דיכאון עולה

(0)
לדרג

מחקרים שונים מעלים כי בזמן המונדיאל קיימת עלייה בתופעות קשות, ביניהן התקפי לב, דיכאון והתאבדות, אלימות ותוקפנות

מאת: מולי אפשטיין

בעוד שאצלנו מתווכחים עדיין על סוגיית 492 השקלים שמהם יצטרך להיפרד כל מי שיחפוץ לצפות בשידורי המונדיאל, במקומות אחרים בעולם עוסקים בהשלכות אחרות של הצפייה במשחקי גביע העולם בכדורגל.

לאחרונה פרסמו מומחי בריאות בצרפת אזהרה בדבר השלכות הרות אסון שעלולות להיגרם לאנשים מסוימים בעקבות הצפייה במשחקים. התקף לב, נהיגה תחת שכרות, אלימות, הכאת נשים, הילולת שתייה, עישון, זלילת חטיפים שמנים, חוסר עיסוק בפעילות גופנית ואפילו התאבדות - כל התופעות הללו עלולות להתפרץ במהלך המונדיאל.

במונדיאל של 1998 עלה מספר התקפי הלב בבריטניה ב-25% ביום שבו הפסידה אנגליה לארגנטינה בקרב בעיטות עונשין מ-11 מטר, כך דווח לאחרונה בעיתון הרפואי British Medical Journal. בהשוואה לאותו תאריך בשנים קודמות, 55 אנשים נוספים פונו לבתי החולים בעקבות אירוע לבבי לאחר הצפייה במשחק.

במחקר שנערך בהולנד, דווח שביום שבו הודחה הולנד על ידי צרפת ממשחקי יורו 1996 נרשמו 14 מקרי מוות נוספים של גברים, עלייה של 50% בהשוואה לימים רגילים.

משחק מסוכן

דיכאון, אלימות ופגיעה עצמית הם תוצאה מוכרת של צפייה במשחקי כדורגל. תופעות אלה מגיעות לשיאן במהלך משחקי גביע העולם, במיוחד כאשר מתקרבים לשלבים המכריעים של הטורניר. מאז טורניר גביע העולם של 1950 וסיפור התאבדותם של כמה אוהדי כדורגל ברזילאים לאחר שנבחרתם הפסידה במפתיע לנבחרתה של אורוגוואי, בכל אחד מן הטורנירים נרשמו מקרים של התאבדות. הסיפורים העצובים על אוהדים שהתאבדו לאחר שלא יכלו להשלים עם ההפסד של נבחרתם האהובה הם לצערנו חלק בלתי נפרד מחוויות המונדיאל.

אחד הממצאים המעניינים ביותר הוא, ללא ספק, העובדה שהסיכון להגברת מעשי האלימות מצדם של האוהדים גדול יותר, כאשר הקבוצה מנצחת ולא כאשר היא מפסידה.

Vas Sivarajasingam, חוקר בתחום מדעי ההתנהגות באוניברסיטת קרדיף בווילס, מצא שמספר קורבנות התקיפה שפונו לבתי החולים בעיר עלה בכל פעם שהתקיימו משחקים לאומיים ברוגבי או בכדורגל. כאשר ווילס ניצחה, מספר הנפגעים שפונו לבתי החולים היה 33, וכאשר הנבחרת הפסידה מספר הקורבנות ירד ל-25. לדברי החוקר, לא היו הבדלים במספרים כאשר הנבחרת שיחקה בבית או בחוץ. "ניצחון עשוי לשחרר אסרטיביות ורגש מוטעה של פטריוטיזם, תמהיל שעלול להפוך למסוכן כאשר האדם שיכור", הסביר החוקר. "ניצחון נקשר בדרך כלל לחגיגה של אלכוהול, גורם שבהחלט יכול ללבות את רגש התוקפנות", הוסיף.

במהלך המונדיאל האחרון, שנערך ביפן ובקוריאה, יצא סגן שר הבריאות של תאילנד בקריאה לאזרחים להעדיף שתיית מים או תה צמחים על פני צריכה של משקאות אלכוהוליים ואכילה של מזונות מלוחים ושמנים. "אנשים שצורכים משקאות אלכוהוליים ואוכלים מזון עתיר במלח ובשומן עלולים להגדיל את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם", נאמר באיגרת שפורסמה לציבור.

הכתבה פורסמה במקור באתר וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית, בפורום פסיכותרפיה ובפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום