כיצד לטפל בבעיות צרידות וכחכוך בגרון?

(0)
לדרג

ד"ר בני נגריס מסביר את חשיבות הטיפול בבעיות צרידות וכחכוך בקרב ילדים, ומציע דרכי התמודדות

מאת: ד"ר בני נגריס

קול צרוד וכחכוך בגרון, במיוחד אצל ילדים, הוא תמרור אזהרה ומצביע בדרך כלל על מחלות אף אוזן גרון היכולות להוביל לבעיות שמיעה, דיבור והבנה.

כחכוך הוא התנהגות אוטומטית כמעט בלתי נשלטת שנועדה להסיר גורם מפריע היושב לנו על מיתרי הקול כמו שאריות מזון, שתייה, אבק, ליחה ועוד. יחד עם זאת, יש לעקוב אחר כחכוכים המתרחשים באופן קבוע וללא סיבה אובייקטיבית, כיוון שסופם לשרוט ולחבל במיתרי הקול.

לכחכוכים טורדניים ישנן סיבות רבות. אצל ילדים מקורה של בעיה זו הוא בדרך כלל במערכת דרכי הנשימה העליונות, כאשר הנזלת יורדת למיתרי הקול ומפריעה לילדים בדיבור ובנשימה או כתוצאה מאסטמה שיכולה להתבטא בשיעול.

פן נוסף שיש להתייחס אליו הוא הפן הפסיכוסומאטי. במקרים מסוימים ילדים יכולים להשתמש בכחכוכים כגורם לתשומת לב מן ההורים. לאחר שהחלו אצל הילד כחכוחים מסיבות בריאותיות כאלה ואחרות, והוא נכח לדעת כי מצב זה הביא לידי יחס מרובה מצד הוריו, הוא עלול לחזור על ההתנהגות שוב ושוב, גם אם הבעיה הבריאותית נפתרת, ולו רק בכדי לקבל את תשומת לב הוריו.

כיצד להקל או לטפל בכחכוך בגרון?

על מנת להקל על התופעה יש להימנע מלתת לילד מזון כבד ו/או שמן סמוך לשעת שינה, לא להאכיל את הילד בשכיבה, שיכולה להעלות את החומציות מהקיבה לאזור מיתרי הקול ומגבירה את הצטברות הליחה, ולנסות להפחית במוצרי חלב, בעיקר בשעות שלפני השינה כי אלו יכולים לאחר מספר שעות לגרום דווקא להפרשת חומציות יתר מהקיבה.

במידה והבעיה הינה אכן פסיכוסומאטית והילד נבדק אצל רופא שלא מצא ממצאים רפואיים המעידים על מחלה או בעיה, רצוי להתעלם מההתנהגות, לא להעיר לילד ולא לגלות יחס מועדף כאשר הוא מכחכך בגרונו.

צרידות נרכשת

צרידות נרכשת (להבדיל ממולדת) יכולה לנבוע אצל ילדים ממספר סיבות:

ילדים עם הפרעות שמיעה או ילדים הנמצאים בסביבה רועשת (כגון: שעת ההפסקה בבית הספר), מגבירים את קולם בכדי שישמעו אותם. אצל ילדים שמיתרי הקול שלהם עדינים, הגברת הקול יכולה לגרום לשריטות במיתרים ולהתבטא בצרידות.

צרידות יכולה לנבוע מממצאים ממשיים במיתרי הקול כמו פוליפים, יבלות או דימומים, שמפריעים לקול להיות נקי. נזלת כרונית ואף סתום גם הם סיבות לחבלה במיתרי הקול שבאה לידי ביטוי בקול צרוד. לכן, במקרים של כחכוך טורדני המלווה בצרידות ונמשך אצל ילדים למעלה מחודש, יש לגשת לרופא לבדוק את מקור הבעיה.

ועד שפונים לרופא - איך אפשר להקל על הצרידות?

ניתן להקל על הצרידות באמצעות טיפול ביתי בנזלת, אותה יש לייבש. ניתן להשתמש במכשיר אדים שיפעל בחדרו של הילד, להאכיל במזון דל חלב, לטפטף מספר טיפות שמן אקליפטוס למכשיר שמפיץ את ריחו בחלל החדר, לדאוג שבמשך חימום הדירה יישאר חלון פתוח על מנת שהאוויר יוחלף בבית, ומומלץ להשתמש בתכשירים אנטי היסטמיניים.

הכותב הינו מומחה אף אוזן גרון ומיתרי הקול, המשמש גם כראש השרות האודיולוגי במחלקת אף אוזן וגרון במרכז רפואי רבין.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים ובפורום אף אוזן גרון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום