חדש בדוקטורס: פורום סרטן ריאה

(0)
לדרג

לרגל עליית פורום חשוב נוסף באתר דוקטורס, מוצג בפניכם מאמר על טיפול חדשני בסרטן ריאה. גלישה נעימה

מאת: מערכת zap doctors

ידוע שמחסור בחמצן במרכז הגידול הוא מצב שכיח בסוגים רבים של סרטן. מצב זה, הקרוי היפוקסיה, גורם להגברת כושר העמידות של הגידול לטיפול כימותרפי וקרינתי. בנוסף, היפוקסיה מביאה לשחרור חומרים הגורמים לצמיחת כלי דם חדשים לכיוון הגידול, תהליך האנגיוגנזה, וכתוצאה מכך שיפור באספקת המזון והחמצן לגידול.

עיכוב צמיחת כלי דם אלה היא אחת הדרכים החשובות בטיפול בסרטן בשנים האחרונות. התרופה המוכרת ביותר בתחום זה היא האבסטין, נוגדן אשר ע"י ניטרול ההורמון הגורם לאנגיוגנזה תורם לעיכוב בצמיחת כלי דם חדשים ואף נסיגה של אלו הקיימים, וכתוצאה מכך נסיגה בגודל הגידול והארכת תוחלת החיים של החולה. אבסטין הוכיחה יעילות בטיפול בגידולים שונים ביניהם סרטן המעי הגס, סרטן כליה וסרטן ריאה.

במחקר שנערך ע"י חוקרים מאוניברסיטת טהוקו ביפן, נבחנה ההשפעה של הוספת טיפול בניטרוגליצרין לטיפול הכימותרפי המקובל בסרטן ריאה. ניטרוגליצרין היא תרופה הנמצאת בשימוש נרחב בקרב חולים עם מחלת לב כלילית ותעוקת חזה. מנגנון הפעולה של התרופה מתבסס על הרחבת כלי דם ושיפור בזרימת הדם. הנחת המחקר היתה כי שיפור בזרימת הדם בתוך הגידול יבטל את מצב ההיפוקסיה ובדרך זו יקטין את הגירוי להפרשת חומרים הגורמים לתהליך האנגיוגנזה. עיכוב האנגיוגנזה בתורו יגרום לעצירה של צמיחת הגידול.

תוצאות המחקר

במחקר השתתפו 120 חולים עם סרטן ריאה מתקדם, אשר טרם קיבלו טיפול כלשהו למחלתם. החולים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות של 60. קבוצה A טופלה בכימותרפיה, ובנוסף במדבקת ניטרוגליצרין. קבוצה B טופלה בכימותרפיה זהה לזו שניתנה לקבוצה A ובמדבקת דמה אשר לא הכילה תרופה.

תוצאות המחקר הראו כי בקרב 72% מהחולים בקבוצה א' היתה נסיגה של המחלה, לעומת 42% בלבד בקבוצה ב'. גם הזמן עד החמרת המחלה היה ארוך יותר בקבוצה א' (327 יום בממוצע), לעומת קבוצה ב' (185 יום בממוצע). מבחינת תופעות הלוואי לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצות פרט לכאבי ראש קלים, אשר היו שכיחים יותר בקבוצה A. כאב ראש היא תופעת לוואי מוכרת של ניטרוגליצרין ונובעת מהרחבת כלי הדם במח.

לסיכום, נראה שהוספת טיפול בניטרוגליצרין עשויה לשפר את יעילות הטיפול בסרטן ריאה. יש לזכור כי מדובר במחקר קטן וראשוני ויש צורך במחקרים נוספים לפני הכנסת התרופה לשימוש שוטף.

המאמר פורסם במקור בעיתון הרפואי: J Clin Oncol 24:688-694.

בואו לדבר על זה בפורום החדש של סרטן הריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום