סיקור אשפוז רה"מ: ציון גבוה לרופאים

(0)
לדרג

רוב הציבור (70%) תופס הסיקור התקשורתי כאמין. במצב של סתירה בין דיווחי הרופאים לתקשורת, הרוב יאמין לרופאים

מאת: מערכת zap doctors

למעלה מחודשיים עברו מאז עבר רה"מ אריאל שרון אירוע מוחי קשה, ומאז הוא שרוי בתרדמת. נע בין תקווה ליאוש התעדכן הציבור הרחב על מצבו של רה"מ דרך ערוצי התקשורת השונים. מעניין בהקשר הזה לדעת מה חושב הציבור על פרסום מצבם הבריאותי של מנהיגי ציבור בכלל, ועל הסיקור התקשורתי של אשפוז רה"מ בפרט.

ובכן, כשני שליש מהציבור (66.8 אחוז) מעוניינים שהתקשורת תפרסם מידע על מצבם הבריאותי של מנהיגי ציבור, אם כי כמחצית מהציבור אינו מעוניין בפרסום פרטים אודות עברו הרפואי של ראש הממשלה. הרוב המוחלט של הציבור (80 אחוז) סבור כי יש להפעיל תקנות ברורות לגבי פרסום פרטים רפואיים מהתיק הרפואי של מנהיג ציבור המתאשפז בבית החולים. כך עולה מסקר ארצי חדש שנערך על ידי ההסתדרות הרפואית, מכון חיים הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה והחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב באמצעות מכון ב. י. כהן לחקר דעת קהל.

ממצאי הסקר יוצגו היום (שני) במסגרת יום העיון: "התקשורת, הרופאים ומחלות מנהיגים" שיתקיים היום (שני) באוניברסיטת תל-אביב. הסקר בדק את עמדות הציבור לגבי חשיפת פרטים רפואיים של מנהיגים בעקבות הסיקור התקשורתי של אשפוזו של ראש הממשלה שרון.

תפקודה של התקשורת בסיקור מצבו הבריאותי של ראש הממשלה

רוב הציבור (78 אחוז) דיווח על חשיפה לסיקור התקשורתי של אשפוז ראש הממשלה במידה רבה עד רבה מאוד. רוב הציבור, כשני שליש מהנסקרים, הביע שביעות רצון מהסיקור התקשורתי של מצבו הרפואי של ראש הממשלה בימים הראשונים לאחר האירוע המוחי, אם כי חלק נכבד - שליש מהנסקרים - גילה שביעות רצון מועטה - אם בכלל. רוב הציבור (70 אחוז) תופס את סיקור אשפוזו של שרון כאמין עד אמין מאוד, זאת בשעה שרק 51 אחוז מהציבור תופס בדרך כלל את הסיקור התקשורתי כאמין.

רוב הציבור (76 אחוז) סבור כי התקשורת הצליחה לחשוף מידע רפואי חשוב וכי המידע היה מלא ומעמיק. עם זאת, אחוז גבוה מאוד של הנסקרים (81 אחוז) חושבים כי התקשורת הקדישה זמן רב מדי לסיקור האירוע, ואילו 71 אחוז אף סבורים כי היא עסקה יותר מדי בספקולציות. כמחצית מהנסקרים מאמינים כי הנפח הרב של השידורים היה תוצאה של שיקולי רייטינג. יצוין כי, למרות שביעות הרצון הכללית מהסיקור התקשורתי של אשפוז ראש הממשלה שרון, הציבור נותן ציונים נמוכים יותר לתקשורת כמי "שסיפרה את כל הסיפור".

מאמינים לרופא

למרות האמון היחסי בדיווח התקשורתי בכלל ובדיווח על מצבם של מפורסמים בפרט, הסקר מעלה כי במצב של סתירה בין דיווחי הרופאים לדיווחי התקשורת, רוב הציבור יאמין לרופאים (כ-71 אחוז).

דיווחי בית החולים

מרבית הציבור רוחש אמון רב למדי כלפי דיווחי גורמים מבית החולים על מצבו של ראש הממשלה. 84 אחוז מהנסקרים תפסו דיווחים אלה כאמינים במידה רבה עד רבה מאוד. עם זאת, חלק קטן יותר מהנסקרים (כ-60 אחוז) חשבו כי גורמים אלה גם סיפרו את כל הסיפור.

מי צריך לדווח לציבור? האחוז היותר גבוה של הנשאלים (כ-42 אחוז) סבור כי דווקא רופאו האישי או הצוות המטפל של ראש הממשלה הם אלה שצריכים להיות הגורמים המדווחים העיקריים. עם זאת, שיעור ניכר מהנסקרים (36 אחוז) מביעים אמון בדיווח מטעם צוות בית החולים וסבור כי על נציג מוסמך מטעמו כמו דובר, או מנכ"ל המוסד לדווח לציבור.

פרשנויות רפואיות מחוץ לבית החולים

כמחצית מהציבור (52 אחוז) הצהיר כי חשוב עד חשוב מאוד לקבל בתקשורת פרשנות למצבו הרפואי של ראש הממשלה מגורמים רפואיים מחוץ לבית החולים בו מאושפז ראש הממשלה. 44 אחוז מהציבור סבורים כי דברי פרשנות מגורמי חוץ זהה באמינותה לפרשנויות מתוך בית החולים, ואילו 17 אחוז נוספים אף סבורים כי הם אמינים אף יותר. לעומת זאת, 38 אחוז מהנסקרים מאמינים כי דיווחים אלה היו פחות אמינים מהדיווחים מטעם בית החולים.

הציבור חלוק לגבי מידת החשש, החרדות ואי הוודאות שעוררו פרשנויות מטעם גורמים חיצוניים לבית החולים. בעוד הקבוצה הגדולה ביותר בציבור (כ-45 אחוז) סבורה כי פרשנויות אלה לא הגבירו את אי הוודאות או החששות לגבי מה שקורה לראש הממשלה, מאמין חלק גדול מהאוכלוסייה (38 אחוז) כי פרשנות זו דווקא הגבירה את החששות 'במקצת' או ב'מידה רבה'.

השפעות הסיקור התקשורתי על תפקוד הרופאים

הציבור חלוק גם לגבי השאלה באיזו מידה השפיע הסיקור התקשורתי על שיקול דעתו המקצועי של הצוות הרפואי שטיפל בראש הממשלה. קרוב למחצית הנסקרים (44 אחוז) הסכימו עם הטענה, שהתקשורת השפיעה על שיקולי הרופאים שטיפלו בו.

חשיבות הסיקור לגבי בריאותם של מנהיגי ציבור

חלק ניכר מהציבור מוצאים חשיבות רבה עד רבה מאוד בדיווח התקשורת על טיב ההחלטות לגבי הטיפול הרפואי בראש הממשלה, אם כי כאמור, אין הסכמה גורפת לגבי המידה בה היתה התקשורת צריכה לחשוף עובדות לגבי עברו הרפואי של ראש הממשלה. כמחצית מהנסקרים תמכו בחשיפת פרטים. נמצא כי הנשים תומכות פחות בחשיפת הפרטים מעברו הרפואי של שרון מהגברים, וסבורות כי הסיקור התקשורתי חשף עובדות לא חיוניות. הנשים אף היו פחות שבעות רצון מהסיקור התקשורתי על מצבו של שרון.

בואו לדבר על זה בפורום שבץ מוח, בפורום שיקום לאחר אירוע מוחי ובפורום רפואה ומשפט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום