חוששים מהרדמה

(0)
לדרג

סקר מיוחד: 31% מפחדים יותר מההרדמה מאשר מהניתוח, אחד משלושה ישראלים אינו יודע כי המרדים הינו רופא

מאת: מערכת zap doctors

סקר חדש, אשר נערך על ידי מכון "הגל החדש" עבור איגוד הרופאים המרדימים בישראל, חושף כי אחד מכל שלושה ישראלים (27%) אינו יודע כי המרדים הינו רופא מומחה, וכי 40% מהנשאלים אינם מודעים לכך שהרופא המרדים הוא זה המחליט על סוג ההרדמה אותה יקבלו. בנוסף, מרבית הנשאלים אינם מודעים למגוון התפקידים אותם ממלא הרופא המרדים ברפואה המודרנית, כגון: אחריות על הטיפול הנמרץ, שירות הכאב החריף ומרפאות הכאב הכרוני, אלחוש בחדרי הלידה, הרגעה בזמן בדיקות פולשניות, טיפול ראשוני בפצועים ועוד. הסקר נערך לרגל חודש המודעות למקצוע ההרדמה בישראל אשר ייערך בין ה-15 למאי ל-16 ביוני 2006.

מה עושה הרופא המרדים?

מתוך תוצאות הסקר עולה, כי חלק נרחב מהציבור אינו מודע כלל לתפקידיו של הרופא המרדים בזמן הניתוח ומחוץ לחדר הניתוח. למרות שכמחצית מהישראלים עברו ניתוח כלשהו לפחות פעם אחת במהלך חייהם, רק 60% מהמשיבים יודעים כי הרופא המרדים הוא זה האחראי על קביעת סוג ההרדמה אותו יקבל החולה, כאשר 28% מהמשיבים מאמינים כי הרופא המנתח הוא זה הקובע את סוג ההרדמה.

למרות שהרופא המרדים הוא האחראי על תפקוד מערכות הגוף החיוניות של החולה והוא השומר על חייו של המנותח בזמן ביצוע הפעילות הניתוחית, רק 30% מהישראלים חושבים כי אמנם הרופא המרדים הוא זה המופקד על שמירת חייו של החולה, ואילו 42% רואים ברופא המנתח את האחראי על שמירת חייו של החולה. עוד עולה מהסקר כי רק 51% מהישראלים יודעים כי המרדים נשאר בחדר הניתוח לכל אורך הניתוח, לעומת 71% שסוברים כי המנתח הוא זה שנשאר לאורך כל הניתוח.

עוד עולה מתוך הסקר כי הציבור אינו מודע לתפקידיו החיוניים של הרופא המרדים מחוץ לחדר הניתוח. רק כמחצית מהנשאלים ידעו כי הרופא המרדים מאייש את היחידה לטיפול נמרץ (רוב היחידות לטיפול נמרץ בארץ מנוהלות על ידי רופאים מרדימים) ומבצע אלחוש בחדר לידה. אחוזים נמוכים מן הציבור היו מודעים לכך שהרופא המרדים אחראי על מרפאות הכאב, מעורב בהרגעה וניטור החולה בזמן ביצוע בדיקות פולשניות, ובעל תפקיד מרכזי בנושא ההחייאה והטיפול בפצועים בחדר מיון.

הישראלים מפחדים יותר מההרדמה מאשר מהניתוח

חוסר המודעות למקצוע ההרדמה אינו עולה בקנה אחד עם העובדה שהישראלים מפחדים יותר מפעולת ההרדמה מאשר מהניתוח עצמו. 31% ציינו כי הם פוחדים יותר מהרדמה, מאשר מן הניתוח, לעומת 20.5% שציינו כי הניתוח מפחיד אותם יותר. 25% ציינו כי הפחד משני הדברים זהה.

מחסור חמור ברופאים מרדימים בישראל

מקצוע ההרדמה הינו אחד המקצועות המשמעותיים ביותר ברפואה המודרנית, וזאת בשל הגידול במספר הניתוחים והפרוצדורות הדורשות הרדמה וטשטוש החולה ובשל מגוון התפקידים הנוספים של הרופא המרדים. מחלקת ההרדמה מהווה את אחת המחלקות הגדולות ביותר בבית החולים ומעורבת, בצורה זו או אחרת, בטיפול של כ-60% מתוך סך החולים המאושפזים בבית החולים.

בישראל פועלים כ-800 רופאים מרדימים, מספר נמוך יחסית למקובל בעולם המערבי. על פי מחקר חדש שנערך על פרופ' צ'ארלס וייסמן וחבריו ופורסם בירחון הרפואי בישראל (IMAJ) בחודש זה, יש צורך בתוספת של כ-30 רופאים מומחים נוספים מדי שנה על מנת לעמוד במספר המטלות ההולך וגדל בצורה משמעותית ועקבית. אולם, קצב ההצטרפות של רופאים להתמחות במקצוע ההרדמה הוא נמוך באופן משמעותי מהצורך הקיים, ועל כן כבר בתקופה הקרובה צפוי מחסור חמור ברופאים מרדימים במדינת ישראל. במאמר מערכת המלווה את מאמרו של פר' וייסמן מגדירים ד"ר גולדיק ופר' פרל את המצב כמשבר לאומי אשר יגרום לדחייה משמעותית של אלפי ניתוחים בשנים הקרובות.

לדברי יו"ר איגוד הרופאים המרדימים בישראל, פרופ' עזריאל פרל, מקצוע ההרדמה הוא אחד המקצועות הרפואיים אשר בהם חלה ההתקדמות הגדולה ביותר הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת שמירה על חיי החולה ובטיחותו. בשני העשורים האחרונים ירדה התמותה מהרדמה מ-1 ל-5000 חולים ל-1 מ-200,000 חולים, כאשר בו זמנית חלה עלייה משמעותית במורכבות הניתוחים ובמספר החולים הקשים המגיעים לניתוח.

"הפרדוקס הוא כי דווקא בשל הישגים אלו, הפכה פעולת ההרדמה בעת פרוצדורות רפואיות למשהו שהוא כמעט מובן מאליו וקהילת הרופאים המרדימים אינה מקבלת את ההכרה והמשאבים הראויים לה", אומר פר' פרל. "במהלך החודש הקרוב נפעל לקיים הסברה מקיפה הן באמצעות אתר אינטרנט חדש של האיגוד והן באמצעות חלוקת דפי-מידע בבתי החולים, מתוך מטרה להגביר את המודעות לחשיבות מקצוע ההרדמה הן בקרב החולים והן בקרב הקהילה הרפואית".

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום