צרכנות רפואית מס' 46

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: אמצעי לניטור נשימת תינוקות, תרופה למכורים לניקוטין, ולראשונה - חיסון לסרטן צוואר הרחם

מאת: מערכת zap doctors
נושמים לרווחה

לאור הסטטיסטיקה המצערת של מוות בעריסה, ניכר יותר ויותר הצורך במערך התראה צמוד לבדיקת התינוק בכל שעות היממה. בייביסנס, כדוגמא לאמצעי לניטור נשימת תינוקות, הינו מכשיר המגלה תנועה מכאנית של בית החזה, משמע נשימה. כאשר במשך 20 שניות אינו חש בנשימה או לחילופין מגלה דפוסי נשימה לא נורמליים הוא מעורר אזעקה המאפשרת להורים לדעת שהתינוק במצוקה ולהגיש לו עזרה.

המכשיר, מוכר כפטנט רשום, פותח ויוצר על ידי חברת היי סנס במעבדות ישראליות לפני כ-14 שנים בפיקוח דוקטור מוגילנר בסיוע בית החולים קפלן. מאז נעשה בו שימוש בלמעלה מחצי מליון תינוקות בארץ ובעולם.

לאחרונה יצא דגם חדש, בייביסנס 3, עליו מספרים כי הוא יותר קומפקטי מקודמיו, רגיש יותר ב-50% במצב של שימוש בשני הגלאים שבו, עשוי מפלסטיק למול הראשון שהיה עשוי מעץ מצופה PVC, ובכך מתאפשרת לו יציבות מכאנית גבוהה יותר.

איך זה עובד?

בערכה ישנם 2 חיישנים, אשר יש להניחם מתחת למזרן עליו ישן התינוק. החיישנים אינם נוגעים בגופו של התינוק ואינם מגבילים את תנועתו על המזרן. החיישנים קולטים את נשימתו של התינוק. ברגע שישנה הפרעה כלשהי בנשימה או הפסקת נשימה מוחלטת, תופעל אזעקה שתעיר את ההורים כדי שיוכלו לגשת אל התינוק.

מכשירי הניטור הביתיים זכו לתגובות מעורבות ששמו סימן שאלה על יכולתם להתריע בזמן אמת ולמנוע את האסון. כמו כן, המבקרים הבליטו את העובדה שלעיתים הם מצפצפים כאזעקת שווא. לעומתם, טוענים רוכשי המכשירים כי "עדיף שיצפצף כמה פעמים מאשר שלא יתריע בכלל בזמן אמת". המכשיר נמצא בשימוש בבתי חולים ובבתים פרטיים בלמעלה מ-20 מדינות בעולם, ביניהן המדינות המפותחות ביותר: יפן, גרמניה ,אנגליה ועוד.

מוצר זה מאושר כמכשיר רפואי הן על ידי משרד הבריאות הישראלי והן על ידי משרדי הבריאות באיחוד האירופי ובמדינות נוספות. המכשיר מופעל ע"י סוללות ובטוח לשימוש, ורכיביו נבדקים בבדיקה כפולה וקפדנית בארץ ובעולם. כמו כן, הוא נחשב למכשיר לניטור נשימה הנמכר ביותר בישראל והשימוש בו נעשה גם בבתים פרטיים וגם בבתי חולים.

יש לציין כי מכשירים לניטור נשימה מהווים פתרון להתרעה ולתגובה בזמן אמת בלבד. לכן, על מנת להיות רגועים ולדעת שהתינוק יישן בשקט, חשוב שהורים ישימו לב להוראות ההחייאה המתווספות למכשיר ולעבור קורס עזרה ראשונה לסיוע לילדיהם בעת מצוקה. אין ספק כי ערנות בזמן אמת בשילוב עזרה ראשונה יכולים להגדיל את הסיכויים להציל חיי תינוקות.

את המוצר ניתן להשיג בחנויות לתינוקות במחיר של 470 ש'.

תרופה למכורים לניקוטין?

ה-FDA (מנהל התרופות האמריקאי) אישר לשווק את התרופה צ'מפקס מבית פייזר, המותוות להפסקת עישון. התרופה נבדקה ע"י ה-FDA במסלול בדיקה מועדף של שישה חודשים, החל משלהי שנת 2005.

עפ"י מאמר מסכם שהתפרסם במגזין הבריטי הבינלאומי האחרון של פרקטיקה קלינית, למרות האפקטיביות היחסית של התרופות המצויות בשוק, למעלה מ-80% מהמפסיקים לעשן, שבים לעשן תוך שנה. ולראיה - במחקר שערך ד"ר פולדס מתוכנית ההתמכרות לטבק שבביה"ס לרפואה ורפואת שיניים באוניברסיטת ניו-ג'רסי, סוכמו 141 מחקרים שכיסו מעל 48,000 מעשנים, אשר באופן אקראי קיבלו סוגי תרופות שונים ופלצבו (תרופות דמה). הוא מצא ששיעורי הפסקת העישון בשיטות של החלפת הניקוטין, ותרופות כמו בופרופיון (זייבן), נורטריפטילין וקלונידין עומדים על 14.6%-24.9%. מעשנים שקבלו פלסבו השיגו שיעורי הצלחה שנעו בטווח של 8.6%-14.4%.

הצ'מפקס, לעומת זאת, היא סוג חדש של תרופה היכולה לשפר את אורך תקופת ההימנעות מעישון. עפ"י ד"ר פולדס: "מניסיונות שנערכו עד כה עולות תוצאות מבטיחות, המצביעות על כך שהתרופה מביאה להתקדמות משמעותית בטיפול בהתמכרות לניקוטין. בדרך כלל, תרופות זוכות לעדיפות בסקירת ה-FDA, אם קיימת תחושה שהן עונות לצרכים בריאותיים שאין להם כיום מענה הולם. מה שהופך את התרופה החדשה לשונה מקודמתיה, הוא שזהו הטיפול הראשון המותאם ספציפית למכניזם הנוירו-ביולוגי של התלות בניקוטין... תרופות כאלה חשובות מאוד, שכן הן מסייעות לעוד הרבה אנשים לחדול לעשן, כולל לאילו שנכשלו תוך שימוש בשיטות אחרות".

פעילות לשם רישום התרופה בישראל החלה ביתר שאת לאחרונה.

לראשונה: חיסון לסרטן צוואר הרחם לילדות ונשים בגילאי 10-55

סרטן צוואר הרחם הוא השני הנפוץ ביותר בקרב נשים. מחלה זו מהווה את גורם התמותה מספר 3 בקרב נשים, בעיקר בגילאי הורות. בכל שנה מתגלים בעולם 500,000 מקרים ו-270,000 נשים מתות כתוצאה ממנו, בדרך כלל בגילאי 40-45.

סרטן מסוג זה הוא תוצאה של זיהומים שונים בצוואר הרחם ובמיוחד של וירוס Human Papilomavirus ש-50-80% מן הנשים נדבקות בו במהלך חייהם, במיוחד עד גיל 25. בחלק מן המקרים, חולף הווירוס נטול הסימפטומים מעצמו, אך במקרים אחרים גורמים שני סוגי הווירוס HPV16 ו-HPV18 למחלת סרטן צוואר הרחם, כאשר הם האחראים ל-70% מן המקרים של המחלה.

עד כה, הטיפולים שניתנים לסרטן צוואר הרחם הם ניתוח רדיקלי של כריתת רחם או הקרנות משולבות בטיפול כימותרפי. סיכויי ההחלמה מטיפולים אלו עומדים על 50%.

לראשונה בעולם הוגש לאישור באירופה חיסון לסרטן צוואר הרחם. בחברת גלקסוס מית'קליין GSK, החברה הבינלאומית המובילה בעולם בתחום פיתוח החיסונים לילדים ומבוגרים, מקווים כי פריצת החיסון תצמצם את התמותה והסבל האנושי ממחלת הסרטן.

מחקר חדש שהתפרסם השבוע ב-The Lancet חושף לראשונה נתונים המתייחסים למשך ההגנה של החיסון, ומראה כי "Cervarix", החיסון של חב' GSK לסרטן צוואר הרחם הראה יעילות במשך 4.5 שנים בנגעים תרום סרטניים הקשורים ב-HPV16 ו-HPV18.

נתונים נוספים ב"לסנט" מגלים שישנן הוכחות כי החיסון מראה הגנה גם בפני שני זנים נוספים, השלישי והרביעי הנפוצים כגורם לסרטן צוואר הרחם, HPV31 ו- HPV45. נתון זה חשוב מאוד, היות שארבעת הזנים הללו יחד הם האחראים ל-80% ממקרי סרטן צוואר הרחם.

ביופסיה אאוט?

האם ניתן לאבחן מחלות זיהומיות בכבד ללא צורך בביופסיה? נראה כי התשובה חיובית. נשיפה אל תוך מכשיר מאפשרת איבחון של מחלות כבד תוך 40 דקות, מבלי צורך לעשות ביופסיה של הכבד.

הדסית, חברת יישום הטכנולוגיות של הדסה, רכשה את זכויות הפיתוח של מכשיר לאיבחון מחלות זיהומיות, אשר פותח במקור ע"י חברת אורידיון, והחליטה להמשיך בפיתוחו לשם איבחון מחלות זיהומיות בכבד.

המשך הפיתוח של המכשיר ע"י חברת הבת של הדסית יאפשר לרופאים ברחבי העולם להרחיב את היקף האיבחון של מחלות זיהומיות בכבד. עד היום נבדקו בשיטה זו בהדסה למעלה מ- 150 חולי הפאטיטיס איי, ועוד כ-300 נבדקו מחוץ לישראל.

ראשי איגוד הכבד האמריקאי הביעו את תמיכתם בכיוון הפעולה החלוצי הזה, והם חברים במועצה המדעית המייעצת של החברה החדשה.

"החברה החדשה תאפשר לנו לפרוץ גבולות נוספים בכל הקשור לאיבחון מחלות זיהומיות בכבד, ואולי גם תקדם אותנו במציאת דרכי טיפול חדשות", אמר ד"ר רפי הופשטיין, מנכ"ל הדסית.

בואו לדבר על זה בפורום מילה מעישון, בפורום רפואת ילדים, בפורום כירורגיה גינקולוגית - אנדוסקופיה ולפרוסקופיה, בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה ובפורום גינקואונקולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום