כואב הלב

(0)
לדרג

מהם גורמי הסיכון למחלות לב? על כך בספרו החדש של פרופ' ארדון רובינשטיין, "הכל על הלב"

מאת: פרופ' ארדון רובינשטיין

בשבוע שעבר הצגנו בפניכם את פרק ההקדמה מתוך ספרו של פרופ' ארדון רובינשטיין, "הכל על הלב" (הוצאת אריה ניר). בשל חשיבות הנושא וייחודו של הספר, בחרנו להביא בפני גולשי דוקטורס, פרק נוסף, שדן בגורמי הסיכון למחלות לב.

לקריאת פרק ההקדמה בספרו של פרופ' רובינשטיין לחצו כאן.

גורם סיכון הוא מציאותו של נתון הנוגע למצב הגופני-בריאותי, המגלם סיכוי גבוה לחלות במחלות לב וכלי דם. ככל שרמת גורם הסיכון עולה - עולה השכיחות לחלות וככל שרמתו יורדת - השכיחות יורדת. מודעות הציבור לקשר שבין גורמי הסיכון למחלות לב טעונה שיפור ועשויה להועיל משמעותית לבריאותו של כל אחד מאיתנו. בסקר שנערך בקרב 5,100 אנשים, נשאלו האנשים על הקשר בין גורם הסיכון להופעת מחלות לב. 70% ידעו שעישון גורם למחלות לב ורק 51% ידעו שכולסטרול הוא גורם סיכון למחלות לב.

גורמי הסיכון למחלות לב הם גורמים מסוימים הניתנים למדידה, ושהוכח קשר ברור בין רמה חריגה שלהם למחלות לב. כך למשל, רמת לחץ הדם, רמות הכולסטרול או הסוכר בדם, התקדמות הגיל או השמנה, עשויים לשמש מדדים לסיכון לחלות במחלות לב. ככל שעולה מידת החריגה, עולה רמת גורם הסיכון, כלומר, עולה הסיכון לשכיחותה של מחלת לב. כאשר מפחיתים את רמת גורם הסיכון - הסיכון לחלות במחלת לב פוחת. בפרקים הבאים יפורטו גורמי הסיכון למחלות לב, דרכי האבחון שלהם והטיפול בהם.

תקפותם של גורמי הסיכון

כדי שניתן יהיה להתייחס לגורם סיכון באופן מדעי, הוא צריך להתקיים בקרב יותר מאשר אוכלוסייה אחת. למשל, אם ערך שאובחן כגורם סיכון קיים בקרב תושבי אמריקה, עליו להתקיים גם בקרב תושבי אזורים נוספים בעולם, כמו אירופה, אפריקה או המזרח הרחוק, על מנת שייחשב תקף כגורם סיכון. כל גורמי הסיכון למחלות לב המוכרים כיום, והמפורטים בספר זה, נבדקו בכלים מחקריים בקרב שני סוגי אוכלוסייה או יותר.

גורמי סיכון שאינם ניתנים לשינוי:

יש גורמי סיכון שאי-אפשר לשנות אותם, והם אינם ניתנים לטיפול רפואי. גורמים אלו הם: גיל, מין ותורשה.

גיל - גורם הסיכון החזק ביותר למחלת לב. ככל שהוא עולה, עולה שכיחות מחלת הלב וכלי דם.
מין - גם הוא נחשב לגורם סיכון משמעותי. ידוע שמחלת לב שכיחה יותר בקרב גברים מאשר בקרב נשים, לפחות בגיל הפריון. פער זה של שכיחות המחלה הולך ופוחת עם הגיל. שכיחות מחלות הלב עולה בקרב נשים כשהן עוברות את גיל המעבר, בערךבגיל 50.
הגורם התורשתי היסטוריה משפחתית של מחלות לב נחשבת גם היא לגורם סיכון שאי-אפשר לשנותו. כאשר אב או אח עברו התקף לב לפני גיל 55, או כאשר אם או אחות עברו התקף לב לפני גיל 65, עולה הסיכון למחלת לב .

גורמי סיכון ניתנים לשינוי:

גורמי הסיכון העיקריים למחלות לב, הניתנים לשינוי, הם:

חוסר פעילות גופנית.
הפרעה במשק השומנים - רמה גבוהה של כולסטרולLDL-C ("הכולסטרול הרע") ושל שומנים אחרים בדם, ורמה נמוכה של כולסטרול HDL-C ("הכולסטרול הטוב") בדם.
לחץ דם גבוה.
עישון.
סוכרת.
השמנה.

התפלגות גורמי סיכון: 3,656 חולים עם מחלת לב כלילית אושפזו במשך חודש בארץ בשנת 2003. כצפוי, נמצאה שכיחות גבוהה של גורמי סיכון. 61% מהנשים סבלו מיתר לחץ דם ו-47% מהגברים סבלו מרמות כולסטרול גבוהות.

יש קשר כמותי בין כל אחד מהגורמים האלה לבין שכיחות מחלות הלב. ככל שרמת החריגות של גורמי הסיכון האלה עולה, כן עולה הסיכון לחלות במחלת לב.

שילוב גורמי הסיכון

חשוב לציין שכאשר שני גורמי סיכון ויותר חוברים יחד, שכיחות מחלת הלב עולה בצורה משמעותית. לכן, כאשר קיימים שני גורמי סיכון או יותר, יש להתייחס אליהם ביתר חומרה. רמת הכולסטרול, מידת איזון הסוכרת וגובה לחץ הדם שאליהם יש לשאוף נקבעים לפי מספר גורמי הסיכון ועוצמתם.

למשל, אדם חולה בסוכרת, צריך לשמור על רמת כולסטרול רע נמוכה יותר (100 מ"ג/ד"ל) מאשר אדם שאין לו סוכרת. אם החולה בסוכרת גם מעשן או שיש לו יתר לחץ דם, ניתנת לו ההמלצה להפחית עוד את רמת הכולסטרול רע (70 מ"ג/ד"ל). כאשר מטפלים בכל גורם סיכון מכלל גורמי הסיכון, הרווח הבריאותי גדל משמעותית. גם כאשר מצוי רק גורם סיכון אחד , הקשר בינו ובין הסיכון לחלות במחלת לב ממשיך להתקיים.

חולים פחות, מתים פחות - יעילות הטיפול בגורמי הסיכון

בעשרים השנים האחרונות חלה ירידה בתחלואה ובתמותה ממחלות לב בעולם המערבי, ובמקביל עלייה מתמדת במזרח אירופה ובאסיה. בארצות הברית צפויה הפחתה של 3.6 מיליון מקרי מוות בין השנים 1981-2015, בעקבות ההפחתה של גורמי הסיכון. הפחתה זו מביאה לירידה של 50% בתמותה ממחלות הלב. ההתפתחות המדעית והגברת יעילות הטיפול באירועים הלבביים אחראיות ל-43% נוספים. בהולנד הופחתה התמותה ממחלות לב ב-44% בין השנים 1985-1978, הודות לטיפול בגורמי הסיכון.

בצפון מזרח פינלנד, באזור הקרוי צפון קרליה, הייתה שכיחות מחלות הלב הגבוהה בעולם. ממשלת פינלנד הנהיגה מדיניות הסברתית ורפואית, בעיקר בנוגע לשינוי הרגלי האכילה, שמטרתה הייתה הפחתת כולסטרול וגורמי סיכון אחרים. במשך 20 שנה ירד ממוצע הכולסטרול באוכלוסייה מ 275 מ"ג/ד"ל (מיליגרם לדציליטר) ל- 224 מ"ג/ד"ל. שיעור העישון באוכלוסייה ירד מ- 52% ל 32% וגובה לחץ הדם ירד בממוצע מ- 147/92 מ"מ כספית ל- 143/84 מ"מ כספית. כתוצאה מכך פחתה התמותה ממחלות לב ב-73%!

מניעה ראשונית ומניעה שניונית

הטיפול המונע בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם הוא, כאמור, הנושא העיקרי של הספר הזה. הטיפול המונע נחלק לשני סוגים:

מניעה ראשונית - הפחתת גורמי הסיכון למחלת לב טרשתית לפני הופעת תסמיני המחלה, כמו התקף לב, שבץ מוחי, תעוקת חזה או מחלת עורקים היקפית.

מניעה שניונית - הפחתת גורמי הסיכון אצל אדם שכבר הופיעו אצלו תסמינים כאלו. מטבע הדברים, אדם זה צריך להפחית את גורמי הסיכון בצורה אגרסיבית יותר.

שינוי באורח החיים הן בקרב חולי לב (מניעה שניונית) והן באוכלוסייה הכללית (מניעה ראשונית), מביא להפחתה משמעותית בתמותה ממחלות לב.

בואו לדבר על כך בפורום ניתוחי לב וחזה בפורום קרדיולוגיה ובפרט קרדיולוגיה התערבותית ובפורום קרדיולוגיה בשיתוף בית-חולים אסותא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום