מצב הבריאות: שבירתם של מיתוסים

(0)
לדרג

מספרים לנו כי רמת הבריאות בישראל הולכת ומשתפרת. אז מספרים. הנתונים הבאים מפריכים את הקביעה הזו

מאת: ד"ר ערן אשחר, N.D, נטורולוג

אין ספק שתקופה זו בתולדות האנושות מאופיינת בהגעה להישגים מדעיים מרשימים ועצומים. האדם פיתח כלי תקשורת אדירים: טלויזיה, רדיו, טלפון, פקס, טל סלולרי, הוא בנה חלליות והגיע באמצעותן לירח ולחקר כוכבים אחרים.

בתחום הרפואי בנה האדם מכשירי רנטגן, טכניקות לייזר, מכשירי צילום ובדיקה מתוחכמים, מחשבים בעלי יכולת מדהימה ועוד. אך טבעי הוא שאדם שנכנס לבית חולים ורואה את המיכשור האלקטרוני מסביבו יכול לחשוב שהוא נמצא במפעל הייטק, בגלל גודש המכשירים המשוכללים והמתקדמים שמתקתקים סביבו.

אז מובן מאיליו הוא שהרמה הטכנולוגית הגבוהה הזו משרה אווירה של קידמה ומעוררת ציפייה מובנת לשיפור גם ברמת הבריאות האישית ולצמצום בכמות החולי הכללית באוכלוסיה. ובכן, האם חל שיפור במצב הבריאות בישראל במהלך 50 השנים האחרונות? האם לאור ההשקעה הכספית העצומה אצלנו ברפואה ובתשתית הרפואית הקונבנציונאלית אנחנו אכן נמצאים בין המקומות הראשונים בעולם ברמת הבריאות שלנו?

בדיקה עובדתית, מספרית של מצב הבריאות בארץ מראה לנו שלא רק שאין שיפור במצב, אלא שהוא מחמיר מיום ליום ומשנה לשנה; למרות הפרסומים שתוחלת החיים של נשים בישראל הולכת ועולה, הרי שהיא רק במקום ה-23 בעולם. לעומת זאת, תוחלת החיים של גברים בישראל היא במקום ה-17 בעולם. תוחלת החיים בישראל נמוכה ביחס ל-15 מדינות בעולם.

נתונים נוספים

מחקר של ארגון הבריאות העולמי משנת 1980 מראה שתמותת נשים ממחלות לב בישראל הייתה גדולה מאשר ב-20 מדינות בעולם.

תמותת גברים ונשים בישראל ממחלות לב וכלי דם הייתה גדולה מ-19 מדינות בעולם.

תמותת נשים וגברים בישראל מהתקף לב הייתה גדולה מ-12 מדינות בעולם.

התמותה מסרטן השד בישראל הייתה גדולה מ-17 מדינות בעולם.

תמותת נשים מסרטן כבד בישראל הייתה גדולה מ-21 מדינות.

תמותת גברים מסרטן כבד בישראל הייתה גבוהה מאשר ב-17 מדינות בעולם.

משרד הבריאות פירסם לאחרונה נתונים קשים וחמורים לגבי מצב הבריאות בארץ. בחודש נובמבר 2003 הודיע ד"ר בר-חנה, האחראי על רישום סרטן במשרד הבריאות, שהסיכוי של הישראלים לחלות בסרטן במהלך ימי חייהם עלה ל-33%. רק לפני 5 שנים דובר על 24%. כלומר 1 מתוך כל 3 ישראלים יחלה בסרטן, אם השפיות לא תחזור לאורח החיים שלנו.

דו"ח חדש של משרד הבריאות שנקרא "מצב הבריאות בישראל 2003" משרטט את פרופיל המחלות ואת מצבה הגופני של אוכלוסיית ישראל. מהדו"ח עולה שסיבות המוות העיקריות בישראל הן מחלות לב, 22.3%, גידולים ממאירים - 23.1%, מחלות כלי דם במוח - 6.1%, פגיעות ממקור חיצוני - 5.8%, סוכרת - 6%, ומחלות זיהומיות - 3%. עוד כ-34% ממחלות אחרות.

סוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב האוכלוסייה בישראל הינם סרטן השד - 17.1%, סרטן המעי הגס - 14.5%, סרטן הערמונית - 8.2%, סרטן הריאות - 6.9%.

מנתוני הסקר הלאומי מתברר ש-70% מהנשים ו-65% מהגברים אינם מבצעים פעילות גופנית סדירה. כמו כן, כ-50% מהאוכלוסייה הישראלית מוגדרת כסובלת מעודף משקל (על פי הגדרות פשרניות, לא היגייניסטיות).

ילדים ובני נוער בגילאי 0-17

א. 350 ילדים בישראל חולים מידי שנה בסרטן, כ-100 נפטרים מהמחלה מידי שנה.

ב. סוג הסרטן הנפוץ ביותר בקרב ילדים הוא לוקמיה, סרטן הדם - 20%. אחריו סרטן המוח - 15.2% ואחריו סרטן בלוטות הלימפה - 13.5%.

ג. 3.6% מהילדים עד גיל 17 סובלים מאסטמה, בנים סובלים פי שניים מבנות.

ד. כל ילד מבקר אצל רופא המשפחה שש פעמים בשנה בממוצע.

ה. ב-2001 טופלו כמעט 10,000 ילדים עקב חשיפה לרעלים.

גילאי 44-18

הסיבות העיקריות למוות בקבוצת גיל זו הן מחלות הסרטן - 23%, תאונות - 15.6%, התאבדות - 8.3%, (גברים מתאבדים פי 4 מנשים, 11 מכל מאה אלף גברים מתאבדים) ומחלות לב - 8.1%, ורק 1.7% ממחלת האיידס.

1. בעלי עודף משקל: 46.5% מהנשים, 57.5% מהגברים.
2. עושים דיאטה: נשים - 25%, גברים 12%.
3. עוסקים בפעילות גופנית: 15.6% מהגברים, 17.6% מהנשים.
4. מעשנים: 40% מהגברים, נשים - 26%.
5. 66% שתו אלכוהול בשנה האחרונה.
6. 10.5% השתמשו בסם לא חוקי כלשהו.

גילאי 45-65

בקבוצת גיל זו מתרחשת עלייה תלולה במדדי החולי השונים.

1. 14% מגילאי 45-54 סובלים מיתר כולסטרול ויתר לחץ דם (על פי הגדרות שמרניות ושגויות של הרפואה הקונבנציונאלית).
2. בקרב גילאי 55-64 עולה האחוז של יתר כולסטרול ויתר לחץ דם ל-30.4%.
3. 30.4% סובלים מלחץ דם גבוה (על פי הגדרות קונבנציונאליות שאינן אמיתיות).
4. 8.3% סובלים מסוכרת.
5. יותר מ-70% מוגדרים "בעלי משקל עודף " או "שמנים".
6. בני 55-64 עושים יותר ספורט מאשר בני 45-54.
7. 6.5% מהגברים לקו באוטם שריר הלב.
8. כ-60% ממקרי התמותה נגרמים כתוצאה ממחלות לב ומסרטן. 37.7% מסרטן ו-25.3% ממחלות לב.
9. 77% מהחולים שאושפזו במחלות הקרדיולוגיות בבתי חולים היו גברים, 23% היו נשים.

גילאי 65 ומעלה

סיבות המוות העיקריות גם בקבוצת גיל זו הן מחלות לב וסרטן.

1. 40% מבנות ה-75 ומעלה סובלות מכאבי פרקים.
2. 9% מהגברים ו-15.5% מהנשים מוגבלים בביצוע פעולה יומיומית אחת לפחות. שיעור המוגבלים עלה עם הגיל והגיע בגיל 75 ומעלה ל-20%.
3. 84% מהפציעות בקרב בני 65 ומעלה נגרמו עקב נפילות.
4. 25% מכלל המטופלים במרכזי הטראומה שבבתי החולים הם בני 65 ומעלה. מבוגרים בני 75 ומעלה היו 14% מכלל הפצועים, אף שחלקם באוכלוסיה מגיע ל-5% בלבד.
5. שיעורי האשפוז עקב שברים עולים בצורה חדה בקרב גילאי 65 ומעלה.
6. בני 65 ומעלה מבקרים אצל רופא המשפחה 11.5 פעמים בשנה בממוצע.
7. שברים בצוואר הירך הם הגורם לכ-50% מהאשפוזים בגילאים 65-74, ול-66% מהאשפוזים בקרב בני 75 ומעלה.

האם תמונה זו מעידה על שיפור במצב הבריאות בחברה הישראלית?

אנחנו רואים שלמרות האשליה המטופחת על ידי מוסדות הבריאות בארץ שלרשות החולים עומדים שרותי רפואה מהמתקדמים בעולם, טכנולוגיות מתקדמות, ורשת של מוסדות רפואיים "מפוארים" הזמינים לכל האזרחים, הנתונים בשטח מלמדים על מצב הפוך לחלוטין.

אחוז הרופאים והצוותים הרפואיים הולך וגדל מידי שנה כתוצאה ישירה של מספר החולים הכרוניים ההולך ועולה בהתמדה. המחלות מופיעות בגילאים צעירים יותר ויותר. אחוז החולים במחלות כלי דם ולב, מחלות פרקים, מחלות אוטואימוניות, סוכרת, שבצים למינהם, מחלות כליות, אלרגיות, דלקות, מחלות דרכי העיכול, מיגרנות, מחלות עור, מחלות דרכי הנשימה, בעיות פוריות, אין אונות, גידולים וסרטן, אוסטיאופורוזיס, מתחים וחרדות, בעיות הורמונליות, עודף משקל, הזדקנות מוקדמת, עייפות וחולשה, מחלות אקוטיות ועוד - גדל בקצב מהיר.

בתי החולים "המפוארים" אינם עומדים בנטל וחולים שוכבים בפרוזדורים. אחוז הניתוחים המבוצעים מידי שנה, אחוז הטיפולים הכימותראפיים וההקרנות לחולי סרטן עלו במאות אחוזים ב-40 השנים האחרונות (רובם של הניתוחים מיותרים לחלוטין וניתנים למניעה באמצעים טבעיים) ו"תעשיית המחלות", ה"תרופות" והניתוחים המגלגלות מיליוני דולרים הולכות ומתעצמות. זה סימן לבריאות?

על פי פירסומים רישמיים של משרד הבריאות, 400 אלף אנשים בישראל חולים במחלות לב וכלי דם ואחוז חולי הסרטן עומד כיום על 33%. הרי זו היא מגיפה של ממש.

כיצד הגידול בכל הנתונים המצביעים על מחלות מתיישב עם הרושם החיצוני שאכן קיים שיפור במצב הבריאות? ברור שלא רק שאין שום שיפור, אלא קיימת החמרה גדולה מאוד. כל זה איננו מעיד על מצב בריאות הולך ומשתפר, על יכולת ריפוי מתקדמת או משופרת, אלא על ההפך הגמור מזה. זה מוכיח שלא מצליחים למנוע מחלות מלכתחילה, אבל גם לא מצליחים לרפא מחלות, שלרפואה, המבוססת על שיטות הטיפול התרופתיות, על ניתוחים של "הרגע האחרון" ושל "אין ברירה" אין פתרון אמיתי כלשהו לבעיית המחלות הפנימיות (שחלקן הגדול נוצרות על ידי הפעולות ההרסניות שהיא עצמה עושה או נמנעת מלעשות).

זה מראה שהכישלון הוא מוחלט למרות הניסיונות של מערכת הבריאות להסתיר את התוצאות מעיני הציבור ולעטוף את העשייה שלה באווירה הרואית של מלחמה נואשת במחלות. זה מוכיח שיש ליקוי בסיסי בתיאוריה, בעקרונות, ובאופן הטיפול.

מה בכל זאת ניתן לעשות כדי לשפר את מצב הבריאות בישראל? על כך בכתבה שנייה בנושא שתפורסם ביום ראשון.

בואו לדבר על זה בפורום משפט ורשלנות רפואית, בפורום מידענות רפואית - תמיכה, בפורום תזונה טבעית ובפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום