מחלות לב וכלי דם: מחקרים חדשים

(0)
לדרג

הממצאים מראים: חולים הסובלים מטרשת עורקים ממושכת נמצאים בסיכון גבוה במיוחד למוות כתוצאה מהתקפי-לב ושבץ מוחי

מאת: מערכת zap doctors

העולם אינו קופא על שמריו וממשיך להשקיע זמן ומשאבים במחקר הרפואי. זה לפחות הרושם שמתקבל משני מחקרים מעניינים שפורסמו בכנס השנתי של איגוד האמריקני לקרדיולוגיה שהתקיים באטלנטה לפני כשבועיים.

על הקשר בין אירועי לב לטרשת עורקים ממושכת

מאגר מידע עולמי הכולל 67,000 איש שעברו תעוקת חזה מוכיח סיכון גבוה במיוחד לאירועי לב וכלי דם בקרב חולים הסובלים מטרשת עורקים ממושכת.

הממצאים אשר פורסמו בכנס של American College of Cardiology (ACC), מתבססים על מאגר ה-REACH Registry, מאגר ראשון מסוגו שכלל כ-67,000 חולים בגילאי 45 ומעלה מ-56 מדינות ובכלל זאת 400 חולים מישראל, לגביהם נערך מעקב טיפול למשך שנתיים.

REACH Registry, הינו מאגר חולים, שמטרתו להוות כלי להערכת שכיחות המחלה, תוך בחינת גורמי הסיכון והטיפול בהם. מתוצאותיו הסתבר כי למרות שגורמי הסיכון הקרדיוסקולרים שכיחים וידועים, הטיפול בהם לוקה בחסר באזורים רבים בעולם.

בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לקרדיולגיה שנערך השבוע באטלנטה, ג'ורג'יה, פורסמו ממצאים, לפיהם חולים הסובלים מטרשת עורקים ממושכת נמצאים בסיכון גבוה במיוחד למוות מאירועים וסקולריים כגון התקפי-לב ושבץ מוחי.

בתוך שנה, חולה אחד מכל 18 חולים בממוצע יסבול משבץ מוחי או התקף לב, יאושפז או ימות מסיבוכים הקשורים לפקקת עורקים - מחלת כלי דם המתבטאת בחסימת כלי הדם בלב, במוח ובגפיים ע"י קריש דם. זאת, בעקבות גורמי סיכון כגון: רמה גבוהה של כולסטרול, רמה גבוהה של סוכר בדם, יתר לחץ דם, השמנה קיצונית, עישון והעדר פעילות גופנית.

לאחר ביקורת שנתית, החוקרים מצאו כי שיעור האירועים הקרדיו-וסקולריים החמורים נאמד על כ-13% אצל כלל החולים. לעומת זאת, בקרב חולים הסובלים מפקקת עורקים פריפרייאלים (חסימת עורקים בגפיים), מצאו החוקרים כי שיעור האירועים הקרדיו-וסקולריים עומד על 22%. בנוסף, מצאו החוקרים כי ישנה עליית מדרגה ברמת הסיכון, כאשר החולה סובל מפקקת עורקים במיקום אחד בלבד (13%) ובין אם הוא סובל מפקקת עורקים ב-3 אזורים בגוף (28%).

עוד נמצא כי בתוך שנה כ-5% מהחולים ללא היסטוריה של מחלות כלי דם בלב, במוח, בבטן או ברגליים, אבל הסובלים מלפחות 3 גורמי סיכון, סבלו מאירוע חמור או אושפזו.

"מספרים אלה הם גבוהים, בהתחשב בעובדה שמדובר באוכלוסיה יציבה אשר מטופלת בדרכים מודרניות," אמר ד"ר גבריאל סטג, פרופ' לקרדיולוגיה מבית החולים בישה-קלוד ברנארד בפריז בשם הוועדה המדעית של ה-REACH Registry. "תוצאות המחקר מראות כי חשוב מאוד שנפסיק להתייחס לפקקת העורקים כמחלה השייכת לתחום רפואי מצומצם - קרדיולוגיה, נוירולוגיה או מחלות כלי דם - ולהתייחס לתופעה זו כמחלה כרונית כללית," הוסיף ד"ר סטג.

מחקר חדש מאשר: היקף מותניים גבוה קשור באופן עצמאי למחלות לב וכלי דם

תוצאות מחקר בינלאומי רחב היקף וראשון מסוגו בנושא שומן תוך-בטני שכלל 182,970 איש מאשר, כי היקף מותניים גבוה קשור להתפתחות מחלות לב וכלי דם, ללא קשר לגיל ולמדד מסת הגוף (BMI). המחקר כלל משתתפים מ-63 מדינות ונערך במסגרת היום הבינלאומי להערכת השמנה בטנית ((IDEA ופורסם בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה שנערך השבוע באטלנטה.

תוצאות המחקר הראו כי גם היקף מותניים וגם מידת מסת גוף מהווים גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, אולם היקף המותניים בלבד הינו גורם עצמאי אשר קיים ללא קשר לגיל או למיקום גיאוגרפי ואינו תלוי במידת מסת הגוף.

"המחקר מוכיח את חשיבות מדידת היקף המותניים בנוסף למדידות נפוצות אחרות כגון מידת מסת גוף, לחץ דם, סוכרים בדם ושומנים בדם, לזיהוי חולים עם גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים (התורמים להתפתחות סוכרת מסוג 2 ומחלות לב וכלי דם)", אומר פרופ' סטיב האפנר מאוניברסיטת טקסס בסן-אנטוניו וחבר בועדת המחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב נשים וגברים כאחד ישנו קשר ישיר בין היקף מותניים ומדד מסת גוף להתפתחות מחלת לב וכלי דם אולם קשר זה הינו קשר עצמאי ואינו תלוי אחד בשני או בגיל.

גיל והיקף מותניים הינם גורמים מכריעים למחלת לב וכלי דם. התבגרות של כל 16 שנים מעלה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם בשיעור של פי 3 וכל עלייה בהיקף המותניים של 14 ס"מ לגברים ו-14.9 ס"מ לנשים, מגבירה את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם משיעור של 21% ל-40%.

מחקר זה מאשר את טבעה של ההשמנה התוך-בטנית כמגיפה עולמית. התוצאות מאשרות באופן עצמאי תוצאות מחקרים קודמים, אולם מוסיפות משנה תוקף בגלל ההיקף הגדול של המשתתפים והפריסה הגיאוגרפית הנרחבת. היענות החולים להשתתף במחקר היתה גבוהה מאוד ועמדה על כ-97% שהסכימו שהיקף מותניהם ימדד ע"י הרופא, מספר המלמד על קלות מדידת היקף המותניים והכללת מדד זה כחלק מהשגרה הרפואית היומיומית.

על המחקר:

מחקר IDEA הוא מחקר אפדמיולוגי בינלאומי אשר נערך ב-63 מדינות בקרב 182,970 חולים במרפאות משפחתיות במטרה לאמוד את שכיחות ההשמנה התוך-בטנית בעזרת מדידת היקף המותניים. המחקר העריך גם את הקשר בין השמנה בטנית, מחלות לב וכלי דם לבין גורמי סיכון קרדיומטאבוליים אחרים. שיטת המחקר לקחה דגימה אקראית של רופאי משפחה אשר מייצגת את כל האזורים הגיאוגרפים של מדינה נתונה. דגימה זו אפשרה ייצוג נאות של כלל אוכלוסיית הפונים. כל החולים בין גילאי 18 עד 80 אשר הגיעו לבדיקה אצל רופא המשפחה, נשאלו על הסכמתם להשתתף, ללא קשר לסיבת הפנייה לרופא.

מהי השמנה תוך בטנית:

השמנה תוך-בטנית הינה הצטברות של תאי שומן החבויים עמוק בתוך חלל הבטן וקשורה להתפתחות הפרעות מטבוליות. השומן התוך בטני זוהה כגורם להופעת גורמי סיכון קרדיומטאבוליים כגון: טריגליצרידים גבוהים, כולסטרול HDL (הטוב) נמוך ורמות סוכר גבוהות בדם, אשר עלולים להעלות את הסיכון לסוכרת ומחלות לב וכלי דם.

מדידת היקף המותניים היא דרך יעילה ופשוטה לאמדן השומן התוך בטני. על פי הפדרציה העולמית לבריאות הלב, היקף המותניים המומלץ הינו: 102 ס"מ אצל גברים ו-88 ס"מ אצל נשים (משתנה בהתאם למוצא האתני).

בואו לדבר על כך בפורום ניתוחי לב וחזה בפורום קרדיולוגיה ובפרט קרדיולוגיה התערבותית ובפורום קרדיולוגיה בשיתוף בית-חולים אסותא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום