עור חלק

(0)
לדרג

האם רצוי לרחוץ התינוק לעיתים תכופות? במה שונה עור התינוק מעורו של בוגר? כך נדאג לעור התינוק

מאת: אורלי שולמן, מגזין הורים וילדים

בכל הנוגע לעורו של בני הקטנטן, אני בהחלט יכולה לומר שחברות התרופות "גזרו עלינו קופון". בקושי עבר שבוע מאז החל העולל להסתגל לעולמו החדש, וכבר החלו להופיע באיברי גופו קילופי עור קטנטנים שהלכו והתעצמו מיום ליום, עד שכמעט הסקתי שיורש העצר "משיל את עורו". כאמא לא טרייה, אבל לחוצה למדי, הספקתי להיוועץ ברופא משפחה, רופא עור ורופא אלטרנטיבי. כמעט כל שמני הרחצה הטיפוליים שקיימים בשוק הונחו אחר כבוד על עורו של בני, עד שלבסוף הקשקשת חלפה. בעקבות המקרה זכו בגדי התינוק ליחס של מלכים במשך שנה שלמה. אחרי כל יציאה, פליטה ואפילו גרפס קטנטן, מצאו בגדיו של בני את דרכם לסל כביסה נפרד, לצורך שימוש באבקה ומרכך כביסה המותאמים לתינוקות.

ד"ר דני בן אמיתי, מנהל יחידת עור ילדים במרכז "שניידר", מסביר מדוע עור התינוק רגיש במיוחד. "תפקידיו של עור היילוד רבים. הוא מגן באופן מכני על התינוק, מווסת את חום הגוף ושומר על מאזן הנוזלים שלו", הוא אומר. "לכל הפונקציות הללו יש חשיבות רבה, בעיקר לאור העובדה שמדובר בתינוק ששהה תשעה חודשים בסביבה מימית ומוגנת ועבר לסביבה חדשה ויבשה".

גורמי סיכון לגירויים

"עור היילוד לח ופגיע ביותר לנזקים פיזיקליים ולזיהומים, כתוצאה ממגע עם חומרים העלולים לגרום לגירוי. בנוסף, עור התינוק מתייבש במהירות", מסביר ד"ר בן אמיתי את ההבדל העיקרי בין עור התינוק לעורו של אדם בוגר. לעתים קרובות, הוא מדגיש, עורו של התינוק הופך יבש ממש בימים הסמוכים ללידה, והדבר מתבטא בשכבת קשקשת עדינה על העור. על כן, יש להימנע מכל דבר שעלול לייבש עוד יותר את עורו של התינוק, ובו זמנית להוסיף לעור מידת לחות.

ד"ר בן אמיתי מצביע על כך שפגיעותו של עור התינוק מושפעת גם מגודל פני השטח של עור התינוק, יחסית למשקלו. "היחס ההפוך שבין שטח מרבי לספיגה ומשקל קטן לפיזור, גורם לעור התינוק לספוג כל חומר שבא עמו במגע חיצוני, ברמות גבוהות מאוד ובמהירות רבה". עוד הוא מוסיף, כי גורם אפשרי נוסף נובע מפעילות לקויה של האיברים שתפקידם לפנות מהגוף רעלים, כמו הכליות והכבד, מאחר שטרם הגיעו לשיא בשלותם. בשל גורמי סיכון אלה יש להגביל את מגעו של התינוק עם חומרים שונים.

מה עלול להגביר את הנטייה של עור התינוק לרגישות ויובש?

"הגורם הראשון הוא סביבה חיצונית יבשה מדי או חמה מדי. גורם נוסף הוא רחצה תכופה של התינוק - רחצה באמבט מסייעת בהורדת תאים מתים ומהווה שעת כיף והנאה להורים ולתינוק, אך מנגד היא עלולה לגרום להיפותרמיה (ירידה של חום הגוף). גם שימוש רב בסבונים המסירים את השומן הטבעי של העור, גורמת כפועל יוצא לייבוש עור התינוק".

ד"ר בן אמיתי מוסיף כי התינוק יכול לפתח דלקות מסוג "קונטקט דרמטיטיס", הנובעות ממגע העור בחומרים מגרים שונים. חומרים אלה (איריטנטים) גורמים להופעת דלקת קשה על עורו של כל אדם הנחשף אליהם, בייחוד אם מדובר בתינוק, כל עוד המגע נעשה בריכוז גבוה במיוחד ובמשך זמן ממושך מאוד. "תינוק יכול לפתח דלקת עור אלרגית גם בשל רגישות ספציפית לחומר מסוים שעמו הוא בא במגע", הוא מוסיף.

מהן ההשלכות של עור תינוק יבש?

"עור יבש חושף את התינוק ליותר גירויים וגירודים, וכפועל יוצא מכך הוא חסר מנוחה ולא שקט".

רחצה מקומית מספיקה:

הריטואל היומיומי של רחצת התינוק באמבטיה, לא אהוב על כל התינוקות, אבל רוב ההורים החרדים להיגיינה של צאצאם, לא עוברים בלעדיו לסדר היום. ד"ר בן אמיתי מצביע על כך שמקלחות תכופות אינן בהכרח טובות עבור התינוק. "אין כל אינדיקציה רפואית לכך שחייבים לרחוץ תינוק קטן כל יום או בתכיפות רבה. ניתן בהחלט להסתפק גם ברחצה מקומית", הוא אומר ומוסיף כי הרחצה צריכה תמיד להיות קצרה, עם מי ברז זורמים ועם סבונים המותאמים לתינוקות ואינם מכילים חומרים משמרים, מבשמים למיניהם או חומרי צבע. "בנוסף, רצוי להימנע משפשוף אגרסיבי המגביר את החדירה של חומרים לעור".

אלו בדים יכולים לבוא במגע ישיר עם עור התינוק?

"הבד המתאים ביותר לביגוד של התינוק הוא הכותנה. בנוסף, רצוי שהסדין שעליו שוכב התינוק לא יהיה גס, מחוספס ולא נעים. לפעמים ייתכן שתהליך הכביסה והניקוי נעשה עם סבון גס מדי וכשהתינוק שוכב עם פניו על הסדין, המגע הישיר עם ריכוז גבוה מדי של סבון, עלול לגרום לו לגירוי".

איריס פרלמן, מעצבת בגדי ילדים ותינוקות ברשת H&O, מוסיפה לסיום כי תחושת התינוק לנוחות, מתבטאת במידה רבה בבחירת הבדים, איכותם והרכבם. "חשוב שהבדים יהיו מכותנה מלאה, טבעיים, נושמים, אווריריים ונעדרי סיבים סינתטיים. תוספת של כל חומר אחר לבגד תהיה מינימלית, כדי לשמור על בד נושם ואוורירי".

סל נפרד לטף

האם יש צורך באבקה ומרכך כביסה המותאמים לביגוד התינוק?

ד"ר שמעון גולדשטיין, הטכנולוג הראשי של החברה "הנקל סוד", טוען כי יש להקפיד על שימוש באבקת כביסה ומרכך כביסה המותאמים לעורו הרך והרגיש של התינוק. "מאחר שתאי עורו של התינוק מתרבים מהר יותר מאשר תאי עורו של מבוגר, קשה יותר להגן על עורו", הוא אומר.

לדבריו, אבקות הכביסה המיועדות לביגוד התינוק מכילות ריכוז נמוך ביותר של כמות חומרים פעילה, מאחר ששימוש בחומרים פעילים יותר, עלול להוריד את שכבת ההגנה השומנית של התינוק ולגרות את עורו העדין.

"אבקות הכביסה המיועדות לתינוק אינן מכילות ביו אנזימים אלרגנטיים, שעלולים לגרום לרגישות בעור העדין ומצויים באבקות כביסה רגילות", מחדד ד"ר גולדשטיין, אך מוסיף כי חשוב שהאבקה תכיל חומרי הלבנה כימיים ומרכיבי חמצן פעיל, המסירים כתמים ומנקים את הכביסה ביעילות. "גם מרכך כביסה המותאם לתינוקות צריך להיות עדין במיוחד. אנחנו למשל, מוסיפים לו חלב שקדים החודר בין סיבי האריגים וגורם לבגד להיות רך ונעים. בנוסף ל-PH של המרכך, עליו להתאים לחומציות העור, כדי לשמור על רכות הסיבים. כך יחוש התינוק במגע המלטף של הבד". השימוש באבקה ומרכך המותאמים לתינוק צריך להימשך, לפי המלצתו של ד"ר גולדשטיין, עד גיל שנתיים-שלוש לערך.

הכתבה פורסמה במקור במגזין הורים וילדים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים, בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער ובפורום רפואת עור ואסתטיקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום