צרכנות רפואית מס' 41

(0)
לדרג

השבוע בדוקטורס: שילוב תרופתי חדש לסרטן שד חוזר, טיפול בילדים חולי לויקמיה, חומר טבעי מפחית כולסטרול ועוד

מאת: מערכת zap doctors
שילוב תרופתי חדש לסרטן שד חוזר

אין זה סוד כי סרטן השד הינה המחלה הממארת השכיחה ביותר בקרב נשים בישראל ובעולם המערבי כולו. אומנם מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ושיפור דרכי הטיפול והריפוי, אולם המחלה "עקשנית", והיא נוטה לחזור בקרב אוכלוסיית נשים שכבר החלימה.

ההיגיון הטיפולי גורס כי במצב של חזרת מחלה גרורתית, בסרטן השד, שילוב של שתי תרופות שהוכחו כיעילות ביותר: האחת, מקבוצת האנטראציקלינים (הנפוצה ביניהן נקראת דוקסורוביצין) והשנייה, מקבוצת הטקסנים (טקסול או טקסוטר) נראה כשילוב המנצח ובעל טווח ההשפעה הרחב ביותר.

אולם, כאן נולדת בעיה כפולה: מחד, שילוב של שתי תרופות בעלות תופעות לוואי דומות, מגביר את עוצמת תופעות הלוואי. מאידך, חשיפה לדוקסורוביצין עלולה להוביל לתופעת לוואי של רעילות לבבית המתבטאת בפגיעה בתפקוד הלב. שכיחות התופעה עולה ככל שמינון התרופה המצטבר גבוה יותר.

היות והגוף "זוכר" את החשיפה הקודמת לטיפול בתרופה זו (הניתנת בדרך-כלל בזמן הטיפול המשלים למחלה מוקדמת), נטילה חוזרת של התרופה, עלולה להביא לרעילות לבבית גבוה ומסוכנת.

ד"ר תמר ספרא, אונקולוגית בכירה במרכז הרפואי ת"א מסבירה כי "המחקר שלנו מנסה להתמודד עם סוגיה כואבת זו באמצעות שילוב חדש בין דוקסיל ותרופה ממשפחת הטקסנים. דוקסיל היא תרופה חדשה יחסית, המכילה דוקסורוביצין עטוף במעטפת (ליפוזום), הפועל באופן דומה על הגידול הסרטני, אולם הרעילות הלבבית שלו פחותה מדוקסורוביצין. בנוסף, לדוקסיל פרופיל תופעות לוואי שונה משל תרופות מקבוצת הטקסנים ולכן, אין הגברה של תופעות הלוואי. דבר זה מאפשר מתן טיפול חוזר בנשים עם סרטן שד גרורתי בשילוב של אנטראציקלינים וטקסנים, למרות חשיפתן לתרופות אלו בטיפול הראשון. טיפול זה הינו ככל הנראה בעל פרופיל רעילות נמוך יותר וכפועל יוצא, בעל סיכון נמוך יותר ליצירת נזק לבבי".

טיפול בילדים חולי לויקמיה: השקעה משתלמת

האגודה למלחמה בסרטן תשקיע בשנה הקרובה כמיליון שקלים בפרוטוקול טיפול בילדים חולי לויקמיה. השקעה זו מצטרפת ל-2.5 מליון ש' שכבר הושקעו על ידי האגודה עד היום בפרויקט זה, המהווה משטר טיפולי לאומי, שהוקם במטרה להעלות את שיעור ההחלמה מלויקמיה בקרב ילדים.

בזכות ההשקעה הכספית של האגודה למלחמה בסרטן עומד היום שיעור ההחלמה מלויקמיה בקרב ילדים על כ-80%, בעוד לפני ההשקעה עמד שיעור ההחלמה על כ- 60% בלבד. השיטה מיושמת במחלקות האונקולוגיות במרכזים הרפואיים ברחבי הארץ, ברמב"ם, בבני ציון, בשניידר, בדנה, בשיבא - תל השומר, בוולפסון, בקפלן, בהדסה, בשערי צדק, ובסורוקה.

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן מסר כי "לויקמיה הינה מחלת הסרטן השכיחה ביותר בקרב ילדים. באמצעות פרוטוקול זה מטופלים ילדים חולי לויקמיה מכל קצוות הארץ, יהודים וערבים, הזוכים לטיפול המתקדם והעדכני ביותר. בסך הכל טופלו עד כה בפרוטוקול זה מעל 1,000 ילדים. ממעקב אחר טיפול בילדים חולי סרטן בעולם, אנו יודעים כי כאשר משקיעים משאבים בטיפול, כפי שנעשה בישראל ובארצות הברית, עולים שיעורי ההחלמה. לעומת זאת, בארצות כמו אפריקה והודו, שם לא קיימת השקעה במודעות, בגילוי מוקדם ובטיפול - שיעור התמותה גבוה מאוד".

פרופ' בתיה שטרק, יו"ר פרוטוקול הלויקמיה הישראלי ציינה כי: "שיטת טיפול זו מיושמת לצורך התאמת הטיפול לחומרת מחלתו של הילד במטרה להביא לריפוי של חלק גדול יותר מהילדים, ולהימנע מנזקים ארוכי טווח ומטיפול אגרסיבי בילדים שאינם זקוקים לטיפול כזה. חשוב לזכור שהמטרה היא לאפשר לכל ילד המבריא מסרטן חיים ארוכים כמבוגר פעיל בחברה. הפעלת שיטה זו כרוכה בעלות גבוהה, אך ההשקעה ללא ספק כדאית".

חומר טבעי מפחית כולסטרול

עד היום משרד הבריאות הישראלי לא ייחס סגולות ריפוי לתוספי תזונה. בימים האחרונים אושרו על ידו הפיטוסטרולים המצויים במזון, החומר ממנו מורכב המוצר הטבעי 'בקול' כחומר טבעי להורדת כולסטרול LDL בדם. אישור זה ניתן לאחר שהפיטוסטרולים אושרו ע"י FDA האמריקאי.

בקול הינו מוצר טבעי מפיטוסטרולים המיוצר ע"י חברת התרופות הצרפתית ארקופרמה.
הפיטוסטרולים דומים במבנה הכימי שלהם לכולסטרול, ובשל כך הם מתחרים עם הכולסטרול על אתר הספיגה ומעכבים את ספיגתו. צריכה של פיטוסטרולים, כך מספרים לנו, הוכחה במחקרים רבים כגורמת לירידה של 10% ברמת הכולסטרול הכללי ולירידה של 13% בכולסטרול ה"רע", ה-LDL. ב-16 מחקרים קליניים שכללו 590 איש, נמצא שלקיחה של פיטוסטרולים מורידה את רמת הכולסטרול בדם אצל מטופלים הסובלים מכולסטרול ברמה בינונית עד גבוהה.

הפיטוסטרולים מומלצים גם למי שכבר לוקח תרופות, כי יש להם פעילות מיטיבה למי שלוקח סטטינים. כלומר הם מגבירים את הפחתת הכולסטרול "הרע" LDL ב-17%, כשנוטלים אותם עם סטטינים.

מקורם של הפיטוסטרולים בשמנים של צמחים, ירקות ופירות. כדי להשיג את המינון הדרוש של פיטוסטרולים מהמזון, צריך לאכול שמנים צמחיים למיניהם. אך כדי להגיע למינון המומלץ ע"י ה-FDA (שמונה מאות מ"ג פיטוסטרולים חופשיים), מומלץ לצרוך כמות גדולה ממזונות אלו שהם עתירי קלוריות. לדוגמא: כוס שמן קנולה מכילה 500 מ"ל פיטוסטרולים, אך גם כמות קלוריות אדירה.

בקול, לעומת זאת, מכיל את הכמות המומלצת של פיטוסטרולים, אך אינו משמין. מוצר זה מכיל את סוגי פיטוסטרולים החשובים: בטא סיטוסטרול (54.5%), קמפסטרול וסיטיגמסטרול ובכל קפסולה 200 מ"ג פיטוסטרולים.

אופן השימוש: יש לקחת 2 כמוסות פעמיים ביום עם האוכל. מומלץ למי שרמת הכולסטרול בגופו אינה מאוזנת וגם לאנשים הנוטלים כבר תרופות כימיות להורדת כולסטרול.

להשיג ברשתות הפארמים, בבתי המרקחת ובבתי הטבע. מחיר לצרכן: 149 ש' לאריזה של 90 כמוסות.

חדש מאמריקה: מכשיר שאומר לך בדיוק כמה אתה שמן

BIOfat - מכשיר אמריקאי חדשני למדידת הרכב גוף ואחוזי שומן, הגיע לאחרונה לישראל. המכשיר הנעזר בטכנולוגיית לייזר מתקדמת, אמור לבצע בדיקה מהירה ומדויקת של הרכב גוף בכל סוגי הנבדקים, בכל עת ובדיוק רב. בדיקות מדויקות שכאלה היו עד עתה נחלתן הבלעדית של מעבדות תזונה וספורט בודדות בישראל.

מחקרים רפואיים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שאחוז השומן בגוף - או כפי שהוא נקרא בעגה המקצועית - 'הרכב גוף' - מהווה אינדיקציה ישירה לבריאותינו, ולתוחלת החיים המשוערת שלנו.

מכשירי מדידת הרכב גוף משמשים למעקב אחר מצבם של חולי סוכרת, דיאליזה, סרטן, ומחלות נוספות. ברבים מהמרכזים הרפואיים בארץ ובחו"ל מהווה בדיקת הרכב הגוף חלק בלתי נפרד מבדיקות השגרה של המטופלים. ניתוחם המדויק של נתוני הרכב הגוף, עוזר בצורה משמעותית למיפוי מצבו הבריאותי של המטופל, ומסייע בגיבוש דרכי הטיפול בו. מדידת הרכב הגוף נפוצה גם במועדוני ספורט ומכוני דיאטה, ומסייעת לספורטאים ולאנשים המנסים לרזות - לעקוב מקרוב אחר תוצאות אורח החיים שלהם.

תוצאות לא מהימנות:

חיוניות בדיקות הרכב הגוף איננה מוטלת בספק בקרב הקהילה הרפואית, אך עד היום היו מספר מגבלות שהטו את תוצאות המדידה ולא אפשרו הפקת תוצאות מהימנות.
מחקרים אחרונים מצביעים על כך שבדיקות הרכב הגוף הנהוגות בישראל הנן יקרות ומסורבלות מדי (שקילה תת מימית) אינן אמינות (עכבה ביו- חשמלית) וגורמות לאי נוחות רבה בקרב המטופלים (מצבט שומן תת עורי). כל הבדיקות הללו אינן מאפשרות מעקב רציף ושוטף אחר הרכב הגוף של המטופל.

החידוש - שימוש באור קרוב:

לאחרונה פותחו מספר מכשירי מדידה הנעזרים בטכנולוגית אור קרוב אינפרא אדום העושים שימוש ביכולות חישוב מהירות של שלל פרמטרים משתנים.

ליין מכשירי מדידה חדשניים הגיע לאחרונה לישראל תחת שם המותג BIOfat. המכשירים החדשים, כך מעדכנים אותנו, מספקים מענה לכל החסרונות המצויים בשיטות המדידה הקיימות. הבדיקות נעשות בהקרנת אור קרוב על שריר הזרוע הדומיננטית, ומספקות תוצאות בעלות דיוק שלGold Standard - בדומה למכשירי המדידה המתוחכמים והיקרים ביותר בשוק.

המכשיר החדש מאפשר מעקב מדויק אחר מצבו הגופני של המטופל, ומאפשר לרופאים, לדיאטנים ולמדריכי הכושר לזהות משברים גופניים מתקרבים ולנקוט בשינויים מתבקשים בטיפול.

הטכנולוגיה:

הטכנולוגיה של המכשירים החדשים אמורה לבלוט במגוון רב של תחומים:

א. הבדיקה מהירה ביותר - לא יותר מחצי דקה.

ב. אין צורך בהכנות מוקדמות. מכשיר הבדיקה לא מושפע מהזעה, משתייה, מרעב או מכל השפעה זמנית אחרת על הגוף.

ג. הבדיקה נוחה ונעימה לנבדק: המכשיר אינו פולשני, אינו מכאיב, ואין צורך בהתפשטות לצורך הבדיקה.

ד. המכשיר מאפשר מעקב אחר 600 נבדקים בו זמנית - ומסוגל להנפיק דוחות וניתוחים תקופתיים לכל נבדק הכוללים: אחוזי שומן חיוני בגוף, אחוזי שומן עודף, אחוז הרקמה השרירית בגוף, וכן המלצות לגבי הרגלי תזונה ואימון שיאפשרו את שיפור מצב הפרמטרים הללו בהתחשב בגילו ובמצבו של הנבדק.

ה. הדוחות וההמלצות ניתנים לנבדק בעברית - כך שהוא נזקק פחות לעזרת מומחים על מנת להבין את תוצאות הבדיקה והשלכותיה.

בואו לדבר על כך בפורום סרטן השד, בפורום תמיכה לבני נוער חולי סרטן, בפורום מכשור רפואי ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום