שקרנים, נמאסתם

(0)
לדרג

ד"ר ערן אשחר מבקר קשות את האתיקה הרפואית בישראל ומצדד בפיתרון של היגיינה ותזונה טבעית. כתבה שנייה

מאת: ד"ר ערן אשחר

הימנעות מפעולות חינוך הציבור להתנהגות בריאותית נכונה הוא הגורם הראשי למצב העגום והקשה העולה מהנתונים שפורסמו בדוקטורס בשבוע שעבר. תמונת המצב הזו חוזרת על עצמה "למרבה ההפתעה" בכל ארצות העולם המערבי. העובדות מצביעות על כך שמעולם לא היה האדם חולה יותר מאשר בתקופה זו. הנתונים הסטטיסטיים על היקף התחלואה הגדל והולך בארה"ב מזעזעים ביותר, וכדאי לעיין בהם.

מחקר שטח שביצעתי, יחד עם פרופ' רסקין, ד"ר סימקין וד"ר גופין מבית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית, במהלך שנת 1996 בקרב 400 תלמידי כיתות יא' בירושלים, המהווים מדגם סטטיסטי מיצג של כלל התלמידים בגיל זה בארץ, מצביע על ליקויי בריאות חמורים מאוד בקרב יותר מ-60% מהתלמידים. מדובר בנערים בגיל 17, בשיא פריחתם ועוצמתם כביכול. נערים אלה מתגייסים ליחידות עורף, יושבים מרבית הזמן בצבא בחוסר מעש, אוכלים מזון גרוע ויוצאים עוד יותר חולים מכפי שנכנסו לצבא. לאחר מכן הם נכנסים למסלולי לימודים שונים וגם שם הם יושבים, שותים קפה כדי ללמוד בלילות ואוכלים מזון מעובד.

בגיל 25-7 הם מגיעים אלי עם מצבים חולניים קשים כאלה ואחרים. רבים הגיעו אלי אפילו עם מצבי סרטן סופניים כאשר כבר לא יכולתי לעזור להם. מתשאול של אורח החיים והתזונה שלהם התבררה לי מיד סיבת מחלתם, כיוון שהיא תואמת לחלוטין את גורמי הסיכון שנמצאו בכל המחקרים.

נתונים אלה מחזקים את העובדה הידועה שהמחלות מתחילות כבר בגיל צעיר מאוד עקב סיגול אורח חיים ותזונה לקויים מיום הפסקת יניקת חלב האם. הסימפטומים אלה נזנחים הן על ידי התלמידים, ההורים והרופאים ונחשבים כבלתי משמעותיים לבריאות, מה שמצביע על גישה בריאותית ומניעתית לקויה ומסולפת.

מה שקורה הוא שמעט מאוד אנשים מודעים לפער העצום הקיים בין ההבטחות של הרפואה לריפוי מתוחכם ומושלם לבין הנתונים המראים על ההתדרדרות הכללית במצב הבריאות. האנשים המודעים לכך או אלה שנואשים מלמצוא מרפא לתחלואיהם מצביעים ברגליים, כיוון שהרפואה לא מצליחה לעזור להם, ועוברים לרפואה הקרויה "אלטרנטיבית" (שגם היא איננה נותנת פיתרון אמיתי ומושלם). גם תעשיית הרפואה האלטרנטיבית מגלגלת מליוני שקלים בשנה, שוב לא משום שאנשים בריאים יותר.

רגע, חושבים

מהתיאור לעיל עולות כמה שאלות:

1. מדוע המציאות שונה בתכלית מציפיותינו?
2. מדוע למרות ההוצאה העצומה של בני אדם בעולם המערבי ובישראל על בריאות, הם חולים יותר ויותר?
3. מדוע ממשיכה במקביל ובאופן מוזר הרפואה להדגיש כמעט בכל יום בכלי התקשורת שיש לה "הישגים עצומים והצלחות" מרשימות בדמותם של המצאת תרופות חדשות, טכנולוגיות חדשות ומתקדמות, בעוד שאף אחד "מהישגים" אלה אינו מרפא (מעלים לצמיתות) באמת עד היום אף לא מחלה פנימית אחת?!

ובכן, גישת "ההיגיינה הטבעית", שכאמור איננה ממליצה על תכשיר או תרופה כלשהם לשיפור במצב הבריאות, ולכן איננה חשודה בהמלצות הנובעות מאינטרסים כספיים ומסחריים, מצאה במהלך 200 שנה של תצפיות בטבע, על סמך הידע המדעי הקיים בתחומי מדעי החיים ועל סמך טיפול במאות אלפי חולים על פי עקרונותיה, שהבריאות מתדרדרת, בניגוד לפרסומים ולרושם המוטעה בקרב הציבור ובניגוד להתפתחות הטכנולוגית האמיתית.

הרפואה מתעלמת מהקשר הברור, הישיר והבלעדי שקיים בין אורח חיים מסוים, טבעי יותר, וסוגי תזונה שונים ובין בריאות ומחלה. בכל שנות עיסוקי בהדרכת חולים ובריאים להיגיינה טבעית שמעתי ממטופלי סיפורים רבים שמוכיחים את הקביעה הזו.

אדם בשנות ה-50 שהגיע אלי, אחרי 3 צנתורים ובמצב קשה של אי יכולת לישון בלילות וסרטן במעי הגס. שאשתו, ד"ר לכימיה, פנתה לקרדיולוג שלו ושאלה אותו האם אין קשר כלשהו בין התזונה שלו למצבו הבריאותי. הקרדיולוג ענה לו ללא היסוס: 'שטויות, אתה יכול לאכול הכל'. אותו אדם הגיע אלי ואחרי ארבעה ימי שינוי תזונתי כבר יכול לישון בלילה ברציפות ואחרי חודש רעייתו כבר לא הכירה אותו בגלל השינוי המשמעותי שחל במצבו. האיש חי כבר 4 שנים ללא כל תרופה ובמצב בריאות מצוין.

מטופלת נוספת, בת 27, הגיעה לבית חולים עם ערכי סוכר גבוהים מאוד בדם - 300 מג"ל, כאשר הערך הנורמלי צריך להיות סביב 70-90. לאחר כמה ימי אשפוז בבית החולים אמר לה הרופא המומחה, שאין שום ברירה והיא תצטרך לקחת זריקות אינסולין במשך כל ימי חייה. עוד הוסיף שהלבלב שלה יצא מתפקוד כמעט לחלוטין ותוך זמן קצר הוא יפסיק לתפקד לגמרי.

מוכת תדהמה יצאה הצעירה מבית החולים ולאחר כשבועיים הגיעה אלי. תוך שבוע הפסיקה הצעירה לקחת את זריקות האינסולין, כיוון שההיגיינה הטבעית איזנה את הסוכר ברמות כל כך נמוכות שהיא יכלה להסתדר ללא זריקות בכלל. היא התחילה ללכת וגם לרוץ ורמות האנרגיה שלה טיפסו לגבהים. כל זה כמובן ללא אינסולין.

ואני שואל, היכן כל הידע המדעי בתחום ההשפעה של התזונה על הבריאות? מדוע הרפואה והרופאים בוחרים להתעלם ממנו? התשובה ברורה: אינטרסים וכסף. יום אישפוז סרק מכניס לקופת בית החולים כ-1,700 שקל, בשעה שהמזון הקלוקל שמגישים בבית החולים עולה להם כמה עשרות שקלים.

יתירה מכך, לא אחת נתקלתי בתופעה שרופאים נוקטים בגישה תוקפנית, שלילית ושוללת לכל מהלך שלא תואם את תפיסת עולם. הם מתכחשים לאמיתות מדעיות ומחקריות ללא כל התעמקות בנושא וללא ידע מקצועי. באמצעות גישה זו הם גורמים למטופלים להימנע מכל טיפול אחר שסיכויו טובים יותר להועיל למטופל מאשר הגישה התרופתית המרעילה והבזבזנית.

הרפואה גם מציגה את עצמה בפני הציבור ובמיוחד בפני הפוליטיקאים כתשובה הטובה ביותר, כמרפא האולטימטיבי, האבסולוטי והבלעדי בתחום הריפוי המדעי של מחלות פנימיות. בגלל הצגה כוזבת ושיקרית זו היא מקבלת את כל תקציב הבריאות מתוך מס הבריאות שאנחנו משלמים, בעוד שאדם שיבחר להבריא באמת על ידי ההיגיינה הטבעית יצטרך שלא בצדק לשלם מכיסו אלפי שקלים ללא הכרה של קופת החולים שבה הוא חבר וללא הכרת המדינה.

בין דימיון למציאות

סיבה נוספת לפער בין הציפיות למציאות העגומה היא הגישה של טיפול בסימפטומים. כידוע, ברפואה מטפלים בסימפטומים, בביטויים החיצוניים, של המחלה ומנסים להעלים אותם ולא את הגורמים הראשוניים למחלה. גישה זו מבוססת על מספר הנחות המתגלות כמוטעות וחלקן אף סותרות האחת את השנייה שהתוצאות שלהן הרות אסון לבריאותנו.

גם הכללים השולטים בחיינו ובשיקולי הרפואה יוצרים פער בין ציפיות למציאות. אלה נובעים ומבוססים לרוב על שיקולים שאין להם שום קשר ישיר לפעילות הרפואית. פרופ' מנדלסון, רופא ילדים בכיר מארה"ב, מציין בסיפרו "כופר ברפואה" שמרבית הבדיקות השיגרתיות שנעשות ברפואה מטרתן היא להזין את תעשיית הרפואה שבלעדי פעילות הסרק הזו לא תוכל להתקיים. מדובר על עשרות אלפי בדיקות סרק מידי יום שנעשות בבתי חולים ברחבי המדינה. הרבה מהן אף מזיקות לאדם והוא ממליץ לא לעשותן.

למעשה, הוא טוען בפרק שלם שרופאי הילדים הם הגורמים הישירים להיווצרותן של מחלות רבות בקרב הילדים באמצעות שיטות טיפול קטלניות ובאמצעות תרופות מיותרות. כלומר, יש מערכת שחייבת להתקיים מבחינה כלכלית, כמו מפעל, ולכן היא עושה כל שביכולתה, גם אם זה נוגד בבירור את תועלתו של המטופל, כדי להרוויח ממחלתו. מובן שהרפואה חייבת לעטוף את פעולותיה בעטיפה יפה ומתוחכמת של מקצועיות ורושם שכל פעולותיה נובעות משיקולים של טובת החולה.

גם אורח החיים המערבי תורם למצב הבריאותי העגום. מעיון קצר באורח החיים המערבי מתברר שבארצות המפותחות והעשירות הרגלי החיים מאופיינים באכילת יתר, אכילת מזון חסר ערך תזונתי ובהכנסה מתמדת של רעלים לגוף. אורח חיים זה מוביל בהכרח לסדרה של מחלות ונכויות גופניות. מה אם כך יעזרו כל מכשירי הצילום והדיאגנוזה המשוכללים בבתי החולים? האם יש להם איזושהי יכולת לנקות את הגוף או לתקן את הנזקים של התזונה הקלוקלת והמרעילה שאפילו בבתי החולים ובמחלקות לשיקום חולי לב מגישים אותה לחולים בשפע?

עם זאת, מסתבר שלא כל החברות בעולם דומות ברמת התחלואה שלהן. ההבדלים בבריאות בין חלקי העולם שונים באופן מהותי ובולט. מעיון מעמיק בסטטיסטיקה של המחלות של אוכלוסיות "העולם השלישי" מתגלה שבמקומות שאין רעב ותנאי ההיגיינה נאותים, אחוז המחלות הכרוניות שמהן מתים בעולם המערבי הוא נמוך ביותר. מחלות כמו סרטן, דלקת פרקים, סוכרת, לחץ דם גבוה, טרשת עורקים, התקפי לב, שבץ מוחי ועוד, שמהם נובעת כמעט כל התמותה בעולם המערבי נמצאים בעולם השלישי באחוזים קטנים ביותר.

ד"ר ערן אשחר הינו מוסמך לבריאות הציבור (M.P.H) ומדעי הרפואה מהאוניברסיטה העברית י-ם, הפקולטה לרפואה, הדסה וד"ר לנטורולוגיה (רפואה היגייניסטית) מטעם אוניברסיטת Bernadean בארה"ב.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום