מדריך לשימוש בתוספי תזונה

(0)
לדרג

ספורטאים רבים משתמשים בתוספי תזונה מסוגים שונים ונחשפים לסכנות רבות. דוקטורס מציג: באילו חומרים כדאי לעשות שימוש?

מאת: מולי אפשטיין

הם קלים מאוד להשגה והפיתוי להשתמש בהם בקרב בני נוער ואנשים צעירים הוא די גדול. במקומות מסוימים ינסו "לדחוף" לכם אותם תוך הבטחה שמעתה הכול יהיה קל יותר ופשוט יותר. חלקם ניתן להשגה בחנויות ומה שלא קיים כאן ניתן להזמין דרך האינטרנט. מאוד פשוט, אבל עלול להיות גם די מסוכן. לא, אנחנו לא מדברים על סמים. אנחנו בעניין של תוספי תזונה. נשמע תמים ובטוח? מסתבר שלא בהכרח.

תוספי תזונה: לא כל הנוצץ זהב הוא

השימוש בתוספי תזונה נהפך לחלק בלתי נפרד מן המעטפת המקצועית של הספורטאי המקצוען ושל הספורטאי החובב. ההנחה היא שעל מנת לעמוד בקצב התהליכים המואץ בגופו של הספורטאי הפעיל, יש צורך בתיסוף חיצוני. זאת, במטרה להשלים את אספקתם של רכיבי תזונה חיוניים שאינם מתקבלים בכמות מספקת באמצעות המזון. סיבה נוספת לשימוש בתוספי התזונה היא המהירות שבה הם נספגים במערכת העיכול ובזמינות הגבוהה שבה ניתן לצרוך אותם בסמוך ו/או במהלך האימון עצמו.

עד כאן הכול טוב ויפה, אולם מסתבר שכוונתן של חלק מיצרניות התוספים אינן כה טהורות. בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה של תוספי תזונה שמכילים חומרים שעלולים לסכן את בריאותם של המשתמשים בהם. מדובר בעיקר במוצרים המשמשים להרזיה והמכילים חומרים מעוררים המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית. חומרים אלה, כדוגמת אפדרין, גורמים לדיכוי התיאבון ולעלייה בקצב המטבולי של הגוף. התוצאה - חוסר חשק לאכול והגברת ההוצאה הקלורית בעקבות העלייה בקצב חילוף החומרים (אפקט תרמוגני). אפדרין עלול להיות מאוד מסוכן ומקרי מוות לא מעטים קרו בעקבות השימוש בו.

חומרים נוספים שעלולים לגרום לנזק הם חומרי-מוצא לייצור הורמונים. חומרים אלה, כדוגמת DHEA ואנדרוסטנדיון, עלולים אף הם לגרום לתופעות לוואי חמורות. מלבד פוטנציאל הנזק הבריאותי, קיימת סכנה נוספת. ספורטאים מקצועיים הנתונים תחת בקרת מבדקי הסימום של הרשויות המקומיות, או של הרשויות הבינלאומיות, עלולים למצוא את עצמם אשמים בשימוש בחומרים אסורים. תוסף תזונה תמים לכאורה, שאינו בהכרח מצביע על תכולת הרכיבים שבו, עלול להפליל את הספורטאי ולגרום להשעייתו ממעגל התחרויות. זהו ללא ספק חלום הבלהות של ספורטאים רבים ברחבי העולם. הצרה היא שרבים מהם מתעוררים מחלום זה אל מציאות קודרת.

תוספי תזונה "מזוהמים"

תופעת תוספי התזונה "המזוהמים" (תוספי תזונה שמכילים חומרים אסורים בשימוש שעלולים לגרום לפסילתו של הספורטאי במבדק סימום) נחשפה לראשונה בשלהי שנות ה-90. מחקר מעמיק בנושא גילה ש-15% מתוספי התזונה עלולים להכיל חומרים שיגרמו למבדק סימום חיובי. חשיפת התופעה גרמה לבהלה רבה בקרב הספורטאים ועוררה שאלות רבות באשר לשימוש בתוספי התזונה. למתלבטים, למתעניינים ולאלה שלא יודעים את מי לשאול מוגש המדריך הבא.

מה הסבירות לבעיית סימום בעקבות השימוש בתוספי תזונה?

במדינות רבות תהליכי הייצור של חברות התוספים אינן מפוקחים על-ידי הרשויות הממשלתיות. המשמעות היא שתוספי תזונה מסוימים עלולים להכיל חומרים אסורים. לדוגמה, פירוט הרכיבים המופיע בצידו הפנימי של המיכל אינו זהה לזה המופיע על גבי האריזה החיצונית. במקרים מסוימים, אחד החומרים שאינו מצוין על גבי התווית עלול להיות אסור לשימוש על-פי חוקי הספורט. מחקרים שנעשו מצאו שקרוב ל-20% מהתוספים הזמינים לספורטאים מכילים רכיבים שאינם מפורטים על גבי התווית של המוצר. מספר גדול של מקרי סימום חיוביים נגרם כתוצאה מרישום מוטעה ומהחדרה של רכיבים אסורים אל תוך התוסף.

האם אני זקוק בכלל לתיסוף תזונתי?

ההחלטה האם להשתמש בתוספי תזונה צריכה להישקל בכובד ראש ובשיתוף אנשי מקצוע. עד שלא יהיה ברור שאתה זקוק לתוספי תזונה - אל תשתמש בהם. עליך לבדוק האם מיצית את האופציות התזונתיות שמספקת לך התזונה, בטרם תחליט להשתמש בתיסוף התזונתי.

אם אתה מאמין שאתה זקוק לתיסוף תזונתי עשה זאת תוך התייעצות עם גורמים מקצועיים מוסמכים כמו: רופא ספורט, תזונאי ספורט או פיזיולוג מאמץ.

חברי לקבוצה וספורטאים אחרים משתמשים בתוספי תזונה. מדוע שאני לא אשתמש בהם?

לעולם אל תשתמש בתוספי תזונה רק משום שחבריך לקבוצה עושים זאת או משום שקיבלת המלצה על כך מחבר. אין תחליף לייעוץ מסודר שנעשה על-ידי אנשי מקצוע הבקיאים בתחום. אם המתחרים שלך לוקחים סיכון מיותר, אין זה אומר שגם אתה צריך לנהוג כך.

האם תוספי תזונה מסוימים הם בעלי פוטנציאל סיכון גבוה יותר למבדק סימום חיובי בהשוואה לתוספים אחרים?

קבוצות התוספים פרושות על פני משרעת רחבה ביותר, כאשר בקצה האחד שלה מצויים תוספים בעלי סיכון נמוך, ואילו בקצה השני נמצאים תוספי תזונה בעלי סיכון גבוה. הוויטמינים והמינרלים נמצאים בדרגת הסיכון הנמוכה ביותר למבדק סימום חיובי, וזאת בהשוואה לתוספי תזונה המבטיחים שיפור ביכולת הביצוע (בניית שריר, שריפת שומן). חומרים אסורים שעלולים להימצא בתוספי התזונה הם: DHEA, אפדרין, אנדרוסטנדיון, אנדרוסטנדיול, אמפטמינים ומה-הואנג.

כמה אזהרות נוספות:

* תוספי תזונה המבטיחים בניית מסת השרירים או שריפת שומן מוגברת הם תוספים שעלולים יותר מכול להכיל חומרים אנאבוליים או חומרים ממריצים.

* המונח "צמחי" או "טבעי" אינו מעיד בהכרח כי התוסף בטוח לשימוש.

* ויטמינים ומינרלים אינם נחשבים לחומרים אסורים, אולם הספורטאים צריכים להימנע מלצרוך תוספי תזונה של חברות המייצרות גם מוצרים המכילים חומרים אנאבוליים או חומרים ממריצים.

* תוספי תזונה המסופקים לך ללא האריזה המקורית צריכים לעורר בך חשד רב. ספורטאים חייבים להימנע משימוש בתוספי תזונה המגיעים ממקור בלתי ידוע.

מהו המקור הבטוח ביותר לרכישת תוספי תזונה?

תוספים הנמכרים בשוק השחור, דרך האינטרנט, באמצעות ספק לא חוקי או דרך מגזינים - הם בעלי הסיכון הגבוה ביותר. עליך לרכוש את תוספי התזונה שלך רק מחברות גדולות ובעלות מוניטין רב בתחום. לעולם אל תרכוש תוספי תזונה מחברה שבקו הייצור שלה מופיעים תוספים המכילים חומרים אסורים. אם תעשה כן, אתה מגדיל את הסבירות לצרוך תוספים "שהזדהמו" בתהליך הייצור.

זכותך לבקש מן החברה התחייבות לכך שתוספי התזונה שלהם אינם מכילים חומרים אסורים בשימוש על פי חוקי הסוכנות העליונה למניעת סימום (WADA).

אילו אמצעים אפשר לנקוט על מנת לוודא כי תוספי התזונה אותם אני צורך אינם מכילים חומרים אסורים?

ההליך המומלץ ביותר לבדיקת כשירותם של תוספי התזונה הוא שליחתם לאנאליזה ביוכימית באחת ממעבדות הסוכנות העליונה למניעת סימום. הליך זה יקר ואין באפשרותם של לקוחות פרטיים לבצע אותו. מי שיכול לדרוש הנהגת הליך שכזה הם גופי ספורט גדולים המעניקים שירותים מדעיים לספורטאים, או חברות התוספים המעוניינות לספק ביטחון מלא לצרכנים שלהן.

בואו לדבר על זה בפורום תוספי תזונה, בפורום אימון וכושר גופני, בפורום התנהגות בריאותית, בפורום תזונה טבעית ובפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום