לימון? מוסיף המון

(0)
לדרג

משק לגידול עשב לימון הפך למוקד לעלייה לרגל של חולי סרטן ובני משפחותיהם בשל סגולותיו של הצמח

מאת: מערכת zap doctors

בחודשים האחרונים הפך המשק הגדול בארץ לגידול עשב לימון בכפר ידידיה בשרון למוקד לעלייה לרגל של חולי סרטן ובני משפחותיהם. למשק מגיעים קרובי משפחה וידידים של חולים מנתניה, תל אביב ואף מדרום הארץ ומבקשים לקבל עשב לימון טרי ישר מהשדה.

בני זבידוב, בעל המשק, שהופתע מההתענינות הרבה בעשב הלימון, החל לחקור בענין והתברר לו שרופאים החלו להמליץ לחולים על שתיית שמונה כוסות של מים עם עשב לימון ביום, במקביל לטיפולים הרגילים שהם עוברים כדי לסייע בעצירת התפשטות המחלה.

ההמלצה יוצאת הדופן של הרופאים ניתנה בעקבות מחקר שנערך לאחרונה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון ואשר הצביע על הסגולות יוצאי הדופן של הציטראל, החומר המעניק את הארומה המיוחדת של טעם הלימון (ומצוי גם בלואיזה ובמליסה). מהמחקרים עולה שהציטראל הורג תאים סרטניים במבחנה, אך לא פוגע בתאים נורמלים.

במחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון הוסיפו החוקרים את הציטראל לתאים סרטניים ותאים נורמלים שגדלו בתרבית בתוך מבחנות. החומר הוסף בריכוז הדומה לזה הנמצא בכוס תה. נמצא שהציטראל הורג תאים סרטניים במבחנה ולא פוגע בתאים נורמלים. החוקרים בדקו את מנגנון ההרג של התאים הסרטניים. ממצאי המחקר לימדו כי הציטראל מפעיל בתוך התא הסרטני מנגנון של הרס תוך-תאי עצמי שגורם לתא לפרק את הכרומוזומים הנמצאים בגרעין התא ולמוות של התאים הסרטניים. כאמור מנגנון זה לא הופעל בתאים הרגילים.

בישראל ישנם שלושה משקים לגידול עשב לימון, שהגדול שבהם הוא בכפר ידידיה. רוב היבולים מיוצאים לאירופה ונמכרים שם בכ-50 שקל לקילו לצרכן. עשב הלימון, שמקורו במזרח הרחוק, ידוע כבר מאות ואלפי שנים ברפואה הסינית כמרגיע ומסייע בבעיות עצבים.

סקר בבריטניה: תמיכה באיסור עישון בזמן נהיגה

מסקר חדש שערך המגזין הבריטי Auto Trader, עולה כי שני שלישים מהנהגים תומכים באיסור עישון בזמן הנהיגה. מרבית הנשאלים הסכימו שצריך לכבות את הסיגריה לפני שמתחילים לנהוג, אולם רק 20% מבין המעשנים תמכו בכך. כ-50% מהמעשנים טענו כי עישון בזמן הנהיגה משפר את נהיגתם ו-15% הודו כי עישון בזמן הנהיגה הופך אותן למסוכנים בכביש. בנושא עישון פסיבי, שני שלישים מהמעשנים טענו כי הם מוכנים לא לעשן בזמן הנהיגה אם נוסע יבקש זאת.

כאשר נשאלו על קניית רכב משומש, שני שלישים מהנהגים ענו כי יעדיפו לקנות מכונית מאדם לא מעשן וגם שליש מהמעשנים הודו בכך. הסקר נערך בקרב 500 איש, לקראת כניסתו לתוקף של חוק בסקוטלנד, האוסר על עישון בזמן נהיגה. הסקר פורסם במגזין Auto Trader הנחשב לאתר התוכן המוביל בבריטניה למכירת כלי רכב חדשים ומשומשים ומופץ גם כמגזין מודפס בכל רחבי בריטניה.

האגודה למלחמה בסרטן, מברכת על יוזמת החקיקה ומציינת כי גם בישראל כבר הוחל בקידום הנושא, כאשר ב-10 במרץ 2004, פנה במכתב, פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, לשר התחבורה בהמלצה להצעת ממשלתית לאיסור עישון בעת נהיגה.

במכתבו ציין פרופ' רובינזון: "מחקרים מראים כי נהגים מעשנים מעורבים בתאונות דרכים ב-50% יותר מנהגים שאינם מעשנים". פרופ' רובינזון הוסיף כי "העישון בזמן הנהיגה גורם לנוכחים ברכב לסבול מעישון פסיבי כפוי, הגורם לנזקים בריאותיים בטווח הקצר, כמו גירוי העיניים, האף והגרון, שיעול ועוד, ובטווח הארוך מעלים את הסיכון ללקות בסרטן הריאה, במחלות לב, ובמחלות ריאה, דרכי הנשימה ועוד. הנפגעים העיקריים מעישון כפוי זה הם ילדים, זקנים וחולי אסטמה ".

נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן, ציינה כי היסטוריית המאבק בעישון רצופה בהצלחות קטנות בזכות חקיקה יצירתית המגבילה את צעדי המעשנים, אך מצילה את חיי רוב הציבור שאינו מעשן מפני חשיפה לעישון פסיבי. בישראל בשנת 1970, בתקופה שלפני ההגבלות החוקיות השונות, עמד שיעור המעשנים על 42%. בשנת 1992 ירד שיעור המעשנים ל-31% וכיום על פי דו"ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל הוא עומד על כ-24%. מדובר על שיעור המעשנים הנמוך ביותר בתולדות מדינת ישראל.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד, בפורום תמיכה לבני נוער חולי סרטן ובפורום טיפולים אלטרנטיביים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום