תזונה נבונה בהריון

(0)
לדרג

מה מומלץ לאכול וממה כדאי להימנע? דוקטורס מציג: כל התשובות לתזונה נכונה לשיפור בריאות האישה והעובר

מאת: מערכת zap doctors

תזונה מאוזנת חשובה בכל שלב בחיים, אך היא חיונית ביותר בתקופת ההריון. המזון שאת אוכלת הינו מקור התזונה והאנרגיה לעובר שאת נושאת. השינויים הפיזיולוגיים שחלים בהריון (הגברת אספקת הדם, גדילת הרקמות האמהיות, התפתחות העובר והכנה להנקה) מצריכים התאמת התזונה להריון.

מהו תפריט מאוזן?

תפריט בריא כולל מספר מרכיבים:

דגנים ומוצרי מאפה: מוצרים מחיטה מלאה, אורז, אטריות, תירס, תפוח אדמה.

פירות וירקות.

מזונות עשירים בחלבונים: בשר, עוף, דגים, סויה וקטניות.

חלב ומוצרי חלב: גבינות, לבן ויוגורט מפוסטרים.

מזונות דלים בשומן רווי וכולסטרול.

שתיית מים לרוויה.

נטילת כדור חומצה פולית (400 מק"ג) כל יום.

חומצה פולית הינה ויטמין מקבוצת B, החשובה לבניית כל תא בגוף האם והעובר. היא חשובה במיוחד להתפתחות המוח ותעלת העצבים של התינוק. חומצה פולית חיונית למטבוליזם של בסיסי ה-DNA, הנחוצים ביותר עקב קצב הגדילה המהר של העובר. המוח ואיברי הגוף של העובר מתפתחים בעיקר בחודשים הראשונים להריון. חומצה פולית, הנלקחת במיוחד לפני ההריון ובשלושת החודשים הראשונים שלו, יכולה להקטין את הסיכון למומים. היא יעילה במיוחד במניעת מומים פתוחים בתעלת השדרה של העובר.

חומצה פולית נמצאת במזונות כמו ירקות עם עלים ירוקים, קטניות ואברים פנימיים של בשר, אך אין הכמות מספיקה לדרישות המוגברות בתקופת ההריון. לכן משרד הבריאות ממליץ לנשים בגיל הפוריות לקחת תוסף ויטמין זה כשיגרה יומית ובעיקר להקפיד על לקחיתו לפני ההריון ובמהלכו.

תוספת ברזל

הריון מהווה מצב דחק למשק הברזל בגוף, ולא ניתן לקבל את תצרוכת הברזל הנחוצה בהריון מהדיאטה בלבד. אי לכך מומלצת תוספת ברזל מתחום החודש השני להריון, בנוסף לחומצה הפולית על מנת לאפשר בניית כדוריות אדומות בדם.

ומה אינו מומלץ במיוחד?

ובכן, כדאי להמעיט בצריכת ממתקים ומשקאות ממותקים בסוכר. כמו כן, מומלץ להימנע מצריכת יתר של הדברים הבאים:

מוצרים עם קפאין: קפה, תה רגיל, קולה. צריכת קפאין מתונה (פחות מ-150 עד 200 מג' ליום) אינה כרוכה כנראה בהשפעות שליליות על ההריון והעובר.

ממתקים מלאכותיים המכילים אספרטיים בהריון.

תה "צמחי" שונים ותוספות טבעיים. המידע המצוי כיום אינו מספיק כדי לאשר או לשלול את צריכת מוצרים אלה במשך ההריון וההנקה, לכן מומלץ להפחית בצריכתם.

בנוסף יש לשמור על משקל גוף רצוי ומומלץ לבצע פעילות גופנית. משקל גוף תקין מקדם בריאות, משפר בריאות האישה והעובר ומפחית סיבוכי הריון.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום