מאזינים בכאב

(0)
לדרג

כאב אוזניים הוא תופעה שמאפיינת בעיקר ילדים קטנים. מהן הסיבות לכך? ומהם דרכי הטיפול? כל התשובות לשאלות

מאת: אתר טבע

כאבי אוזניים של ילד קטן הם חוויה כואבת להורה ולילד. אצל ילדים קטנים כאבי האוזניים עלולים להיות חזקים במיוחד ולגרום לסבל ולאי שקט. כמובן שכאבי האוזניים משבשים גם את אורח החיים התקין של ההורים, שכן ''מישהו צריך להישאר בבית עם הילד''. השורות הבאות, כך אנו מקווים, יתנו מענה, ולו גם חלקי, לכאבי האוזניים של ילדיכם.

כיצד נגרמים כאבי אוזניים?

כאבי האוזניים נובעים במרבית המקרים ממתיחה מוגזמת ומקיום של תהליך דלקתי על פני עור התוף. עור התוף הוא רקמה עדינה המיועדת לרטוט כתגובה לגלי הקול שבאוויר. לצורך כך, חייבים לשרור לחצים שווים משני צדדיו. רק אם הלחצים שווים משני צידי עור התוף - הוא מגיב בצורה טובה לגלי הקול. לצורך השוואת הלחץ משני צידי עור התוף קיימת תעלה המחברת את צידו הפנימי אל חלל הגרון. תעלה זו, היא קצרה וצרה במיוחד בתינוקות וילדים ולכן, נסתמת בקלות רבה בכל פעם שקיימת דלקת של דרכי הנשימה העליונות (הצטננות). בעקבות הצטננות, עלולה התעלה להיחסם ולגרום לאי שוויון לחצים על פני עור התוף. בנוסף לכך, אותם נגיפים (וירוסים) הפוגעים בדרכי הנשימה "אוהבים" לפגוע גם בחלל האוזן ולגרום שם לדלקת. השילוב של דלקת ולחצים בלתי שווים על פני עור התוף גורם לו כאמור להימתח ולכאוב מאוד.

כאבי אוזניים נוטים להחמיר בשעות הלילה

כאבי אוזניים בקרב ילדים קטנים ותינוקות מהווים בעיה משמעותית מאחר ובקבוצת גיל זו, קשה לילדים לתאר באופן מדויק מה מפריע להם. פעמים רבות כאבי האוזניים גורמים לאי שקט ניכר ובכי בלתי פוסק - בעיקר בשעות הלילה, כאשר תשומת הלב של הילד אינה מופנית למשחק, אוכל וכדומה - אז תחושת הכאב עלולה להשתלט על הילד ולגרום לו לחוסר אונים.

האם צריך לטפל בכאבי אוזניים עם אנטיביוטיקה?

כאבי האוזניים הם הבעיה הראשונה שיש להתייחס אליה בקרב ילדים שיש להם דלקת אוזניים. מאחר ורוב הדלקות הללו נגרמות על ידי נגיפים - הרי שאין טעם לטפל בילד באנטיביוטיקה שכן לאחר מספר ימים המחלה תחלוף מעצמה. בניגוד לכך - כאבי האוזניים הם בעיה שיש לטפל בה בכל מקרה וללא קשר להחלטה אם משתמשים או לא משתמשים באנטיביוטיקה.

ההמלצה על פיה פועלים רופאי הילדים במקרים אלה היא להמתין עם השימוש באנטיביוטיקה (אלא במקרים שבהם הילד חולה מאוד) ולטפל מיידית בכאב האוזניים על מנת לשפר את איכות החיים של הילד (ושל הוריו...) עד חלוף המחלה. שיטת טיפול זו, המכונה בשם "הטיפול המושהה" היא השיטה המומלצת כיום בקווים המנחים על פיהם פועלים רופאי הילדים ברחבי העולם.

כיצד מטפלים בכאבי אוזניים?

הטיפול בכאבי האוזניים יכול להיעשות תוך שימוש בטיפות המוחדרות אל האוזן דרך האפרכסת, מספר פעמים ביממה. טיפות האוזניים במקרים אלה צריכות להכיל אך ורק חומר משכך כאבים - ללא אנטיביוטיקה וללא סטרואידים (ועל כך יש להקפיד בבחירת טיפות האוזניים בבית המרקחת). במקרים שבהם הילד סובל גם מכאבים במקומות אחרים בגוף או במצבים שבהם קיימת עלייה של חום הגוף, מומלץ לתת לילד תרופה לשיכוך כאבים והורדת חום בסירופ או בפתילות.

לאחר שהושגה הקלה של כאבי האוזניים, עוקבים אחר מצבו הכללי של הילד (אוכל, שותה, משחק, צוחק...) ואחר חום גופו - ועל פי הסימנים הללו מחליטים אם יש צורך בתוספת של טיפול אנטיביוטי לדלקת האוזניים.

כאבי אוזניים בחורף ובקרב מבוגרים

כאבי אוזניים בילדים אינם תופעה בלעדית לעונת החורף. כאבי אוזניים עלולים להופיע גם בהיעדר מחלה זיהומית - בכל פעם שנוצר לחץ מוגבר על עור התוף של הילד (במהלך טיסה, לאחר רחצה בבריכה וכדומה). גם במקרים אלה קיימת יעילות גבוהה לשימוש בטיפות אוזניים המיועדות להקלת כאבים מקומית.

כאבי אוזניים בקרב מבוגרים הם נדירים יחסית לילדים. התעלה המקשרת בין חלל האוזן לגרון במבוגרים היא רחבה יותר ואינה נסתמת בקלות. עם זאת, כאבי אוזניים הנובעים ממתיחת עור התוף ייתכנו במהלך טיסה או כאשר האוזן החיצונית נסתמת על ידי הפרשות מוגברות. בחלק מהמקרים, כאבי האוזניים נובעים מתהליך דלקתי בתעלת האוזן החיצונית (בעיקר בעקבות זיהום לאחר רחצה בים או בבריכה). גם במקרים אלה ישנה יעילות גבוהה לשימוש בטיפות אוזניים להקלה מקומית. בכל מקרה, כאשר מופיעים כאבי אוזניים בקרב מבוגרים - מומלץ להיבדק על ידי הרופא המטפל.

המאמר פורסם במקור באתר טבע.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים, בפורום אף אוזן גרון ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום