שומרים על העור

(0)
לדרג

סקר: 71% מהציבור מצהירים ששיזוף לא מעניין אותם. מחקר: ירקות ופירות תורמים להגנת העור מפני קרינת השמש

מאת: מערכת zap doctors

71% מהציבור מצהירים ששיזוף לא מעניין אותם, הם הפנימו את המסר ובריאותם קודמת. כך קובע סקר חדש של האגודה למלחמה בסרטן שנערך לקראת הקיץ בחברת Market Watch. הסקר התבצע באמצעות משאל טלפוני ממוחשב, בסוף חודש אפריל 2006 והשתתפו בו כ-500 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה דוברת העברית בישראל. המשתתפים בסקר השיבו על השאלה: "איזה מבין המשפטים הבאים מתאר בצורה הטובה ביותר את התנהגותך הצפויה בקיץ הקרוב?".

עוד עולה מהסקר: 20.4% אמרו כי הם מתכוונים להשתזף אבל בשעות הבטוחות, לפני 10:00 בבוקר ואחרי 16:00 אחר הצהריים, ורק 6.3% טענו כי הם מתכוונים להשתזף הרבה וכמה שיותר מהר.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, ציינה כי: "על פי ממצאי הסקר, קיימת מודעות גבוהה ביותר בקרב הציבור הישראלי לנזקי השמש. מודעות זו כפי שהצהירו המשתתפים אף עשויה להניע אותם לפעולה ולוותר על שיזוף מסוכן. אני מקווה כי במהלך הקיץ תהפוך הצהרה זו גם למעשה של ממש ואם הציבור הישראלי יחליט להשתזף בכל זאת, הוא לפחות יעשה זאת בשעות הבטוחות לפני 10:00 בבוקר ואחרי 16:00 אחר הצהריים ויקטין את הסיכון לקמטים, כתמים וסרטן העור"

על סרטן העור בישראל

על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, כ-900 נשים וגברים, אובחנו בכל אחת מהשנים האחרונות כחולים במלנומה ממאירה של העור בישראל. בנוסף, מתגלים מדי שנה בישראל, יותר מ-10,000 חולים חדשים בסרטן עור שאינו מסוג מלנומה. סרטן זה אמנם פחות קטלני, אך עלול לפגוע באיכות החיים, לגרום לנזקים אסתטיים חמורים, לסבל רב ולעתים אף למוות.

מספר החולים במלנומה בארץ נמצא בין השיעורים הגבוהים ביותר בעולם. על פי נתוני הערכה כלל עולמיים, ישראל נמצאת במקום השני, אחרי אוסטרליה. בישראל, מתוך מאה אלף תושבים מתגלים כ-15 מקרים ובאוסטרליה מתוך מאה אלף תושבים מתגלים כ-35 מקרים. בשאר מדינות העולם מתגלים מתוך כל מאה אלף תושבים כ- 10 מקרים ומטה.

יצויין כי האגודה למלחמה בסרטן תערוך זו השנה ה-14, את "שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם" ב-18-23 ביוני.

ירקות ופירות עשויים לתרום להגנת העור מפני קרינת השמש

צריכת ירקות ופירות בעלי צבע כתום, אדום וירוק עשויה לספק לאדם הגנה מפני הנזקים הנגרמים לעור כתוצאה מקרינת השמש. כך עולה ממחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה ומובאים לידיעת הציבור ע"י מועצת הצמחים.

עורם של בני האדם חשוף באופן רצוף לקרינה אולטרה סגולה - קרינת UV שהיא הגורם העיקרי להפרעות בעור, כדוגמת כוויות שמש וסרטן שאינו מסוג מלנומה. רוב הקרינה עלולה לגרום לאדמומית בעור ובלא חומרי הגנה חיצוניים, הגנת העור תלויה אך ורק בהגנה פנימית של הגוף עצמו.

מהמחקרים עולה כי רכיבים כמו קרוטנואידים שהנם פיגמנטים נוגדי חמצון הנמצאים בפירות וירקות בצבעים שונים ורכיבי תזונה צמחיים נוספים, כמו ויטמינים - ויטמין E, ויטמין C וויטמינים נוספים - עשויים לשמש כסופגי קרינה, או לווסת תהליכי איתות המתעוררים עם החשיפה לקרינה השמש. בכך הם משמשים כחלק ממערכת ההגנה על הגוף לכל החיים.

מרב מור אופיר, תזונאית קלינית והיועצת המדעית של מועצת הצמחים, ציינה כי ככל שהעור חשוף יותר לשמש, כך נמצאים בו יותר פיגמנטים וויטמינים. למשל, רמות גבוהות של קרוטנואידים מצויות בעור המצח ובעור כף היד. רמות גבוהות יותר של ויטמינים E ו-C נמצאות בשכבת האפידרמיס-החיצונית של העור, לעומת שכבת הדרמיס הפנימית.

באחד המחקרים הידועים שנערך לאחרונה, נצפתה הגנה מפני אדמומיות העור באמצעות צריכת רסק עגבניות המכיל כמויות גדולות של הקרוטנואיד הייחודי לעגבניות הנקרא ליקופן. מחקר גרמני חדש קובע אף הוא כי צריכת עגבניות תורמת להגנה מפני נזקי השמש.

נתונים שנאספו בניסויי מעבדה העלו כי רכיבי תזונה צמחיים כמו בטא-קרוטן מונעים גם פגיעה בדנ"א הכרוכה בהזדקנות בהשפעת האור.

לסיכום אומרת מור-אופיר: "צריכה מוגברת של ירקות ופירות בצבעים שונים היא בעלת חשיבות מיוחדת להגנת העור מפני נזקי קרינת השמש, מכיוון שרוב המנה השנתית של קרינת UV מגיעה אל האדם בתנאים שאינם תנאי חופשה, כאשר הוא אינו מוגן ע"י תכשירים חיצוניים". עוד הוסיפה כי "על פי המחקרים דרושה צריכה מוגברת של כמה שבועות עד לקבלת האפקט המגן, ולכן רצוי להגביר את הצריכה עוד לפני תחילת הקיץ".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ואסתטיקה ובפורום אינטגרטיבי לרפואת עור, אסתטיקה וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום