הפסקת הריון בעתות חרום

(0)
לדרג

מה אנחנו יודעים על אמצעי מניעה לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים? ד"ר שרגא וקסלר עם התשובות

מאת: ד"ר שרגא וקסלר

בישראל מדווח מדי שנה על כ-20,000-40,000 הריונות לא רצויים, אשר מסתיימים בהפסקת הריון. מספר דומה של הריונות לא רצויים כן מסתיימים בלידה.

הפסקת הריון, אם נעשית בידיים לא מיומנות, כרוכה בסיכונים ובסיבוכים.

משרד הבריאות בארץ דיווח בשנת 2001 כי בקרב נערות בגילאי 19-15, יחס ההפלות החוקיות עומד על כ-10 ל-1,000 נשים, הפונות לוועדות להפסקת הריון. על פי נתונים מארה"ב, כשליש מהנערות שהרו לא השתמשו כלל באמצעי מניעה.

בנוסף לשורה ארוכה של אמצעי מניעה הקיימים כיום, נוספו אמצעים למניעה של "היום למחרת" המכונים במספר שמות: אמצעי מניעה של חרום, אמצעי מניעה לאחר קיום יחסי מין בלתי מוגנים, EMERGENCY CONTRACEPTION ,POSTCOITAL CONTRACEPTION.

אמצעי מניעה אלו מסייעים לנערות ונשים במקרים הבאים:

אונס
יחסי מין ללא שימוש באמצעי מניעה
כשלון של אמצעי מניעה כמו קריעה של קונדום

שיטות אמצעי מניעה בעתות חרום הנפוצות כיום

תכשיר הפוסטינור 2 - אינו מצריך מרשם רופא. יעיל תוך 72 שעות מאז יחסי המין הבלתי מוגנים ושיעור הצלחתו גבוה יותר ככל שנלקח סמוך לארוע. התכשיר כולל 2 טבליות אשר נלקחות מיד ולאחר 12 שעות. יתכנו תופעות לואי של בחילות וכאבי בטן. שיעור היעילות בהגנה כנגד הריון הוא 75-89%.

התקן תוך רחמי - השיטה היעילה ביותר למניעת הריון לאחר מעשה, והיא בתוקף עד 7 ימים לאחר מועד יחסי המין. ההתקן מוחדר עד למועד הדימום החודשי הבא ויעילותו כנגד הריון מגיעה ל-99.9%.

YUZPE - שיטת יוצפה. לפני כניסתו של הפוסטינור 2, זה היה הטיפול השכיח. מדובר בטיפול משולב של אסטרוגן ופרוגסטין, כמו זה שקיים בגלולות, ונעשה תוך 72 שעות ממועד יחסי המין הלא מוגנים. הטיפול נלקח בשתי מנות בהפרש 12 שעות, והמינון הכולל של האסטרוגן הוא 200 מיקרוגרם ושל הפרוגסטין 2 מ"ג. אחוז היעילות עומד על 98.

שיטות אמצעי מניעה בעתות חרום שאינן נפוצות

אסטרוגן במינון גבוה. מינונים אלה מלווים לעיתים בתופעות לוואי קשות, כגון בחילות והקאות. אחוז הכשלונות בטיפול זה עלול להגיע ל-1.6%.

DANAZOL דנזול. הטיפול כולל מתן שתי מנות של 400 מ"ג בהפרש 12 שעות תוך 72 שעות אחר קיום יחסים. קיימים נתונים שונים באשר ליעילות הטיפול. הכשלונות נעים סביב 1.7%.

MIFEPRISTONE ;MIFEGYINE ;RU 486 מיפג'ין. התכשיר נוגד פעילות של הורמון הפרוגסטרון החיוני להמשכיותו ותקינותו של ההריון. המינון - 600 מ"ג ניתן תוך 72 שעות מקיום יחסים. טיפול זה מאושר בארץ רק לביצוע הפסקות הריון עד שבוע 7 ואינו מאושר למניעת הריון שלאחר מעשה.

LEVONORGESTREL פרוגסטין. הטיפול כולל מתן שתי מנות של 0.75 מ"ג בהפרש של 12 שעות, תוך 48 שעות מקיום יחסים. יעילות הטיפול נעה בטווח של 97-98.6%.

חינוך, חינוך, חינוך

במחקרים רבים הוכח שאמצעי המניעה היעיל ביותר הוא חינוך של ילדות, נערות ונשים. בניגוד לתפישה המוטעית שחינוך למניעת הריון יעלה את שכיחות יחסי המין, הוכח שוב ושוב שדווקא חינוך כזה מוריד לא רק את שכיחות ההריונות הלא רצויים, אלא את שכיחות יחסי המין בכלל.

המלצות:

חינוך מיני לכל הגילאים החל מהגן.
חינוך מיני לגננות, למורות ולמנהלות/ים בתי ספר.
קיום מבחנים בתחומים אלו לילדי ישראל.
הכללת נושאים אלו בתכני צה"ל.
הקצאת שעות ברדיו ובטלויזיה.
הורדת מחירי אמצעי מניעה ופיקוח על מחירם. בחו"ל, מחיר אמצעי המניעה זול יותר משמעותית והוא נע בין 5-10% ממחירם בארץ.

ד"ר שרגא וקסלר מנהל פורום מחלות המועברות במגע מיני ופורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום