על אובך, עיניים ומה שבעיניהם

(0)
לדרג

עונת המעבר מלווה באובך הפוגע בעיניים. ד"ר אורי מלר מסביר כיצד להגן על מנגנון הראיה שלנו

מאת: ד"ר אורי מלר

בימי האובך, כאשר בחוץ רוח ואבק, סובלים אנשים רבים מרגישויות בעיניים המתבטאות בתחושות עקצוץ ואודם. תחושות אלה מקורן באחוזי הלחות הנמוכים באוויר ומכניסת גופים זעירים לחלל העין.

ישנם מספר מנגנונים בעין להגנה ולשמירת פעולתן התקינה. בחלק החיצוני מגנים העפעפיים והריסים, אשר באמצעות מנגנון העפעוף מסלקים גופים זרים וחיידקים ודואגים לפזר באופן תדיר את נוזל הדמעות, המופרש ברובו מבלוטת הדמעות, ואשר מורכב בנוסף למים, גם ממרכיבי סיכה המסייעים לשמור על יציבותו ומונעים את אידויו לאוויר.

במצבים כגון שינויי מזג אוויר, לחות סביבתית נמוכה או תנאי אובך ואבק, עלול להיווצר מצב בו ישנו אידוי יתר של נוזל הדמעות המכסה את הקרנית וכתוצאה מכך נוצר יובש בעיניים. בנוסף, גם גרגירי האבק עצמם החודרים לעיניים, יוצרים תגובת גירוי בלחמית הבאה לידי ביטוי באודם, תחושת "גוף" זר ועקצוץ וחוסר-נוחות.

בתגובת גירוי זו, מופרשים חומרים שונים שבאים "להילחם" בפולשים (גרגירי האבק), אולם בפעולתם זו הם עלולים לגרום להחמרת האודם ותחושת העקצוץ. חשיפה ממושכת לרוח ולשמש עלולה רק להוסיף לתחושת אי-נוחות זו. תופעה שכיחה המופיעה באנשים הסובלים מגירוי בעיניים ומיובש היא דווקא דמעת. הגוף מנסה לפצות על היובש שנוצר, ולהתמודד עם אותם גרגירי אבק זעירים שחדרו לעיניים באמצעות הפרשת יתר של נוזל דמעות ולאותה דמעת.

נלחמים באובך

ובכן מה ניתן לעשות אתם שואלים? האמת שלא מעט. להלן מספר טיפים שימושיים לימות האובך החמימים:

כשהעיניים מגורות, רצוי לספוג צמר גפן במים רתוחים עם תמצית תה קמומיל, הידוע בסגולותיו המרגיעות, ולהניח על העיניים למשך מספר דקות.

לא מומלץ כלל לשפשף את העיניים. במידה שקיים גירוי, שפשוף העיניים גורם לשחרור חומרים שונים ממרכיבי מערכת החיסון, אשר מטרתם להילחם בחיידקים ובפולשים שונים. תוך כדי פעולתם החשובה, הם גורמים בין היתר גם לנזק מקומי לרקמת הלחמית והקרנית בעין. דבר זה עלול לגרום להחמרה באודם ובתחושת הגירוי ואי הנוחות בעין.

מומלץ להתרחק מאזורים החשופים לרוחות ולאובך, בייחוד בעונות אלה של השנה.

מומלץ להרכיב משקפי שמש מחוץ לבית, וזאת גם על-מנת להגן בפני קרינת השמש, וגם להגן פיסית על העיניים מרוחות הנושאות חלקיקים שונים באוויר.

ניתן להשתמש מידי פעם בתחליפי דמעות - טיפות עיניים המכילות נוזל בעל הרכב הדומה להרכב נוזל הדמעות ובעזרתן, מתקבלת תוספת לחות לעיניים העוזרת לסלק חלקיקים זרים, ומשפרת את התחושה.

לאנשים בעלי עיניים רגישות מומלץ להשתמש בתחליפי דמעות אשר אינם מכילים חומרי שימור. את תחליפי הדמעות ניתן להשיג בבתי המרקחת גם ללא מרשם רופא, אולם תמיד מומלץ להיוועץ ברופא עיניים לצורך אבחנה וטיפול ספציפיים.

בכל מצב של חדירת גוף זר לעין, מומלץ להיבדק ע"י רופא עיניים בהקדם. הגוף הזר עלול לגרום לשריטה בקרנית ולהוביל לזיהום שיכול להיות הרסני. ניתן לבצע שטיפה במי-ברז אולם לא מומלץ לנסות "לחטט" בעין באמצעים שונים. מומלץ להשאיר זאת לרופא העיניים שיוכל להוציא את הגוף הזר באמצעים סטריליים ותחת אלחוש מקומי.

הכותב הינו רופא עיניים בכיר ברשת עיניים

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה ובפורום מידענות רפואית - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום