מדוע לעבור ניתוח, ולא להסתפק בדיאטה?

(0)
לדרג

ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית בהשמנת יתר, סוקרת הספרות הרפואית בתחום כירורגיית ההרזייה, ומפרטת יתרונות וחסרונות הניתוחים

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

ניתוח כירורגי להרזייה הוא הטיפול היעיל ביותר להשמנת יתר וסיבוכיה: זאת הייתה מסקנת המחקר המקיף ביותר (Meta Analysis) שנערך בתחום, ופורסם לפני כשנתיים בכתב העת היוקרתי Journal of American Medical Association.

המחקר שפירסם ה-JAMA סקר את כל המחקרים שנערכו בשנים האחרונות בנושא, ומטרתו הייתה לקבוע את השפעת הטיפול הניתוחי בשורה של קריטריונים: מידת הירידה במשקל, התמותה בעקבות הניתוח, השפעת הניתוח על סוכרת, יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם ודום נשימה בשינה.

אגב, כאשר אנחנו מדברים על ניתוחים כירורגיים להרזייה (תחום שברפואה נקרא "בריאטריה") - איננו מדברים על ניתוחים קוסמטיים לשאיבת שומן, אלא על ניתוחים להצרת קיבה, מעקף קיבה וכדומה. מרבית הניתוחים הללו מגבילים את גודל הקיבה (וכך מונעים אכילת-יתר), וחלקם אף גורמים לתת-ספיגה של המזון.

על פי מכון הבריאות הלאומי של ארה"ב, ה-NIH, ניתוחים כאלו מתאימים לאנשים שסובלים מאינדקס מסת גוף (BMI) של 35 ומעלה עם מחלות רקע או מ-BMI של 40 ומעלה. למעלה ממיליארד איש וחצי ברחבי העולם סובלים מהשמנת יתר, והיא נפוצה במיוחד בארצות-הברית (כ-5% מהאמריקאים סובלים מהשמנת יתר חולנית).

לעלייה בשכיחות השמנת היתר נלווית גם עליה בסיבוכיה כגון סכרת, היפרליפידמיה, יתר לחץ דם, דום נשימה בשינה, מחלות לב, שבץ מוחי, אסטמה וסיבוכים נוספים. כתוצאה מכך, תוחלת החיים של החולים נמוכה באופן משמעותי מכלל האוכלוסייה. שיטות הרזייה שונות, עם או בלי טיפול קבוצתי תומך, הוכחו במחקרים מדעיים כבלתי יעילות, במיוחד לא לאורך זמן.

המאמר ב-JAMA סקר 136 מחקרים, שכללו יותר מ-22 אלף חולים שנותחו כטיפול במחלתם - רובם (72.6%) נשים, בגיל ממוצע של 39 שנים. ה-BMI ההתחלתי שחושב עבור כ-17 אלף חולים היה 46.9.

תוצאות הניתוחים

לאחר הניתוח, כלל החולים איבדו בממוצע 61.2% ממשקלם העודף; החולים שעברו ניתוח טבעת איבדו בממוצע 47.5% ממשקלם העודף; החולים שעברו מעקף קיבה איבדו בממוצע 61.6% ממשקלם העודף; החולים שעברו הצרת קיבה בגסטרופלסטיה איבדו בממוצע 68.2% ממשקלם; חולים שעברו מעקף תריסריון איבדו 70.1% ממשקלם העודף.

התמותה ב-30 ימים הראשונים לאחר הניתוח הייתה: 0.1% בפרוצדורות המגבילות את נפח הקיבה (כמו הצרת קיבה); 0.5% לאחר מעקף קיבה; 1.1% אחרי ניתוחים המשרים תת-ספיגה (כמו מעקף תריסריון).

השפעה על תחלואות נוספות

אחרי ביצוע הניתוח חזרו ערכי הסוכר להיות תקינים בקרב 76.8% מהחולים; אצל 86% נרשם שיפור במדדי הסוכרת; שיפור בהיפרליפידמיה (יתר שומנים בדם) נצפה ברוב המכריע (70%) מהחולים; 61.7% החלימו מיתר לחץ-הדם ממנו סבלו; בקרב 78.5% מהחולים השתפר יתר לחץ הדם; 85.7% מהחולים החלימו מדום נשימה בשינה ואצל 83.6% מהחולים מצב זה השתפר.

החוקרים קובעים בפרק המוקדש למסקנות המחקר, כי התערבות ניתוחית יעילה בהפחתת משקל עודף בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית; כי הסיכון הניתוחי הוא נמוך; וכי סוכרת, יתר שומנים בדם, יתר לחץ דם ודום נשימה בשינה נעלמו לגמרי או השתפרו בקרב רוב החולים שנותחו.

הכתבה פורסמה במקור באתר מלב"י - מרכז לטיפול בהשמנת יתר.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה, בפורום כירורגיה - קבוצת אראן ובפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום