חשד: שפעת העופות מתפשטת

(0)
לדרג

הסיכוי להידבקות בני אדם במחלה נמוך, אך במקביל קיים חשש להמצאות שפעת העופות בשני ישובים בנגב המערבי

מאת: מערכת zap doctors

במשרד החקלאות בודקים הבוקר (שני) אפשרות לפיה שפעת העופות מתפשטת. זאת, לאחר שעלה חשד להמצאות שפעת העופות גם בלולים בקיבוץ ניר עוז ובמושב עמיעוז שבנגב המערבי. שני היישובים נמצאים במרחק של קילומטרים ספורים ממושב שדה משה והקיבוצים חולית ועין השלושה, שם זוהה באופן ודאי הנגיף הקטלני.

במשרד ראש הממשלה מתכוונים לקיים דיון דחוף בנושא עצירת התפשטות שפעת העופות וכן בדרכי הטיפול בה. לעת עתה, ההערכה היא כי הסיכוי להידבקותם של בני אדם הינה נמוכה, אך במשרדים השונים - הבריאות והחקלאות - לא מעוניינים לקחת סיכון ונערכים לתרחישים הגרועים ביותר.

משרד החקלאות פרסם כבר הודעה כי אין סכנה באכילת עופות וביצים שבושלו כיאות ונקנו במקומות מסודרים. כמו כן, נאמר כי אין בשוק עופות חולים, משום שכל עוף עובר בדיקה על ידי רופא או פקח וטרינר לפני שמקבל אישור להיות משווק.

אמש עוד היה חשש כי שני בני אדם מדרום הארץ, שאושפזו בבית חולים סורוקה, לקו בשפעת העופות. זאת, לאחר שסבלו מחום, שיעולים, כאבי גרון ומסימפטומים נוספים שדומים לשפעת העופות. אולם בבית חולים שללו את החשש כי אכן לקו במחלה לאחר שהשניים עברו בדיקות מקיפות.

לקריאת עדכונים נוספים של משרד הבריאות - לחצו כאן.

רקע: על שפעת בכלל, ושפעת העופות בפרט

בשנים האחרונות ישנם מספר סימנים מבשרים המעידים על סבירות גדלה והולכת להופעת זנים של שפעת פנדמיים (פנדמייה= מגפה עולמית).

ארגון הבריאות העולמי עוסק כל שנה בתחזית שפעת, בדומה לתחזית מזג האויר. וירוסי השפעת מגיעים אלינו כמעט תמיד לאחר שהיו בחורף של חצי הכדור הדרומי, בעיקר מהמזרח הרחוק.

יש ניטור מתמיד על זני השפעת, ובהתאם לתחזית גם מורכב החיסון (הוא מכיל חיסון נגד 4 זנים, מתוך אלפים מוכרים). שתי סיבות אפשריות למגפה קשה, האחת חזויה מראש (א), והשניה נתונה ליד המקרה (ב):

א. זוהו זנים אלימים במיוחד
ב. התחזית כשלה, והזנים המתקיפים הם לא אלו שהיו בחיסון, ואז כל האוכלוסיה שבסיכון אינה מחוסנת (למרות שקיבלה זריקה).

לגבי חיסוני שפעת - ההמלצה הפורמלית היא כידוע לקשישים וחולים כרוניים, אבל יש תוספת קטנה: לכל המעוניין. חולים כרוניים כולל גם ילדים אסתמטיים, פגים עם בעיית נשימה, וכל מחלה כרונית אחרת.

מי שבא במגע עם חולים כרוניים (למשל מטפל בהורה חולה), טוב יעשה אם יחוסן על מנת להקטין את הסיכוי שידביק אותם. מי שעובד עם קהל רב, על אחת כמה וכמה.

ניפוץ מיתוס

נזלת ושיעול רגילים אינם שפעת. זה נקרא Common Col שפעת אמיתית היא מחלה קשה יחסית, מלווה בחום גבוה, כאבי שרירים, ועוד סימנים מערכתיים (כלומר כלל גופיים) מחוץ למערכת הנשימה. הנזלת אינה מסוכנת, השפעת בהחלט עשויה להיות מסוכנת, בעיקר לרגישים (ומכאן ההמלצה לחיסון) הערכת מרבית המומחים הינה כי השפעת הפנדמית הבאה היא בלתי נמנעת, אך לא ניתן לחזות מראש את מועד הופעתה. ארגון הבריאות העולמי קרא בכנס חירום במרץ 2004 להאיץ את תוכנית ההתגוננות. מדינת ישראל הקימה ועדה לאומית להיערכות לשפעת פנדמית.

נגיף השפעת מסוג A, התוקף גם עופות ויונקים, הוא הגורם העיקרי לשפעת פנדמית (במקרה זה נוצר נגיף פנדמי מזן חדש בעקבות החלפת מידע גנטי בין נגיפי בעלי- חיים, לרוב עופות, ונגיפי בני אדם הנמצאים בגוף). כנגד זן זה אין לאדם חיסון טבעי, וכאשר נגיף מעין זה מפתח יכולת הדבקה מאדם לאדם, עלולה להיווצר מגפה עולמית קטלנית.

למעשה, הפתרון התרופתי היחיד לצמצום הקף התחלואה הוא תרופות אנטי-ויראליות, שינתנו למניעה וטיפול בשפעת מהזן הפנדמי. משרד הבריאות קובע, כי אם לא יוכן מראש מלאי מספק של תרופות אנטי-ויראליות, לא יהיה ניתן להשיגן ב"זמן אמת". על כן סבור משרד הבריאות כי יש לרכוש מוקדם ככל האפשר את התרופות בכדי ליצור מאגר תרופות לשעת הצורך. עוד עולה כי רכישת ואגירה של תרופות אנטי-ויראליות לא רק יסייע להקטנת תחלואה ותמותה, אלא גם יביא לחיסכון כלכלי ניכר ביותר.

נגיף שפעת A מזן H5N1 בודד בדרום אפריקה ב-1961. זהו נגיף שפעת התוקף בעיקר עופות, ייחודו בהיותו מדבק להפליא וקטלני.

הנגיף התפרץ במדינות אסיה (קמבודיה, סין, אינדונזיה, יפן, לאוס, דרום קוריאה, תיאלנד וויאטנם) בסוף 2003 ובמהלך 2004. לרוב לא יעבור הנגיף מעופות לפני אדם, אבל השתנותו הטבעית של הנגיף גרמה לכך שתועדו 18 מקרי מחלה בהונג-קונג, חצי מהם נפטרו. החשש מהשתנות הנגיף ומהתפרצות המחלה נגרם בעיקר עקב אחוז התמותה הגבוה בבני אדם.

מה תסמיני המחלה?

לשפעת העופות אין תסמינים "מיוחדים" תסמיניה דומים לשפעת קשה - חום, כאבי שרירים כאבי ראש. אדם החשוד כחולה במחלה מאבחנים באמצעות בדיקת דם, המגלה את הנוגדנים הספציפיים שייצר גוף החולה למחלה.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות ובפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום