קשר השתיקה

(0)
לדרג

סקר בתחום המיניות של האישה בגיל המעבר מצביע על מודעות נמוכה לבעיית יובש בנרתיק. כל הסיבות והתוצאות

מאת: מערכת zap doctors

אחת הבעיות הכאובות והמטרידות נשים רבות בגיל המעבר, בעת קיום יחסי מין, היא יובש בנרתיק. אולם סקר חדש מגלה כי מדובר בנושא שהשתיקה יפה לו הן מצד נשים, המתביישות לבקש עזרה בעת ביקור אצל הרופא, והן מצד הרופאים הגניקולוגים אשר אינם מעלים נושא זה.

יובש בנרתיק מלווה לעיתים בגרד, עקצוץ, דלקות חוזרות ונשנות, צריבה וכאבים בעת קיום יחסי מין. כתוצאה מכך נוצרת תגובת שרשרת וכמחצית מהנשים שסובלות מיובש בנרתיק חוות הפרעה בקיום יחסי מין, שמביאה לידי ירידה בחשק המיני, ובתוך כך קיימת גם השפעה על בן הזוג החווה קשיי חדירה.

תוצאות הסקר שנערך בינואר 2006, בהשתתפות 400 נשים בגילאי 45-65, עבור חברת נובונורדיסק - יצרנית וגיפם, מראות כי:

כ-20% מהנשים בגילאי 45-65 סובלות מתופעות גיל המעבר, וביניהן יובש בנרתיק.

מחצית הנשים הסובלות מיובש בנרתיק מדווחות כי היובש מפריע להן בעת קיום יחסי מין, אולם רק מחצית מהן, (כלומר רבע מכלל הסובלות מיובש בנרתיק) פנו לקבלת טיפול רפואי.

שליש מהנשים(33%), שסובלות מיובש בנרתיק, מדווחות על הפרעה קשה בקיום יחסי מין, וכתוצאה מכך חוות סבל פיזי, נפשי וזוגי.

הנשים שומרות על קשר השתיקה - הן סובלות לאורך תקופה של כשנתיים וחצי בממוצע מתופעת יובש בנרתיק, ללא העלאת הנושא בפני הרופא. והרופאים? רק 7% מהם מעלים את הבעיה בפני המטופלות.

הסקר מוכיח כי קיימת מודעות נמוכה ביותר לבעיית יובש בנרתיק על כל השלכותיו בקיום יחסי מין ואיכות חיים טובה, הן מצד נשים והן מצד הרופאים. בשל קשר השתיקה ומודעות נמוכה, נפגעות מערכות יחסים ללא צורך.

"מודעות נמוכה לפיתרון רפואי"

"נשים רבות בגיל המעבר נמנעות מקיום יחסי מין, לא בשל חוסר חשק מיני, אלא עקב אי-נוחות או כאבים בעת קיום יחסי מין הנגרמים מבעיה פיזית של יובש בנרתיק", מסבירה גילה ברונר, סקסולוגית בכירה ומנהלת השרות הסקסולוגי במרכז לרפואה מינית בבי"ח שיבא. "רובן אינן מודעות לבעיה ומייחסות את הימנעותן מקיום יחסי מין לבעיית חשק ותשוקה מינית, ואינן מדברות על כך לא עם בן הזוג ולא עם הרופא הן בשל בושה והן בשל חוסר מודעות לפתרון רפואי לבעיה".

ברונר הוסיפה: "במרפאה הסקסולוגית אנו פוגשים נשים עם סיבוך משני לתופעת היובש בנרתיק, דהיינו נשים שפונות בגלל כאבים ביחסי מין, קושי להתגרות מינית או קושי להגיע לאורגזמה. לעיתים קרובות, בגלל היובש בנרתיק מתעוררות בעיות בזקפה אצל בן הזוג, בגלל הקושי להיכנס לנרתיק היבש והבלתי גמיש. כך, אנו מאבחנים את הקושי של האישה - רק אחרי שהגבר פונה לטיפול מתוך אמונה שהבעיה היא שלו בלבד.

"לכן, מספר הפונות למרפאה סקסולוגית כלל אינו משקף את מצב הבעיה של יובש בנרתיק. יש לזכור שלחיי מין תקינים יש השפעה על איכות החיים האישית והזוגית של נשים בגיל המעבר ולאחריו. ההימנעות מקבלת עזרה מקצועית לבעיית היובש, מותירה אותן בלתי מרוצות מהחיים האינטימיים ומאיכות החיים בכלל".

ד"ר ליילה נכטיגל ,פרופ' למיילדות וגניקולוגיה בארה"ב, ?מומחית בתחום גיל המעבר, מציינת במאמר בנושא עדכונים בתחום היובש הנרתיקי, אשר פורסם בעיתון המדעי: menanopause Management (אוקטובר 2005) כי "הבעיה הגדולה בקשר ליובש בנרתיק ופעילות מינית היא שהנושא לא מועלה, הן ע"י הנשים שמרגישות נבוכות לדבר עליו, והן ע"י הצוות הרפואי, אשר יתכן ולא חושב שהנושא חשוב, או לא מפרש כהלכה את חשיבותו לנשים".

לדברי ד"ר נכטיגל, "בעידן שבו תוחלת החיים של נשים וגברים עולה, הנושא הזה חיוני לשמירה על איכות החיים, ולכן יש לפנות אל כל הנשים בשאלה אודות יובש בנרתיק ויחסי מין, ובמיוחד נשים בגיל המעבר".

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים ובפורום מיניות האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום