עקיצות ואלרגיות ליתושים

(0)
לדרג

את עקיצות היתוש, אותו יצור מעופף שמוצץ את דמנו, ניתן למנוע, ובמקרה הגרוע - לטפל. כל ההמלצות

מאת: ד"ר דניאל שינהר

מי מאיתנו אינו מכיר את התמונה של ילדכם האהוב הקם בבוקר וכל גופו מכוסה בעקיצות יתושים מגרדות, עדות לחגיגת לילה מטורפת של היתושים וליתר דיוק של היתושות. נקיבת היתוש היא העוקצת ומשאירה אחריה חומר דמוי ארס, הגורם לתופעות של נפיחות וגרד.

ישנם ילדים הרגישים במיוחד לעקיצות יתושים ועלולים אף לפתח תגובות אלרגיות קשות. לרוב אם אין מגרדים את העקיצה, היא תחלוף תוך מספר שעות, אך במידה והילד מגרד את העקיצה הוא מחדיר עם הציפורניים חיידקים הגורמים לזיהום משני והופעה של פצעים מוגלתיים הדורשים תקופת החלמה ממושכת ועלולים אף להסתבך עד לכדי הגעה לאשפוז בבית החולים.

טיפים ועצות להתגוננות ולטיפול בעקיצות יתושים

מניעה:

אחת השיטות הטובות ביותר למניעת עקיצות, אך גם יקרה יחסית, הינה התקנת רשתות על פני כל הפתחים בבית. הרשתות מאפשרות השארת חלונות פתוחים תוך הגנה מלאה מפני חדירת יתושים וחרקים.

לחובבי המזגנים, יש לסגור את כל החלונות לפני רדת החשיכה ולהפעיל המזגן. בכך נמנעת חדירת יתושים שלרוב מתחילים את פעילותם עם רדת החשיכה בחיפוש אחר מקור של אור וחום.

מומלץ ביותר, ביציאה מהבית למקום פתוח, להשתמש בחומרים דוחי יתושים הנמצאים ברשתות בצורת תרסיס או תכשיר בצורת רולר נוזלי. מומלץ למרוח את התכשיר על האברים החשופים והבגדים.

לחומרים אלה, יש ריח חריף ובכך חסרונם, וישנם אנשים העלולים לפתח תופעות אלרגיות לחומרים אלה במגעם עם העור. חומרים אלה יעילים ומונעים עקיצות.

קיימים בשוק מספר רב של תכשירים דוחי יתושים בצורת טבליות או נוזל המחוברים לחשמל. אין מניעה להשתמש בחומרים אלה בחדרי ילדים ואף מומלץ לעשות, ובלבד שיהיה חלון פתוח בחדר.

קיימים בשוק מכשירים חשמליים בעלי מנורה סגולה הגורמים למשיכה של החרקים אשר קוטלים אותם. יעילותם משתנה ממכשיר למכשיר וקשה להבטיח מראש את מידת יעילותם.

טיפול:

במידה והילד נעקץ, ניתן לטפל במספר תכשירים שיביאו להקלה על הגרד, ובכך להעלמות מהירה של העקיצה:

אחת התרופות היעילות להקלה בגרוד הינה פנסטיל ג'ל, המיועדת לטיפול בגירויים בעור ומביאה לשיפור בתגובה האלרגית של העור לעקיצה. למשחה אין תופעות לוואי וניתן להשתמש בה בבטחה בתינוקות.

משחה הומאופתית בעלת השפעה מיטיבה הינה טראומיל, אותה יש למרוח על מקום העקיצה. תרופה זו מונעת את הגירוי בעור ומונעת התפתחות תהליך דלקתי במקום העקיצה.

במידה והגרד הוא בלתי נסבל ובלתי נשלט, ניתן למרוח משחת הרדמה מקומית בשם EMLA אותה ניתן לרכוש ללא מרשם רופא. משחה זו גורמת לאלחוש מקומי ומפסיקה את הגרד למספר שעות.

במידה ונוצר זיהום במקום העקיצה, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי שימוש במשחה אנטיביוטית.

ד"ר שינהר הינו הומיאופת מודרני ממרפאת "מדיטף" ברמת אביב ג'.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום