צרכנות רפואית מס' 39

(0)
לדרג

חדש במדור הצרכנות: חיסון לנגיף הרוטה; טיפול לחולות סרטן השד; פתיחה של מכון דיאליזה; ומכשיר שמיעה זעיר

מאת: מערכת zap doctors
חיסון חדש, נגיף בנסיגה?

האם יש פתרון למחלת הרוטה-וירוס? נתוני מחקר חדשים שהוצגו בכנס של האירגון העולמי לזיהומי ילדים (WSPID) בספטמבר הוכיחו שחיסון הרוטריקס מחסן ביעילות של 89% נגד נגיף הרוטה.

נגיף הרוטה תוקף ילדים עד גיל שנתיים עד כדי התייבשות וסיכון חיים. כעת, כך ניתן לקוות, ניתן לפתור בעיה זו.

ההידבקות היא דרך מגע בצואה, וברוב המקרים מדבק עקב שטיפת ידיים לא נאותה לאחר שהות בשירותים. ממחקרים שונים עולה גם כי הנגיף עשוי לעבור גם באוויר ולהדביק דרך מערכת הנשימה. לאחר ההדבקה דוגר הנגיף בגוף כיומיים, ואז גורם לתקופה בת שבוע של שילשולים מימיים מרובים, הקאות, כאבי בטן וחום גבוה. הידבקויות חוזרות גורמות למחלה להיות קשה פחות, אך אינן מחסנות כנגדה. החיסון היחיד בעולם כיום הוא ה"רוטריקס".

החיסון נמצא כבר בשימוש באמריקה הלטינית כבר כמה שנים ויעילותו המוכחת מסייעת לאוכלוסיית הילדים המקומית החשופה לנגיף. בימים אלה נמצא החיסון בתהליכי אישור סופיים של רשויות הבריאות האירופאיים, והומלץ לשימוש באופן רשמי על ידי ועדת החיסונים האוסטרית למניעת גסטרואנטריטיס. החיסון עשוי להפחית את התחלואה הנגרמת עקב הוירוס וגורמת לשלשולים, אבדן נוזלים ואשפוזים מיותרים הפוגעים בילדים ובהוריהם.

נגיף הרוטה הוא הגורם השכיח ביותר להקאות ולשלשולים קשים בילדים מתחת לגיל 5. מעריכים כי באירופה הנגיף גורם ל-4.5 מיליון מקרי שלשולים מתוך 24 מיליון ילדים מתחת לגיל 5, 100,000 מהם מתאשפזים עקב חומרת המחלה. בישראל דווח על 100 ילדים שאושפזו בשנה האחרונה, מתוך כלל הילדים הלוקים במחלה, שלא דווחו כראוי, אך יש אפשרות למנוע את הסבל גם מהם וממשפחותיהם.

סיכום תוצאות מחקריות על רוטריקס הוצגו בכנס על ידי פרופ' מיגואל אורייאן מאוניברסיטת צ'ילה, אשר הראה שהתרומה הגדולה ביותר לחיסון היא בשנה הראשונה לחיים, תקופה שבה חומרת וסיכון המחלה הם הגבוהים ביותר. הניסיון המחקרי עם חיסון זה מסתכם כיום ב-100,000 תינוקות ופעוטים בהם הוכיח יעילות ובטיחות במניעה של המחלה.

החיסון ניתן מגיל חודשיים עד ארבעה חודשים בשתי מנות דרך הפה. בקרוב מאוד, יאושר החיסון גם בארץ.

סרטן השד: המאבק נמשך

מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Clinical Oncology מדווח, כי במטופלות בגיל הבלות שטופלו בארומזין לאחר שנתיים עד שלוש של שימוש בטמוקסיפן, הסיכון היחסי לחזרת הסרטן היה נמוך ב-31%, לעומת מטופלות שהמשיכו ליטול טמוקסיפן. בנוסף, המטופלות דיווחו על איכות חיים גבוהה, הדומה לזו שחוו בטיפול קודם בטמוקסיפן.

ארומזין הופך בעולם לתכשיר מעכב הארומטז הראשון והיחיד המותווה לטיפול משלים לאחר שנתיים-שלוש של שימוש בטמוקסיפן. המחקר כלל 4,700 נשים בגיל הבלות, מתוכן 582 נשים שאיכות חייהן הוערכה בשאלונים לפני ובמהלך הניסוי. הנשים טופלו במהלך שנתיים-שלוש בטמוקסיפן ואח"כ פוצלו לשתי קבוצות. האחת המשיכה ליטול טמוקסיפן, והשניה קיבלה ארומזין. בסה"כ הנשים טופלו במשך חמש שנים. המחקר הראה כי איכות החיים של המטופלות שנטלו ארומזין הייתה טובה ויציבה במהלך שנות המחקר, ללא הבדלים משמעותיים לעומת טמוקסיפן.

"נתונים אלו מוכיחים שעל ידי מעבר לטיפול בארומזין, הסיכון של נשים עם סרטן שד ללקות שוב בסרטן, פוחת בלי לסכן את מצבן הפיזי, החברתי והרגשי ומבלי לסכן את הפעילות היומיומית שלהן", אמר פרופ' לזלי פלופילד, מהקבוצה למחקר פסיכו-חברתי אונקולוגי שבאוניברסיטת ססקס בבריטניה. "כעת כשאופציות נוספות לריפוי מוצעות לחולות סרטן השד, המידע ממחקרי איכות חיים יכול לסייע לרופאים ולמטופלות לבחור את הטיפול שמשפיע בצורה המועטה ביותר על חייהן, בכדי להבטיח תוצאות אופטימליות".

תופעות לוואי:

תופעות הלוואי של התרופה הן בד"כ קלות. ארומזין אסור בשימוש לנשים לפני גיל הבלות או לנשים בהריון. תרופות אחרות הניטלות במקביל עשויות להשפיע על המינונים הנדרשים. חולות עם סרטן שד בשלב מוקדם דיווחו בעיקר על גלי חום, ארתרלגיה (כאבי פרקים), ועייפות. בחולות עם סרטן שד מתקדם דווח בעיקר על גלי חום ובחילה, אצל פחות מ-15% מהמטופלות.

ארומזין כטיפול משלים נגד סרטן:

ארומזין הוא הטיפול ההורמונלי הראשון והיחיד לסרטן שד, שאושר לשימוש כטיפול המשכי לאחר טיפול משלים בטמוקסיפן. התרופה אושרה באירופה ובארה"ב בשנת 2005, לטיפול משלים בנשים עם סרטן שד לאחר שנתיים-שלוש של טיפול בטמוקסיפן. התרופה מיועדת לנשים הסובלות מסרטן שמסתמך על אסטרוגן לגדילתו וצמיחתו, תכונה שמאפיינת כשני שלישים מסוגי סרטן השד.

יצויין כי בישראל, ארומזין מותווית לטיפול בסרטן שד מתקדם. ההתוויה לטיפול משלים לסרטן שד, לאחר שנתים-שלוש של שימוש בטמוקסיפן נמצאת בתהליך אישור במשרד הבריאות.

מכון דיאליזה חדש באסותא חיפה

מכון הדיאליזה בבית החולים החדש אסותא חיפה נפתח, והחל לשרת את חולי אי ספיקת כליות באזור חיפה והקריות. ייחודו של המכון החדש הוא בריכוז במקום אחד של מכלול השירותים הרפואיים, הניתנים בדרך כלל למטופלים במסגרת בית החולים. כך למשל, רופאי מרפאות החוץ, המתמחים בסיבוכי סוכרת וברפואת לב, זמינים לטובת המטופלים במכון הדיאליזה עצמו. זאת, במטרה להקל על המטופלים ולחסוך מהם את המאמץ הנוסף שבהגעה לרופאים השונים. במקביל למכון, יפתח מרכז לשירותים נפרולוגיים שיספק כל טיפול הקשור במחלת הכליות בשלביה השונים.

שירות נוסף שמציע צוות המכון הוא ארגון פעילויות חברתיות, שחולי אי ספיקת כליות הזקוקים לטיפול דיאליזה מתקשים לבצע. בין היתר יארגן צוות המכון טיולים בארץ ובחו"ל, בליווי ופיקוח רפואיים צמודים למטופלים.

סוגי הטיפולים הניתנים במכון:

המודיאליזה: טיפול הניתן 3 פעמים בשבוע במשך 4 שעות.
דיאליזה פריטונאלית: או "דיאליזה ביתית", המאפשרת למטופל לבצע את הטיפול בביתו, בהדרכה ולווי צמוד של צוות המכון.

דיאליזה בישראל:

עפ"י נתוני משרד הבריאות, חיים בישראל כ-4,000 חולי אי-ספיקת כליות סופנית המטופלים בדיאליזה, מתוכם כ-60% גברים וכ-40% נשים. בשנת 2001 בוצעו כ-684,000 טיפולי דיאליזה, 28% מהם במוסדות פרטיים ו-38% במוסדות ממשלתיים. זאת, למרות שעמדות דיאליזה בבעלות פרטית היוו רק 4% מכלל העמדות, בעוד עמדות טיפול ממשלתיות היוו 46%. הטיפולים המתקיימים ביחידות פרטיות נמצאים במגמת עלייה מתמדת ב-10 השנים האחרונות.

נפלאות השמיעה

הדלתא, מכשיר שמיעה חדש, זעיר, כמעט בלתי נראה, המקנה לאדם המרכיב אותו אפשרות של "להיות עם ולהרגיש בלי", מושק בימים אלה על-ידי חברת מדטון - משווקת ומייצרת מכשירי שמיעה. המכשיר החדש, כך מספרים לנו, מעוצב בצורה היי-טקית ונראה יותר כמו אוזניה מסרט עתידני, מאשר מכשיר השמיעה המסורתי. ר.

כבדי שמיעה מהווים, על פי הערכה, כ-10 אחוז מאוכלוסיית העולם ולפי חישוב זה יש בישראל כ-600 אלף כבדי שמיעה, בהם רבים שלקו בבעיה בעקבות שירות בצה"ל, עובדי תעשיה וצעירים שנפגעו מפעילות בסביבה רועשת מאוד. כיום ידוע שכ-40 אחוז מבני ה-60 ומעלה סובלים מבעיות שמיעה.

מלבד היתרון האסתטי, המכשיר החדש מספק פתרונות טכנולוגיים שמשפרים מאוד את חדות השמיעה. בדלתא מוטמעת טכנולוגית ה-SAM, האוספת נתונים על הסביבה השמיעתית של בעליו, וכך ניתן להגיע לרמת שמיעה איכותית ומותאמת אישית ללקוח. למכשיר אינטליגנציה מלאכותית שמעדיפה קולות אנושיים ומסננת רעשים לא רצויים.

את המכשיר החדש אפשר להתאים וגם לתקן עבור המשתמש תוך מספר שניות, כך שהלקוח צפוי לקבל מענה בו במקום ואינו נשאר ללא המכשיר אף לשעה אחת.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד ובפורום אלרגיה ואסתמה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום