אמצעי מניעה לנשים: יתרונות וחסרונות

(0)
לדרג

גלולה, מדבקה, טבעת, התקן תוך רחמי וסליל. דוקטורס מציג: המדריך הנשי לבחירה נכונה של אמצעי מניעה

מאת: האתר הישראלי לפריון והפריה חוץ גופית

נשים לעתים קרובות מפסיקות להשתמש באמצעי מניעה בשל תופעות לוואי, חוסר נוחות ועלות. שימוש לא נכון באמצעי מניעה אחראי לכמליון הריונות לא מתוכננים מידי שנה בארה"ב, כשמחציתם מסתיימים בהפסקת ההריון. בישראל חלה בשנים האחרונות עליה במספר הפסקות ההריון שמאושרות על ידי הוועדות, מכ-18,000 בשנת 1998 ללמעלה מ-20,000 בשנת 2001. ברור על כן שבישראל מבוצעות כל שנה אלפי הפסקות הריון על רקע של אי שימוש או שימוש לא נכון באמצעי מניעה.

אמצעי מניעה חדשים מציעים כיום לנשים יותר אפשרויות. למרבית האמצעים החדשים יש פחות תופעות לוואי, כך שצפוי שהדבר יקל על נשים להתמיד בשימוש באמצעי המניעה וכן ישפר את שביעות רצונן. חשוב שנשים יהיו מיודעות היטב באשר לאפשרויות החדשות, על מנת שיוכלו לבצע החלטות מושכלות באשר לאמצעי המניעה הראוי עבורן.
במאמר הנוכחי נציג גלולות חדשות למניעת הריון, אמצעים חדשים למתן הורמונים למניעת הריון, התקן תוך רחמי ייחודי ותחליף חדשני ל"קשירת חצוצרות".

גלולות חדשות

הגלולות מצויות בשימוש כבר למעלה מ-40 שנה, ומהוות את אמצעי המניעה הפופולארי ביותר בקרב נשים צעירות בישראל. השימוש בגלולות הינו בעיקר למניעת הריון, אך נשים רבות כיום מודעות ליתרונות הנוספים של השימוש בגלולה, כגון הסדרת המחזור, הפחתת הדמם הוסתי, הפחתת כאבים בעת המחזור, הפחתת התופעות של תסמונת קדם המחזור (PMS) והורדה משמעותית של הסיכון ללקות בעתיד בסרטן השחלות ובסרטן רירית הרחם.

הגלולה הנפוצה למניעת הריון מכילה שילוב של נגזרות סינטתיות של ההורמונים הניקביים פרוגסטרון ואסטרוגן. ההורמונים הללו מונעים הריון על ידי דיכוי הביוץ, הפיכת ריר צוואר הרחם לצמיג- כך שזרע לא חודר דרכו, ושיבוש מוכנות רירית הרחם לקליטת הביצית המופרה. שתי גלולות חדשות ששיווקם החל לאחרונה בישראל באות לשכלל את מרכיבי הגלולה.

"יסמין" הינה גלולה חדשה שיחודה בכך שהיא מכילה סוג חדש לגמרי של פרוגסטרון. נגזרת הפרוגסטרון ביסמין, דומה מאוד לפרוגסטרון הטבעי, יותר מכל פרוגסטוגן סינתטי אחר שקיים בגלולות שבשימוש כיום.

לאסטרוגן שבגלולה יש נטיה לגרום לאצירת נוזלים בגוף, תופעה שאחראית לחלק מתופעות הלוואי שנשים חשות בעת תחילת נטילת גלולות, כמו גודש בשדים, מלאות בבטן, ועליה חולפת במשקל הגוף. לפרוגסטרון הטבעי בגוף פעילות שסותרת את אצירת המים על ידי הגברת מתן השתן. ליסמין על כן מיוחסת השפעה דומה לפרוגסטרון הטבעי, שמונעת אצירת מים. ליסמין גם השפעה שנוגדת את הורמוני המין הזכריים, כך שלגלולה החדשה יש גם יתרון בשיפור מראה העור ומניעת אקנה. בנוסף, מחקרים הראו כי שימוש ביסמין מונע חלק מהתסמינים שאופייניים לתסמונת קדם המחזור.

ה"מינס" הינה גלולה חדשה נוספת, שיחודה בכך שהיא מציעה את המינון הנמוך ביותר כיום של אסטרוגן, 15 מק"ג אתניל אסטרדיול בלבד בכל גלולה בהשוואה ל-20 עד 35 מק"ג בגלולות האחרות. ההפחתה במינון האסטרוגן שבגלולה התאפשרה בין היתר הודות לקיצור משך ההפסקה ברצף הגלולות הפעילות משבוע ל-4 ימים בלבד. כלומר, ייחודה של המינס הינו, בנוסף למינון הנמוך של האסטרוגן שהיא מכילה, בכך שהיא כוללת בכל חפיסה 24 גלולות פעילות ועוד 4 גלולות לא פעילות. זאת בניגוד, לכל הגלולות האחרות שמשווקות בישראל, שמכילות 21 גלולות בכל חפיסה, ונלקחות עם שבוע הפסקה בין חפיסה לחפיסה.

המינס הינה על כן הגלולה היחידה בישראל כיום שנלקחת באופן רציף במשך 28 יום. אופן הנטילה הרציף עשוי להקל על חלק מהנשים את נטילת הגלולות, בשל העדר הצורך לזכור מתי להתחיל חפיסת גלולות חדשה. כמו כן, הפחתת מינון האסטרוגן בגלולה, יחד עם הפסקה קצרה יותר בנטילת הגלולות, עשויה להפחית את שיעור תופעות הלוואי (למשל פחות גודש בחזה), וכך לשפר את איכות החיים ואת ההתמדה בנטילת גלולות.

המדבקה

"המדבקה" ("אורטו-אוורה") הינה אמצעי מניעה חדשני, שמציע לראשונה את כל היתרונות הידועים של תכשירים הורמונאלים- קרי הגנה מצויינת מפני הריון ומחזורי וסת סדירים - ללא ההכרח ליטול מידי יום גלולות.

המדבקה משחררת באופן מבוקר מינונים נמוכים מאד של הורמונים, שנספגים מהעור למחזור הדם. ההורמונים שמצויים במדבקה דומים לאלו שבגלולה למניעת הריון, כלומר נגזרות סינטתיות של ההורמונים הניקביים פרוגסטרון ואסטרוגן.

המדבקה נוחה וקלה מאד לשימוש, והינה למעשה מעין פלסטר מרובע בגודל של בול גדול. המדבקה מוצמדת לעור באזורים החלקים בגוף, כמו הירך, הזרוע או העכוז. המדבקה מוחלפת כל שבוע במשך שלושה שבועות והשבוע הרביעי הינו חופשי משימוש במדבקה.

במשך שבוע ההפסקה מופיע המחזור הוסתי. למדבקה יעילות גבוהה ביותר למניעת הריון (>99%). היתרונות של המדבקה כוללים בין היתר את קלות ופשטות השימוש, חוסר ההפרעה לפעילות המינית, והעדר השפעה של הפרעות במערכת העיכול על ספיגת ההורמונים, כפי שיתכן לעתים בעת לקיחת גלולות.

החסרונות של המדבקה כוללים אפשרות נדירה שהמדבקה תישמט מהעור (כ-2%), אם כי השימוש במדבקה אינו מושפע מהזעה באקלים חם או מרחצה, אפילו בג'קוזי או בים. המדבקה קשורה גם בשיעור נמוך מאד של תופעות לוואי קלות, כמו תגובת רגישות יתר בעור באזור השמת המדבקה. בדומה לגלולות למניעת הריון גם המדבקה עלולה לגרום בשיעור נמוך לגודש בחזה, כאבי ראש ובחילות, ואינה מומלצת לנשים בסיכון גבוה ליצירת קרישי דם (פקקת). המדבקה אינה מגינה כמובן מפני מחלות מין ומחייבת מרשם רופא.

הטבעת

ה"טבעת" ("NuvaRing") עשויה חומר פלסטי, הינה דקיקה, גמישה ובקוטר 5 ס"מ. הטבעת מוחדרת על ידי האישה לנרתיק, כאשר המיקום המדויק לא חשוב. האישה מוציאה את הטבעת מהנרתיק כעבור שלושה שבועות ולאחר שבוע הפסקה מחדירה טבעת חדשה.

הטבעת משחררת מינון נמוך מאד של הורמונים באופן רציף במשך 3 שבועות. הטבעת מוחדרת בקלות על ידי האישה עצמה. אין דרך לא נכונה להחדרת הטבעת, כך שאם הטבעת מונחת באופן נוח בנרתיק, היא מונחת באופן נכון. יתרונה של הטבעת בכך שהיא מהווה שיטה חודשית, כלומר הטבעת מוחלפת פעם בשלושה שבועות ואין צורך בנטילה יומית, כמו בגלולות. שחרור רציף מהטבעת בנרתיק מבטיח רמות נמוכות, אך קבועות, של הורמונים בדם. השימוש בטבעת, בניגוד למצב בעת נטילת גלולות, לא מושפע כמובן מהפרעות בספיגה במערכת העיכול.

היעילות של הטבעת גבוהה, 98% עד 99%. החסרונות של הטבעת כוללים אפשרות שהיא תיפלט בטעות מהנרתיק. כמו כן, הטבעת מאבדת את יעילותה אם היא נמצאת מחוץ לנרתיק למעלה משלוש שעות. לטבעת תופעות לוואי קלות כולל הפרשות מהנרתיק (6%) וגירוי ודלקת בנרתיק (5%).

הטבעת הינה תכשיר הורמונלי שקשור באותם סיכונים שמיוחסים להורמונים הנמצאים כיום בגלולות ועל כן נדרש מרשם של רופא. הטבעת אינה מהווה אמצעי מניעה חוצץ, כלומר היא אינה מונעת הריון על ידי הפרעה למעבר תאי הזרע בנרתיק. אין לטעות בין אמצעי המניעה ההורמונלי החדש לבין הדיאפרגמה או ההתקן התוך רחמי, שאף הם כונו בעבר בשם "טבעת".

התקן תוך רחמי שמשחרר פרוגסטרון

"מירנה" הינה התקן תוך רחמי חדש יחסית. המירנה כבר משווקת בהצלחה מספר שנים בישראל, אך ראויה לאזכור קצר במסגרת כתבה זו על חידושים, בשל היותה אחד מאמצעי המניעה המוצלחים והייחודיים שמשווקים כיום.
המירנה, כמו כל ההתקנים התוך רחמיים, מוחדרת על ידי הרופא במרפאה ונותנת הגנה מצוינת בפני הריון למשך 5 שנים.

ייחודה של המירנה בכך שהיא מכילה גליל זעיר שמשחרר לאורך שנים ברחם כמויות זעירות של נגזרת של פרוגסטרון. להורמון יש השפעה מקומית באזור הפרשתו בחלל הרחם, דבר שמבטיח שרירית הרחם לא תצמח ותיוותר דקה. השפעה זו מובילה להפחתה משמעותית במשך ובכמות הדמם הוסתי. עם זאת, לא נדיר שב-3 עד 6 החודשים הראשונים לאחר התקנת המירנה הדמם המחזורי יהיה לא סדיר. למרות שעלותה של המירנה גבוהה בהרבה בהשוואה להתקן תוך רחמי רגיל, ייחודה בכך שהיא מבטיחה וסת קצרה וקלה, וזאת בניגוד להתקנים האחרים שלעתים אפילו מגבירים את הדמם הוסתי.

הסליל

ה"סליל" (Essure) הינו תחליף יחודי ל"קשירת חצוצרות". חסימת החצוצרות מהווה אמצעי מניעה תמידי, כלומר בלתי הפיך, מפני הריון. "הסליל" כולל רשת מקופלת כסליל שמוחדרת לתוך פתחי החצוצרות שפונים לחלל הרחם, מבעד לצוואר הרחם, תחת הנחיה של היסטרוסקופ. הסליל נפתח ומקבע את עצמו במקום מיד לאחר ההחדרה. הסליל מתאים את עצמו לקוטר החצוצרה של האישה. הסיבים של הסליל מעודדים צמיחה של רקמה לתוך הסליל ולחסימתה באופן בלתי הפיך. זו השיטה היחידה כיום לחסימת החצוצרות שאינה מחייבת ניתוח בעד דופן הבטן, כלומר בעיקר נמנע הצורך בביצוע לפרוסקופיה תחת הרדמה כללית.

יתרונות הסליל ביעילותו הגבוהה (במשך שנתיים 99.8%), חזרה לפעילות מלאה תוך 1-2 ימים והעדר הסכנות של לפרוסקופיה. החסרונות של הסליל כוללים צורך במיומנות גבוהה בביצוע היסטרוסקופיה וכשל בהחדרת הסליל בלמעלה מ-10% מהנשים. כמו כן, הסרתו מחייבת היסטרוסקופיה חוזרת ועלותו גבוהה. יש לזכור שה"סליל" מהווה אמצעי מניעה בלתי הפיך, כלומר מתאים אך ורק לנשים שבוחרות לא להרות יותר בעתיד.

סיכום

כל התכשירים שנדונו בכתבה זו הינם בעלי יעילות גבוהה ביותר במניעת הריון, למעלה מ-98%. אך יש לזכור כי כל התכשירים שהוזכרו אינם נותנים הגנה מפני מחלות מין, ועל כן נשים שחשופות להדבקה חייבות להקפיד על שימוש במקביל בקונדום. כמו כן, הפסקת עישון מאד מומלצת עבור כל אישה שבוחרת להשתמש באמצעי מניעה הורמונאלי, בין עם בגלולה, מדבקה או טבעת.

בישראל מבוצעים מידי שנה למעלה מ-20,000 הפסקות הריון, מרביתם בשל חוסר שימוש או שימוש לא נכון באמצעי מניעה. שביעות הרצון הגבוהה שמדווחת על ידי הנשים שמשתמשות בתכשירים החדשים למניעת הריון מבטיחה היענות גבוהה לשימוש בהם. שיווק אמצעי המניעה החדשים בישראל הינה חשובה מאחר והיא נותנת בידי האישה אפשרויות חדשות, יעילות ובטוחות. ראוי כי זמינות אמצעים חדשים תעודד נשים נוספות לבחור ולהתמיד בשימוש באמצעי מניעה יעילים ובטוחים.

המאמר נכתב על ידי פרופ' דניאל זיידמן, יו"ר האגודה הישראלית לאמצעי מניעה, מנהל יחידת המחקר, אגף נשים ויולדות, המרכז הרפואי שיבא תל-השומר.


בואו לדבר על זה בפורום מיניות האישה, בפורום סקסולוגיה ובפורום מחלות המועברות במגע מיני


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום