שחפת: נתונים שכדאי לדעת

(0)
לדרג

שחפת היא עדיין המחלה המידבקת הראשונה בשכיחותה הגורמת למוות בעולם. דוקטורס מציג: ציוני דרך בהתפתחות המחלה

מאת: מערכת zap doctors

ביום שישי צויין יום השחפת העולמי, מועד שמחייב חשיפה והכרה רבה יותר לגבי מחלה עתיקת יומין זו. תחילה, מספר נתונים על שיעור תחלואה במחלת השחפת בארץ: בדיווח ראשוני לשנת 2005 נרשמו 503 חולי שחפת חדשים (שיעור של 7.3 ל-100,000 נפש), בשנת 2004 התגלו 519 חולי שחפת (שיעור של 7.6 ל-100,000 נפש).

מחלת השחפת הינה מחלה חיידקית מידבקת העוברת דרך האויר. 80 אחוז מהחולים הפעילים סובלים משחפת של מערכת הנשימה, ורק הם יכולים להדביק אנשים אחרים. לעיתים קרובות מפיץ המחלה אינו ניתן לזיהוי, מכיוון שאינו מודע להיותו חולה. בניגוד למחלות כמו שפעת, השחפת אינה מועברת בקלות. בדרך כלל יש צורך במגע ממושך עם חולה המפיץ חיידקים כדי להידבק ורק 3 מתוך 10 מגעים הדוקים יידבקו בסופו של דבר.

שחפת - היסטוריה ואפידמיולוגיה

ב-24 במרץ 1882, הודיע ד"ר רוברט קוך (Dr. R. Koch) על גילוי החיידק הגורם למחלת השחפת Mycobacterium Tuberculosis)). המחלה גרמה בתקופה הזו למות אחד מכל שבעה אנשים באירופה ובאמריקה. למרות התקוות הגדולות שליוו את גילוי החיידק, מתו משחפת מאז ועד היום לפחות עוד 200 מיליון בני אדם בעולם. שחפת היא עדיין המחלה המידבקת הראשונה בשכיחותה הגורמת למוות בעולם (כ-2 מיליון מקרי מוות מדי שנה).

משנות ה-80 אנחנו עדים לעליה בתחלואה בשחפת במדינות מפותחות ובשאר העולם. בשנים האחרונות מעריכים כי יש כ-9 מיליון מקרים חדשים בכל שנה. ב-1993 הכריז ארגון הבריאות העולמי בפעם היחידה בתולדותיו על מחלת השחפת כעל מצב חירום עולמי (Global Emergency).

בארץ, כמו בעולם, מתייחסים בכובד ראש למגמות אלה. עקב העלייה בשיעור השחפת בארץ, שר הבריאות, בהסתמכות על פקודת בריאות העם (1940), הגדיר ב-1996 את השחפת לפי לשון החוק "כמחלה מידבקת מסוכנת", ומשנת 1997 פועלת בישראל התכנית הלאומית למיגור השחפת המתבצעת בשיתוף פעולה עם כל ארבע קופות החולים.

מאפייני הטיפול בשחפת

על מנת להגיע לריפוי מלא, יש צורך בנטילה סדירה ומלאה של מספר תרופות אנטיביוטיות במשך לפחות 6 חודשים. טיפול כזה יביא לריפוי מלא בקרב למעלה מ-90 אחוז מהחולים. יש לציין, כי לפני עידן הטיפול האנטיביוטי, כמחצית החולים בשחפת מתו ממנה. כל הפסקה או אי-השלמת הטיפול המלא עלולים לגרום לחידוש המחלה ולהמשך הפצת חיידקי השחפת. טיפול בלתי סדיר מביא להתפתחות זנים עמידים לתרופות וסיכון להפצתם. בישראל קיימים זנים עמידים לאנטיביוטיקה, על מנת להבטיח את השלמת הטיפול אצל החולה והענות טובה. השיטה המועדפת והמומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי והמאומצת על ידי משרד הבריאות היא שיטת טיפול בהשגחה ישירה (DOTS). התכנית מאפשרת טיפול בהשגחה ישירה בכל החולים בישראל.

מערך הטיפול בשחפת

על מנת להבטיח מיומנות בטיפול ולאפשר ריכוז משאבים, נקבעו תשעה מרכזים לאבחון וטיפול בשחפת (מלש"חים). בנוסף, שתי מחלקות ארציות הוכשרו לאשפוז חולי שחפת: בי"ח שמואל הרופא בבאר-יעקב ובי"ח זיו בצפת. כל הבדיקות המעבדתיות מתבצעות בשתי מעבדות שירות; העלויות הנוספות הכרוכות במתן טיפול בהשגחה ישירה, כלולות בתמחור הטיפול בשחפת. לכן, כל מלש"ח יכול וצריך לדאוג לסידורים נאותים, לפי נוחיות החולה ואפשרויותיו, על מנת לקבל טיפול באמצעות משגיח. כל הפעילויות הנ"ל מבוקרות על ידי לשכות הבריאות בארץ.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום