נפלת חזק

(0)
לדרג

לרגל שבוע המודעות לאפילפסיה, דוקטורס מציג נתונים על המחלה ומנסה לנפץ סטיגמות רבות הנלוות אליה

מאת: מערכת zap doctors

אפילפסיה או "מחלת הנפילה", כפי שהיא מכונה בקרב רבים, היא הפרעה ניאורולוגית נפוצה שלרוב לא מבינים אותה כראוי ועל כן חוששים ממנה. ההפרעה מתאפיינת בפירכוסים שמקורם בפעילות חשמלית פתאומית חזקה ובלתי רצונית של המוח. הביטוי להתקף מגוון, החל מנתקים מלאים ופתאומיים מן הסביבה ועד לנפילות ולפרכוסים המלווים בתנועות הגפיים.

כ-1% מן האוכלוסייה סובלים מאפילפסיה - ילדים ומבוגרים. ניתן לחיות עם אפילפסיה, להגיע לאיכות חיים טובה ולהאריך ימים. בשנים האחרונות חלה התפתחות גדולה מאד בחקר האפילפסיה ובטיפול בה ופותחו תרופות חדשות, אשר מקלות על איכות חייו של החולה, בני משפחתו וסביבתו. עדיין 25% מחולי האפילפסיה אינם מאוזנים ואינם מגיבים לתרופות. על מנת להקל את חייהם של חולי האפילפסיה חשוב מאד לאבחן את התופעה מוקדם ככל האפשר. איחור באבחנה עלול להוביל לנזק מוחי בלתי הפיך.

יחד עם זאת, משאובחנה המחלה והחולה מטופל, קיימת עדיין בעיה לא פחות קשה - הסטיגמה של המחלה. מחקרים הוכיחו כי איכות חייו של חולה האפילפסיה מושפעת באופן קריטי מתגובת הסביבה למחלה. סביב האפילפסיה נקשרו מיתוסים ונכרכו דעות קדומות שבינן לבין המציאות אין כל קשר. תופעות אלה גרמו לרתיעה מפני חולי אפילפסיה, אשר הולידה סטיגמה הקובעת באופן נחרץ את איכות חייהם.

הדעות הקדומות חזקות במיוחד בקרב ילדים במגזר הערבי והחרדי, וחיי החולים הם גיהנום. סטיגמה לא פחות מקובעת קיימת בשוק העבודה: על פי מחקר ישראלי, רק 13.3% מהחולים עובדים. מעסיקים נמנעים להעסיק חולי אפילפסיה, ולעיתים הם מפטרים את החולים לאחר ההתקף הראשון. למותר לציין, עד כמה חשוב הוא מקור הפרנסה והתעסוקה לחולים אלה.

קוצב וגאלי תת עורי

אחד הטיפולים המקובלים כיום בקרב חולי אפילפסיה הינו השתלת קוצב וגאלי תת עורי. גוף הקוצב מושתל באזור בית השחי והוא מעביר פולסים חשמליים באמצעות אלקטרודה לעצב הואגוס השמאלי באזור הצוואר ומשם למוח.

הניתוח הינו קצר ובטוח יחסית וההתאוששות ממנו מהירה. לאחר הניתוח הרופא המטפל מפעיל ומתכנת את הקוצב באמצעות מחשב כף יד ייעודי. השימוש בקוצב וגאלי נמצא במחקרים רפואיים רבים כטיפול יעיל ובטוח להפחתה משמעותית בכמות ההתקפים, בעצמתם ובמשכם.

לפי המלצת האיגוד הנוירולוגי האמריקאי, כבר הצטברו די נתונים ועדויות כדי לדרג את הקוצב הוגאלי לטיפול באפילפסיה, כטיפול בטוח ואפקטיבי. מחקרים הראו שאצל רבים מהחולים המושתלים נצפו שיפורים משמעותיים במגוון מדדי איכות חיים כולל ערנות, זיכרון, יכולות דיבור, חיוניות, מצב רוח והישגים כלליים. מחקר שבוצע ע"י ד"ר אנגרס מראה ששיעור התמותה ממוות פתאומי מאפילפסיה יורד אצל מושתלי קוצב וגאלי ב-40% לאחר שנה עם הקוצב וב-80% לאחר יותר משנתיים עם הקוצב, לעומת שיעורי התמותה אצל חולים דומים לפני השתלה או ניתוח.

כיום יש בעולם כ-32,000 מושתלי קוצב והניסיון המצטבר מראה כי שלושה מתוך כל ארבעה מהם חוזרים להשתלה נוספת בתום חיי הסוללה (לאחר כ-6-11 שנים). מדד זה מדגים שרוב החולים מוצאים את הטיפול בקוצב משתלם ויעיל.
הקוצב הוגאלי בעל פרופיל בטיחותי גבוה. ישנן תופעות לוואי כגון: צרידות, שיעול קל ודגדוג באזור הגרון. תופעות אלו עלולות להופיע רק בעת הגירוי והנן בד"כ זמניות וחולפות תוך מספר חודשים. מגנט מיוחד המסופק לחולה מאפשר לו במידת הצורך להפסיק תופעות אלו ומחזק את תחושת השליטה העצמית.

מחקרים כלכליים שבוצעו ברחבי העולם הוכיחו כי השתלת קוצב מאפשרת חסכון משמעותי בהוצאות הרפואיות של מערכות הבריאות הודות להפחתה משמעותית בביקורים בחדרי מיון, יחידות טיפול נמרץ ואשפוזים בבית החולים ואפשרות להפחתה בכמות התרופות.

שבוע המודעות לאפילפסיה ייערך ב-12.5-19.5.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום