מדור טיפים מס' 6

(0)
לדרג

נשים בגיל הביניים שמרימות משקולות, צריכת מזון ולחץ דם, וטיול יומי עם הכלב - טיפים לשיפור איכות החיים

מאת: מולי אפשטיין
מרימות משקולות ושומרות על הלב

"נשים בגילאי הביניים מוסיפות למשקלן 1-0.5 ק"ג מדי שנה. התוספת למשקל מקורה בשומן" - כך טוענים חוקרים מהמרכז לאפידמיולוגיה קלינית ולביו-סטטיסטיקה באוניברסיטת פנסילבניה. על פי תוצאות המחקר, נראה שאימוני כוח עשויים למנוע את העלייה באחוזי השומן בגוף ולצמצם את העלייה במחסני השומן הקשורים באופן ישיר להתפתחותן של מחלות לב. עלייה שנתית של 1-0.5 ק"ג במשקל הגוף אולי אינה נשמעת עלייה גדולה, אולם במרוצת 20-10 שנה יש לכך משמעות רבה.

המחקר כלל 164 נשים בעלות משקל עודף או כאלה שהוגדרו כשמנות בגילאים 44-24, שחולקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת ביצעה אימוני כוח מבוקרים פעמיים בשבוע תחת פיקוח מקצועי במשך 16 שבועות, ואילו הקבוצה השנייה קיבלה עלוני הדרכה שהמליצו על ביצוע פעילות אירובית של 60-30 דקות במרבית ימי השבוע. בנוסף, קבוצת המחקר נפגשה ארבע פעמים בשנה במשך שנתיים לצורך ביצוע אימון משותף. משתתפות המחקר התבקשו לא לשנות את הרגלי האכילה שלהן לכל אורך תקופת המחקר.

לאחר שנתיים נצפתה ירידה של 3.7% באחוז השומן של קבוצת המחקר. אצל נשות קבוצת הביקורת לא חל שינוי באחוזי השומן. בנוסף, נמצא שנשות קבוצת הניסוי הפחיתו את כמות השומן התוך-בטני. עלייה בכמות השומן התוך-בטני קשורה להתפתחותן של מחלות לב ושל הפרעות מטבוליות. תוצאות המחקר הוצגו לאחרונה בכנס השנתי של החברה האמריקנית לבריאות הלב.

המתכון ללחץ דם תקין

צריכה של פירות, ירקות ושאר מזון צמחי, כנראה שתורמת לירידה בסיכון לפתח ערכי לחץ דם גבוהים - בעוד שאכילה של בשר אדום כנראה מעלה את הסיכון. כך פורסם באחרונה בדו"ח החודשי של ה-American Journal of Clinical Nutrition.

בעבר כבר דווח על הקשר שבין התזונה לבין ערכי לחץ הדם, אולם ייחודו של המחקר הנוכחי הוא בהשלכות התזונה על אנשים צעירים.

צוות המחקר עקב במשך 15 שנים אחר אנשים, שדווחו כבעלי לחץ דם גבוה יותר מ- 130/85 או כאלה שהשתמשו בתרופות להורדת לחץ הדם. סה"כ נותחו תוצאותיהם של 4,300 גברים ונשים לבנים ושחורים בגילאי 18-30. הרגלי התזונה של הנבדקים נרשמו במרוצת השנים תוך שימוש בשאלון תזונה.

על פי ממצאי הדו"ח, ככל שעלתה צריכתו של המזון הצמחי כך קטן הסיכון לפתח יתר לחץ דם. מגמה הפוכה נצפתה אצל הנבדקים שהרבו באכילת בשר בעוד שלאכילת מוצרי חלב לא יוחסה השפעה אחידה על ערכי לחץ הדם.

לסיכום, נראה כי צריכה מוגברת של מזונות מן הצומח ובמקביל צמצום צריכת בשר אדום הם המתכון המועדף אם ברצונך למנוע התפתחות יתר לחץ דם המהווה גורם סיכון עיקרי בהתפתחותן של מחלות לב.

הכלב - הידיד הטוב ביותר של הדיאטה והבריאות

הכלב, מסתבר, הוא לא רק ידידו הטוב של האדם. על-פי ממצאי מחקר שפורסם באחרונה, הכלב יכול להוות כלי יעיל להפחתה במשקל. המחויבות היומית של הוצאת הכלב לטיול היומי תורמת להגברת העיסוק בפעילות גופנית ועוזרת בהפחתת המשקל של הבעלים (וגם של הכלב).

מטרת המחקר הייתה לעודד אנשים לא פעילים בעלי עודף משקל רב להגביר את כמות הפעילות הגופנית היומית שלהם, בעיקר בהליכה.

"אנו יודעים שהליכה יומית טובה מאוד עבור מרבית האנשים, אבל אנחנו לא יודעים כיצד לגרום לאנשים להתמיד בה. רצינו לראות האם ההתקשרות לכלב תהווה גורם מניע עבור אותם אנשים", אמרה שותפה בכירה של צוות המחקר מאוניברסיטת מיזורי שבארה"ב.

משתתפי המחקר החלו בצעידה יומית של 10 דקות במינון של 3 פעמים בשבוע והגיעו לצעידה של 20 דקות רצופות 5 פעמים בשבוע. קבוצה אחת התמידה במחקר 50 שבועות וקבוצה אחרת 26 שבועות בלבד. הכלבים ששימשו את משתתפי המחקר היו כלבים מאולפים שסופקו על ידי עמותה לטיפול בחיות מחמד.

הקבוצה שהתמידה 50 שבועות במחקר הצליחה להפחית ממשקלה 6 ק"ג. בנוסף, נצפה שיפור ברכיב הגמישות, ביציבות וביכולת לצעוד; משתתפי המחקר דיווחו אף על הרגשה טובה יותר ביחס לעצמם. חשוב להדגיש שהנבדקים היו אנשים בלתי פעילים, חסכניים מאוד בכמות התנועה היומית וסובלים ממחלות כרוניות שונות. בתחילת המחקר חלקם התקשה אפילו ללכת 10 דקות ברציפות.

לדברי החוקרים, אחת הנבדקות נזקקה בתחילת המחקר לרכב חשמלי על מנת לנוע ממקום למקום. לאחר 50 שבועות היא הצליחה ללכת בכוחות עצמה מביתה אל המכולת השכונתית ובחזרה.

הקבוצה שהתמידה רק 26 שבועות לא הפחיתה כמעט ממשקלה. "נראה שדרושה תוכנית התערבות של שנה שלמה על מנת להשיג תוצאות משמעותיות", ציינו החוקרים. "אימוץ כלב אישי או לקיחת אחריות על הכלב של השכנים מהווה גורם מדרבן לביצוע צעידה יומית", סיכמו החוקרים.

לקריאת טיפים נוספים לחצו כאן.

בואו לדבר על כך בפורום אימון וכושר גופני, בפורום הרזייה ללא דיאטה ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום