מחלת המעשנים

(0)
לדרג

לרגל יום ללא עישון שחל היום (שלישי): על "מחלת המעשנים", שתוקפת גם את מי שכבר הפסיק לעשן

מאת: מערכת zap doctors

אחד מכל חמישה אנשים עלול ללקות "במחלת המעשנים", כ-10% מכלל המעשנים. המונח המקצועי של המחלה הוא COPD - מחלת ריאות התוקפת בעיקר מעשנים ונחשבת למסוכנת יותר מסרטן ריאות. החדשות הרעות הן שגם אם הפסקת לעשן אתה עדיין בסכנה.

לגילוי מוקדם של המחלה יש חשיבות גדולה, כיוון שהפסקת עישון, יחד עם טיפול משולב - תרופתי ורפואי - יכולים לעצור את התפתחות המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים.

מה היא "מחלת המעשנים - COPD"?

COPD - ראשי תיבות של Chronic Obstructive Pulmonary Disease - היא מחלת ריאות חסימתית כרונית, שהגורם המרכזי שלה הוא עישון פעיל ו-90% מהסובלים ממנה הם מעשנים או מעשנים לשעבר. המחלה נחשבת לגורם תמותה ותחלואה רביעי בעולם - כ-2.5 מיליון בני אדם מתים מהמחלה מדי שנה, 3,000 מהם בישראל. בארץ סובלים מ-COPD כ- 100,000 חולים, רובם הגדול כתוצאה מעישון.

המחלה מתחילה בגילאי 30-40. הסימפטומים שלה הם שיעול מתמשך, "התקררויות" וקוצר נשימה במאמץ. החמרות במחלה, הבאות לידי ביטוי בשינוי שלילי פתאומי כמו קשיי נשימה קשים ושיעול חזק עם כיח, יכולות להשפיע בצורה הרסנית על איכות החיים של החולים ש-50% מהם מתאשפזים ביחידות טיפול נמרץ.

חולי COPD סובלים מנכות. קיים קושי רב לבצע פעולות פשוטות. סימה, חולה במחלה מספרת: "אחרי מקלחת אני צריכה לנוח כמעט שעתיים, תפקודי הריאה שלי עומדים על 18% מה שגורם לכל פעולה להיות קשה עד בלתי אפשרית".

מי צריך להיבדק?

אנשים שעישנו והפסיקו לעשן מכל גיל וסובלים כיום מקוצר נשימה במאמץ או כאלה שנחשפו לזיהום אוויר במהלך עבודתם.

לגילוי מוקדם של המחלה יש חשיבות גדולה, כיוון שהפסקת עישון, יחד עם טיפול משולב - תרופתי ורפואי - יכולים לעצור את התפתחות המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים.

הטיפול

הטיפול במחלה מתבצע בעיקר על ידי תרופות מרחיבות סימפונות וסטרואידים שנלקחים בשאיפה. התרופות אינן מרפאות את המחלה, אך מקלות על התסמינים והביטויים שלה.

טיפול חדש שהושק לאחרונה הוא ספיריבה, תכשיר חדשני לטיפול במחלת ה- COPD. התכשיר ניתן בשיאוף ופותח את דרכי הנשימה ל-24 שעות בנטילה של פעם אחת ביום.
מחקרים השוואתיים הוכיחו יתרונות מובהקים של התכשיר בתפקודי נשימה, איכות חיים ומניעת הידרדרות מול תכשירים קיימים מקובלים. התכשיר הנו בעל פרופיל בטיחות מעולה.

עובדות על עישון

מגפת העישון גובה כ-10,000 קורבנות מוות מדי שנה בישראל, יותר ממספר האנשים המתים בתאונות דרכים, מלחמות ופעולות טרור גם יחד, כ-1,500 מהם מאבדים את חייהם בעקבות חשיפה לעישון פסיבי. על פי נתוני דו"ח שר הבריאות האחרון, אחוז המעשנים בני 18 ומעלה עומד בממוצע על 24%, 32% מקרב הגברים ו-18% מקרב הנשים. בקרב האוכלוסייה היהודית, 30% מהגברים מעשנים וכ-21% מהנשים מעשנות, ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית אחוז המעשנים הגברים גבוה פי 7 מאשר נשים, 42% גברים מול 6% נשים.

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתים כ5 מליון בני אדם בעולם כתוצאה מעישון. עישון הורג 560 איש מדי שעה, 13,400 איש מידי יום. התחזיות צופות כי עד שנת 2020 במידה ומספר המעשנים לא יפחת, יגדל מספר המתים כתוצאה מעישון ל-8.4 מליון בני אדם מדי שנה. התחזיות אף צופות כי עד שנת 2025 יעשנו 1.7 ביליון איש בעולם. כיום מעשנים כ-1.3 ביליון איש.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה ובפורום גמילה מעישון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום