בוכים ללא הפסקה

(0)
לדרג

מהן הסיבות לבכי ממושך בקרב תינוקות? לרפואה הסינית תשובות ודרכי טיפול שונות לבעיה מאלו של הרפואה המערבית

מאת: אתר תמורות

תינוקות מעבירים 6-7%,בממוצע, משעות היום בבכי. יותר מ-20% מהאמהות דיווחו על בעיות בכי ממושך בתינוקות (מעל לשלוש שעות ביום). בכי בקרב תינוקות היה פחות בעייתי אצל אימהות לילד שני, בקרב בנות, בקרב משפחות עם רמה סוציו אקונומית גבוהה, בקרב יונקים ובקרב ילדים שנולדו לאחר שבוע 40. במקרים שונים בכי ממושך עלול להוביל להתפתחות רגשות אמביבלנטיים כלפי התינוק ובמקרים קיצוניים גם להתעללות. נמצא שהדרכת ההורים צמצמה במידה רבה את הבכי ותרמה לקשר הנכון ביניהם.

קיימת וריאביליות רבה בבכי בין התינוקות השונים ובין השעות השונות. גם התגובה לאירועים שונים יכולה להניב בכי או צחוק בהתאם לנסיבות. צליל מסוים עשוי לעורר צחוק במצב מסוים או בכי כאשר התינוק עייף או רעב. התינוק הבוכה מציג בעיות אבחנה ודילמות הקשורות לעתים למצבים מסכני חיים, אך לרוב מדובר בשימוש באמצעי התקשורת העיקרי המאפשר לתינוק להביע את צרכיו: הבכי יכול להצביע על רעב, כאב, אי נוחות, פחד או חוסר ביטחון, תסכול או שעמום.

במחקרים נמצא שתינוקות שהורגעו עם תחילת הבכי, בכו פחות בהמשך. הורים המגיבים לבכי התינוק נוטים להגיב טוב יותר למסרים אחרים של התינוק כמו חיוך סוציאלי או מסר של אי נוחות. גישה זו מאפשרת לתינוק לפתח תגובות חילופיות לבכי בנסיונם למשוך תשומת לב ההורה. גישה זו עשויה להשפיע על התפתחותו הרגשית של התינוק והדרך בה ינסה להשיג יעדים בהמשך חייו! מכאן ניתן להסיק על החשיבות הרבה בהרגעת בכי התינוק. בשורות הבאות נדון בסוגי בכי שונים ובדרכים להרגעתם.

בכי על רקע רעב

בד"כ מדובר בבכי ריתמי המתחיל ביבבה וגובר בעוצמתו ובעקביותו. תינוקות רבים אינם אוכלים דיים במהלך ההנקה או האכילה. האכלת התינוק לפי המומלץ ולפי הצרכים האינדיבידואלים שלו חשובה. במידה שמדובר בהנקה, ניתן להשיג רווח כפול: איכות המזון המותאמת אישית לתינוק והקשר הנוצר בין האם לתינוק המשפיע רבות על שלוותו וטיפוח תחושת הביטחון שלו.

התפיסה הסינית מתייחסת לחשיבות איכות המזון ולא רק לכמותו. הכוונה כאן גם לאיכות האנרגטית בנוסף לאיכות הקלורית ואיכויות נוספות המקובלות ברפואה המערבית. איכות המזון נקבעת על פי תזונת האם, ולפיכך אם לא רגועה עלולה להעביר את חוסר השקט שלה לתינוק, גם דרך ההנקה. טיפול באם (בעזרת תזונה, צמחי מרפא, תרגילי נשימה וכו') ישפרו מאוד את מצב התינוק.

בכי על רקע חיתולים רטובים

יש לוודא שהחיתול יבש ואינו לוחץ על התינוק. יש לוודא שהמקום מאוורר זמן רב ככל שאפשר (בימים נעימים ניתן להשאיר את התינוק ערום בחלקו התחתון או ללא לבוש, ללא חיתול). התפיסה הסינית גורסת שחום - גם בשל שכבות לבוש מרובות - עלול לגרום לתחושת אי נוחות המשפיעה הן על העור, דבר שיתבטא בגירודים ופריחות, והן על מצב רוחו הכללי של התינוק. תינוק 'חום' הוא תינוק הנוטה להזיע במצחו, לבכות יותר במהלך הלילה (אז הוא מכוסה ולבוש יותר), יש לו יותר נטייה לפריחות וגרויים עוריים ועורו מתאדם בקלות. במקרים אילו, בנוסף להמלצות לעיל, מומלץ להוריד את טמפרטורת החדר בחצי מעלה עד מעלה ולשמור על אוורור טוב.

בכי על רקע גזים

גז כלוא בבטן עלול לצור אי נוחות. התפיסה הסינית גורסת שגז הוא סוג של 'ליחה'. המושג 'ליחה' מתייחס לריריות יתר או לתחושת כבדות, עמימות ולחץ. כל אלו מופיעים לרוב בגלל תזונה לקויה, אך יכולים להופיע בגלל תהליכי מטבוליזם לקויים בתינוק, או זרימה לקויה של צ´י (אנרגיה). לעתים גיהוק (גרפץ) יפתור במהירות את הבעיה, אך פעמים רבות הלחץ מכביד על התינוק, גורם לבכי ומוביל לפליטות מרובות. במקרה זה, בדיקת התזונה (ואם התינוק יונק אז יש לבדוק את תזונת האם) ותרגילי שיאצו לילד עשויים לתרום רבות. מומלץ להתייעץ עם מטפל שיאצו בילדים כדי לקבל כלים לטיפול בבעייה זו.

בכי על רקע כאבים קוליים

בד"כ מדובר בבכי המתאפיין בצווחות עם הפסקות רגעיות לנשימה, הבכי נמשך בעוצמה. תינוקות מסוימים מפתחים רגישות לפורמולה, ואפילו לחלב אם, המתבטאת בכאבים באזור הקיבה והמעיים. במקרה של בכי גבוה ונמשך, יש לחשוד בכאב. במקרה זה נחוצה אבחנת רופא ילדים, גם כדי להציע פתרון לבעיה וגם כדי לשלול אפשרות לסיבות אחרות לכאב.

כאמור, הרפואה הסינית ממליצה על בחינת התזונה בתינוק (או במקרה יניקה, של האם), שינוי הרכב הפורמולה לפי צרכיו האישיים, עיסוי התינוק בשיטה המתאימה לשיפור מערכת העיכול. בקרב תינוקות שאינם תינוקות 'חום' ניתן להוסיף מספר טיפות מיץ ג'נג'ר (זנגוויל) לפורמולה או לשתייה. במקרה זה יש למעוך היטב תכולת כפית שורש זנגוויל טרי ולסחוט. לרוב 1-3 טיפות למנת מזון יספיקו. הזנגוויל משפר את פעילות מערכת העיכול והליכי הספיגה, אך האנרגטיקה שלו חמה (ולכן הוא אינו מתאים לתינוקות 'חום'). ההשפעה כמובן מצטברת ונצפית רק לאחר מספר ימים. יש להקפיד שהוספת הזנגוויל אינה משפיעה על טעם מזון התינוק, אחרת התינוק עלול לדחות את המזון.

בכי על רקע מנח התינוק

תינוקות מסוימים מעדיפים תנוחה מסוימת בעריסתם. במקרה זה יש לנסות מספר שיטות (צד ימין, שמאל, כיוון הראש, מגע הראש עם המזרון וכו'). מכל מקום, מטעמים בטיחותיים, יש לעקוב אחר המלצות הרופאים לגבי הצורה המועדפת להשכבת תינוק בעריסתו. גם במצב זה, עיסוי התינוק לפני השינה יכול לתרום רבות ללילה שקט יותר.

בכי על רקע רעשים

תינוקות מסוימים רגישים לרעש וקולות רמים או מבהילים (כמו מחיאת כף או דלת נטרקת). תינוקות אחרים אינם מושפעים מקולות או רעשים. תינוקות המושפעים יותר מצלילים מפתיעים או קולות רמים חשופים, לפי הרפואה הסינית, ליותר מתח, לטונוס שרירים גבוה ולהתמודדות חרדתית עם אתגרים בעתיד. תופעה זו מתייחסת בעיקרה לפגיעה בצ'י (אנרגיה) של מרידיאן 'הכבד'. ניתן לרכך דפוסים אילו על ידי מתן עיסוי יומי לתינוק. במקרים אילו מומלץ לפנות למטפל מוסמך על מנת לקבל הנחייה.

ומעניין לציין שילודים (עד יממה) מגיבים בבכי כאשר שומעים הקלטה של ילודים בוכים אחרים, אך לא יגיבו אם ישמעו הקלטה של הבכי שלהם. יש המפרשים זאת כיכולתו של היילוד להגיב על סבל של אחרים.

המלצות נוספות להרגעת התינוק

טלטול והמהום: תנועה קצבית עשויה להרגיע תינוק. מחקרים מצביעים על הורדה בקצב הלב והנשימה והרגעה כללית. עם זאת, מחקרים שונים תומכים בגישה שאין להרדים את התינוק בצורה זו אלא להסתפק בהרגעתו בלבד, כיוון שעל התינוק ללמוד להירדם בעצמו. הגישה הסינית מזרחית מדברת רבות על התחברות התינוק לקצבים שונים (כמו קצב לב האם בזמן ההנקה) וממליצה שחלק מהנענוע יעשה בידי ההורים עצמם (ולא על העריסה).

יצירת שיגרה: למרות הקושי להורים, לתינוק צריך להיות זמן קבוע לשינה ולנמנומים. ניתן להרגיל את התינוק לשיגרה משפחתית גם בשעות שאינן שעות שינה. מומלץ להרגיל את התינוק לשון במיטתו, גם אם הוא נרדם במקום אחר. התפיסה הסינית מכירה בשעון ביולוגי המצביע מתי שעות פעילות מסוימות בשיא ומתי בשפל (למשל פעילות מערכת העיכול נמצאת בשיאה בין השעות 5-9 בבוקר). שעות התעוררות מדויקות של התינוק עשויות לעתים להצביע על מקור הבעיה.

מוזיקת רקע: יש הטוענים שמוזיקת רקע רגועה, בעיקר כזו התואמת את קצב הלב, מסוגלת להביא לרגיעה של התינוק. קלטות כאילו ניתן לרכוש בחנויות המתאימות או דרך האינטרנט.

טיפול שיאצו וטווינה בתינוקות

שיאצו היא טכניקת עיסוי יפאנית ומקבילה לשיטה הסינית - טווינה - בתפיסתה הפילוסופית. הטיפול בשיאצו ובטווינה בתינוקות משפר את רמת האנרגיה הכללית ובכך תורם לשיפור מערכת העיכול, הסדרת התיאבון, שיפור הנשימה, המוטוריקה הגסה והעדינה של התינוק. הטיפול יכול להיעשות ע"י האם והאב או כל מטפל אחר, והוא פשוט ויעיל.

הנחיות כלליות:

* רצוי לבצע את הטיפול פעם עד פעמיים ביום.

* במהלך היום ניתן לבצע את השיאצו באופן אקטיבי, כלומר תוך כדי משחק או פעילות של הרך. לקראת השינה מומלץ לבצע את הטיפול בעוד הרך שוכב.

* חשוב לשמור על טמפרטורת חדר מתאימה משום שהטיפול (בניגוד למבוגרים) מבוצע ישירות במגע עם הגוף ולא על הבגדים.

* ניתן לבצע את הטיפול ללא שימוש בחומר מתווך (כמו שמן או טלק). השימוש בשמן (שקדים למשל) מתאים לפני ותוך כדי הרחצה. טלק אינו רצוי ביותר, שכן הוא עלול להישאף על ידי התינוק.

* מומלץ לבצע את הטיפול לפני האכלה או כשעה אחריה.

* אם הילד סובל ממחלה זיהומית כלשהי חשוב להימנע מן הטיפול.

* ניתן לבצע את הטיפול מדי יום בתור טיפול מונע. טיפול לצורך הסדרת בעיה מומלץ לבצע במשך שבעה ימים ולאחר - הפסקה של שלושה ימים, וחוזר.

מסלול בסיסי (מתאים לכל תינוק):

* מעבר בשפשופים עם האגודל על החלק הפנימי הרך הצמוד לעצם הקדמית של השוק (SP) הלוך ושוב במשך שתי דקות או עד שהעור מאדים ומתחמם.

* מתיחה בכיוונים מנוגדים את הבטן החל מהצלע התחתונה עד לאגן במשך דקה וחצי.

* עיסוי בתנועות סיבוביות עם קצה האגודל או אחת האצבעות על הנקודה הנמצאת בצמוד לחלק החיצוני של השוק מתחת למקום בו עצם השוק מתחילה להתרחב (St-36) למשך 20 שניות.

* שימוש בקצות האצבע השניה והשלישית בטכניקת דחיפה (שפשוף קדימה) מחולית הצוואר האחרונה (C7) ועד עצם הזנב משני צדי עמוד השדרה (UB) למשך 20 שניות.

הכתבה פורסמה במקור באתר תמורות.

חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית, והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים, בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער ובפורום לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב לעבודה עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום