באמצע הדרך

(0)
לדרג

"באמצע הדרך", ספר אודות סרטן השד מאת ד"ר אילנה קדמון, יצא לאור. דוקטורס מציג את תקציר הספר

מאת: מערכת zap doctors

סרטן השד הינו המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ- 900 מתות מהמחלה. אחת מכל שמונה נשים בישראל, עלולה לחלות בסרטן השד וככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90%. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן, מסתמן כי מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול והגברת המודעות הנרחבת בארץ.

דרך נוספת להגברת המודעות למחלה היא באמצעות חשיפה לספר חדש שיוצא בימים אלו לאור ונקרא "באמצע הדרך". הספר נכתב על ידי ד"ר אילנה קדמון (בהוצאת כרטא בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן), והוא עוסק בהיבטים אישיים וחברתיים של מחלת סרטן השד. לכל המתעניינות והמתעניינים, הנה סקירה קצרה של ששת הפרקים בספר, המקיף כ-200 עמודים.

חלק ראשון: סרטן השד - מניעה וגילוי מוקדם

סרטן השד הינו המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בעולם המערבי המפותח, והינה גם גורם תמותה עיקרי של נשים בכל הגילאים. תמורות רבות חלו בהקשר למחלה בשנים האחרונות. לאחרונה, המחלה נהייתה יותר ויותר נפוצה גם באוכלוסיות שאינן נחשבות כמפותחות. כמו-כן, ישנם כיום אמצעים יותר ויותר מתוחכמים לגילוי המחלה בשלביה המוקדמים. דבר זה מקל על הטיפולים, משפר את הסיכויים להבראה, ומאפשר שמירה על איכות חיים אופטימאלית לנשים המאובחנות. בעשור האחרון נוספה גם הבנה גדולה יותר של ההיבט הגנטי של המחלה. ומעבר לכל, המודעות הציבורית והחברתית למחלה עלתה והביאה יותר ויותר נשים להיבדק ולגלות ערנות ומודעות לבריאות השד שלהן.

יש להבדיל בין מניעה ראשונית של הסרטן למניעה שניונית. מניעה ראשונית כוללת את כל מה שאישה יכולה לעשות על מנת לא לקבל סרטן. הבדיקות הגנטיות של היום עוזרות לאתר נשים בסיכון גבוה, מה שמאפשר לתת להן את ההזדמנות לבצע פעולות מניעתיות (כירורגיות ותרופתיות) כדי להוריד סיכון לחלות בעתיד. המניעה הראשונית כוללת גם שינוי בהרגלי חיים והורדת החשיפה לגורמי סיכון לסרטן השד (שינוי בתזונה ובהרגלי הפעילות הגופנית וכדומה). לעומתה, המניעה השיניונית כוללת את כל הבדיקות והאמצעים הקיימים על מנת לגלות את המחלה, אם היא כבר התפתחה, בשלב המוקדם ביותר.

חלק שני: האבחנה והיציאה למסע

לנשים רבות האבחנה עם סרטן השד מהווה נקודת מפנה, מעין סימן או אות לשינוי באמצע הדרך. סרטן השד "נוחת" על כל אישה בשלב שונה של מעגל החיים. אצל אחת זה קורה בדיוק בזמן היציאה לגמלאות והרצון להתחיל חיים חדשים, טובים ורגועים עם בן הזוג שגם הוא אולי יצא לגמלאות. אצל האחרת הסרטן מופיע, כאשר היא קיבלה קידום ומינוי חדש ומרתק בעבודה. השלישית מתמודדת עם המחלה לאחר לידת הילד הרביעי. אין זמן נכון להיות מאובחנת עם סרטן השד, ותמיד זאת מאין "נחיתה" מלמעלה בזמן הכי לא מתאים. חשוב על-כן להבין מתי ובאיזה שלב בחיים מופיעה המחלה אצל כל אישה. ההתייחסות אל המחלה כאל נקודת מפנה, כמקור לשינוי בחיים, דבר שאותו כל-כך הרבה נשים מתארות, מובנת יותר כאשר היא מקושרת למציאות של מעגל החיים.

חלק זה של הספר יתמקד בשלב האבחנה ובתגובות השונות של נשים בהקשר לאבחנה של סרטן השד ולכל הנלווה לכך. סיפורים רבים של נשים ישולבו בתוך ההבנה התיאורטית.

בחלקו זה של הספר יכללו הפרקים הבאים:

שיטות אבחון שונות
סוגי סרטן השד
דרוג המחלה ומדדים פרוגנוסטיים
הידיעה על אבחון עם מחלה ממארת
תזמון האבחון - השלב במעגל חיי האישה
גורמים נפשיים והתפתחות הסרטן - האומנם יש קשר?
שיתוף בן הזוג, המשפחה והחברים
עזרה מקצועית, הסבר וייעוץ - אחיות מתאמות בריאות השד

חלק שלישי: ההתמודדות עם הטיפולים

הטיפולים לסרטן השד הינם מורכבים ועשויים להתפרס על פני תקופה של עד כשנה. חלק לא מבוטל של הנשים תעבורנה את כל סוגי הטיפולים - ניתוח, כימותרפיה, הקרנות וטיפול אנטי-הורמונאלי. אחד השינויים המשמעותיים ביותר שחלו בתחום זה בעשור האחרון הנו שיתופן של הנשים בתהליך קבלת ההחלטות לגבי הטיפול במחלתן. דבר זה אומר שינוי בכל הנושא של הקשר בין מטפל ומטופל, ובמקרה זה בין האישה המאובחנת עם סרטן השד לבין הרופא שהוא לרוב ובאופן אופייני כירורג שהוא גבר. אולם על מנת שתהיינה שותפות מלאות בקבלת ההחלטות לגבי מה שהולך לקרות לגופן, מבינות נשים היום יותר מתמיד, כי יש צורך בידע רב ובהבנה לגבי התהליך.

חלקו זה של הספר מתמקד בתקופת הטיפולים השונים. בהתחלה יועלה כל הנושא של השתתפות האישה בקבלת ההחלטות מכל ההיבטים. תובא סקירה היסטורית על התהליך שהביא נשים להיות יותר שותפות, וכן יוזכרו מחקרים אשר בדקו את הנושא מכמה כיוונים. מקומה של האחות המומחית בעזרה לנשים בשלב מכריע זה יודגש ויוסבר. הרבה מסיפוריהן ומחשבותיהן של נשים לגבי נושא זה ישולבו בטקסט.

בהמשך יינתן הסבר לגבי כל אחד מן הטיפולים בצורה יסודית ומעמיקה. הדגש יינתן להסבר על ארבע שיטות הטיפול המקובלות (כירורגיה, כימותרפיה, הקרנות וטיפול אנטי-הורמונאלי), אולם תוזכרנה גם שיטות טיפול פחות מקובלות וכאלה הנמצאות עדיין בבדיקה. לאחר ההסבר של כל טיפול וטיפול, תתוארנה הסיבות הרפואיות לבחירה בטיפול מסוים. ייעשה הקשר החשוב בין שלב אבחון המחלה לבין ההחלטות הטיפוליות הנלוות, ותינתן סקירה על משמעות המדדים הפרוגנוסטיים בהחלטה הטיפולית, וכן הסבר לגבי היתרונות והחסרונות של כל אופציה טיפולית.

תופעות הלוואי של הטיפולים השונים וההתמודדות איתן תסיימנה את חלקו זה של הספר. תת-פרק שלם יתמקד בכל מה שקשור לטיפולים משלימים ולשיטות השונות לתמיכה ועזרה בהתמודדות עם תופעות הלוואי הקשות של הטיפולים בסרטן השד. שיטות אלה הינן רבות ומגוונות וכוללות את כל הקשת של רפואה משלימה.

חלק רביעי: החיים אחרי וההשלכות הנלוות

כ-25,000 נשים חיות בארץ לאחר אבחנה של סרטן השד. רובן נמצאות לאחר סיום הטיפולים והן מתמודדות עם החיים אחרי ועם כל מה שקשור לכך. יש נשים שעצם מחלתן בעבר כמעט נשכח אצלן לחלוטין, לעומת נשים אחרות שכל עולמן אחרי סיום הטיפולים קשור בסרטן השד. למרבית הצער, אצל אחוז קטן של הנשים המחלה תחזור והן תצטרכנה להתמודד בשנית עם כל הטיפולים השונים וההשלכות שלהם. חלק זה של הספר יוקדש לחיים אחרי, ויכלול את הפרקים הבאים:

דרכי התמודדות שונות וההשלכה על העתיד
פרוטזות חיצוניות ושיחזור השד
לימפודמה - מניעה וטיפול
ההתמודדות של בן-הזוג
זוגיות ומיניות לאחר סרטן השד
חזרה לעבודה
המעקב והבדיקות השגרתיות
סרטן השד - תנופה וגדילה

חלק חמישי: חזרה של המחלה/מחלה גרורתית

אחוז קטן של הנשים תאובחנה עם סרטן השד כבר בשלב מתקדם, כאשר המחלה היא גרורתית לאזורים מרוחקים בגוף מעבר לאזור השד ובית-השחי. בנוסף, אצל אחוז קטן של נשים שאובחנו עם מחלה ראשונית הממוקדת בשד תופענה גרורות בשלב מאוחר, כחודשים עד שנים לאחר סיום הטיפול במחלה הראשונית. פרק זה יתמקד בנשים אלה ובהשלכות של המחלה הגרורתית, השלכות נפשיות, חברתיות וטיפוליות. פרק זה, על-כן, יכלול את תת-הפרקים הבאים:

הישנות של המחלה - תגובות נפשיות
הישנות של המחלה - הטיפולים השונים
טיפולים ניסיוניים ובלתי מוכחים
טיפול פליאטיבי תומך

חלק שישי: סרטן השד ברמה הלאומית והמערכתית

סרטן השד הינו מחלה עם השלכות פוליטיות וחברתיות רבות. המודל הרפואי הגברי המסורתי נכשל במשך שנים בהתייחסות לבריאותן של נשים. מעט תקציבים הופנו לחקירת מחלות של נשים, הטיפול בנשים לא היה מספק ונשים תמיד היו נחשבות כשונות ו"סוטות מהנורמה". סרטן השד הינו דוגמה לכל האמור לעיל. רק משנות השמונים של המאה ה-20, כאשר נשים החלו להשמיע את קולן, החלה החברה להתייחס לנושא ברמה המתאימה לממדיה הגדולים של המחלה. בפרק זה יתואר המאבק העיקש של נשים בעולם המערבי אשר הוביל לשינוי בגישת הטיפולית, ולהבנה יותר מעמיקה של הסיבות ל"מגיפה" שפוגעת בנשים רבות כל-כך בגילאים ובמצבים שונים. הפוליטיקה של סרטן השד תתואר בהרחבה ופעילותן של נשים בארץ ובעולם תובא כסיפורים אישיים וכדוגמה לעשייה בנושא. החלק הזה של הספר יהיה בנוי מהפרקים הבאים:

ההתייחסות החברתית אל השד
ההיסטוריה של הפעילות הפוליטית בנושא סרטן השד - הסיפור האמריקאי
הקואליציה הישראלית למאבק בסרטן השד - יעדים ופעילות
מרכזים כוללניים לטיפול בסרטן השד
אומנות וסרטן השד - מה הקשר?
מבט לעתיד - האם ניפטר מן "המגפה"?

ד"ר אילנה קדמון, היא אחות קלינית המתמחה בנושא סרטן השד בבית החולים הדסה עין-כרם בירושלים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום