, בונה את התשתית להתפתחות תקינה ומסייעת בתהליך הלמידה, ברכישת מיומנויות ובפיתוח היכולות והקשרים החברתיים.

לאור נתונים אלו יזמו קשת מרפאות בע"מ ורשת מכוני הכושר - Go active תכנית חדשנית בשם איזי פיזי, המיועדת לילדים ובני נוער בגילאי 14-6 הסובלים מבעיות השמנה, בעלי הפרעות אכילה או הסובלים מבעיות בדימוי גוף, שמטרתה להקנות לילדים הרגלי תזונה נכונים והרגלים לאורח חיים בריא.

"התכנית מורכבת מייעוץ תזונתי הניתן על ידי נטורופתית במסגרת של מפגשים אישיים חד שבועיים עם הילד, ובמקביל פעילות קבוצתית של פעמיים בשבוע במועדון כושר מיוחד לילדים - פעילות מתונה ללא הרמת משקולות", אומרת הנטורופתית טליה גרינפלד.

"הייעוץ התזונתי מתחיל בבדיקת התפריט שהילד רגיל לאכול - בדיקה הנעשית ביחד עם ההורים במטרה להכיר את הרגלי אכילה של הילד. אנו מתייחסים למחלות או למגבלות פיזיות במידה וקיימות כמו: סכרת, אסטמה, בעיות עור, בעיות עיכול וכו', כשהכוונה היא לאזן את הגוף כדי שיוכל לרפא את עצמו.

"במהלך הפגישות הילד לומד להכיר אילו מזונות מזינים, אלו מזונות אינם מתאימים לו, אילו הרגלי אכילה ניתן לשנות. כל התהליך אינו כרוך בשקילה או בעיסוק אינטנסיבי סביב המשקל וספירת קלוריות כדי לא לגרום לילד לבעיות אכילה. התכנית המוצעת היא לשלושה חודשים ומלווה כאמור בפעילות בחדר הכושר מיוחד לילדים הכוללת תרגול עם כדורים, פעילות על מזרונים ומשחקים קבוצתיים - פעילות היכולה להוות תחליף לכל חוג ספורטיבי אחר".

דוגמא: תפריט מאוזן המתאים לילד בן 10

ארוחת בוקר

על החשיבות של ארוחת הבוקר דובר כבר רבות. בנוסף, מומלץ לאכול קורנפלקס מדגנים מלאים או משיבולת שועל המכיל פחמימות מלאות, עשיר בסיבים, וויטמינים והתורם לתחושת שובע, ריכוז ולאיזון רמת הסוכר. כך הילד לא מגיע מורעב לארוחת עשר. לקורנפלקס אפשר להוסיף חלב עיזים, חלב סויה או חלב דל שומן.

ארוחת עשר

במקום פיתה עם שוקולד או עם גבינה צהובה וחטיף מתוק עתיר קלוריות, מומלץ כריך המורכב מלחם או פיתה עשויים מדגנים מלאים או משיפון בתוספת אבוקדו, טחינה, חומוס או גבינה רזה. כדאי להוסיף גם פרי או ירק לפי טעם הילד. זוהי ארוחה העשירה בוויטמינים, מינרלים, אשר שומרת על רמות סוכר מאוזנות, בניגוד לממרח השוקולד והלחם הרגיל המורכבים מפחמימות פשוטות, אשר מעלות באופן חד את רמות הסוכר בגוף, ולאחר מכן חלה ירידה חדה ומהירה של הסוכר אשר גורמת לתחושת רעב, בלבול, עצבנות וחוסר ריכוז.

ארוחת צהריים

במקום מנות חמות אינסטנט או פיצה מהמקפיא וכו' - מאכלים הדלים ברכיבים תזונתיים עקב תהליכי העיבוד המתועש שהם עוברים, מומלץ מזון מבושל שקרוב לצורתו הטבעית: אורז מלא, פסטה מלאה, ירקות אפויים, קטניות, כגון חומוס. למנה בשרית מומלץ בשר הודו או עוף, כגון חזה עוף בתנור, קציצות הודו, שניצל או עוף מבושל.

את סלט הירקות החיים ניתן לגוון - ילדים רבים מעדיפים סלטים המורכבים מעלים ירוקים בלבד, או ירקות חתוכים שלא נראים כמו סלט - מקלות גזר, טבעות פלפל וכו'.

ארוחת ביניים

כדי לא להגיע רעבים לארוחת הערב וכדי לא לנשנש סתם חטיפים מול הטלוויזיה או המחשב, ניתן לאכול פרי או ירק, יוגורט עם גרנולה, או סנדביץ' עם ירקות וגבינה או ממרח מזין.

ארוחת ערב

מרק חם שמבוסס על ירקות טריים ולא מרק מקופסא, ירקות מוקפצים, חביתה או ביצה עשויה לפי הטעם, 2 פרוסות לחם או תבשיל מבוסס על דגנים כמו אורז או תבשיל מבטטות, או פתיתים מקמח מלא.

חשוב לזכור: מדובר בדוגמא לתפריט. בכל מקרה, יש להתייעץ עם הנטורופתית.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה, בפורום הרזייה ללא דיאטה, בפורום תזונה טבעית ובפורום תזונה וניקוי הגוף מרעלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום