נוק-אאוט משפטי

(0)
לדרג

אחרי שחוייבה לשלם פיצויי עתק, זכתה הפעם ענק התרופות, Merck, בניצחון משפטי יקר - שוב בעניין השימוש בוויוקס

מאת: מערכת zap doctors

ענק התרופות, Merck, יכולה הפעם לנשום לרווחה. זאת, לאחר שבית משפט פדראלי בניו-אורלינס פסק לטובת החברה בדחותו את טענת התביעה, כי שימוש קצר מועד בתרופת הוויוקס מילא תפקיד במותו של תושב פלורידה ב-2001.

יצויין כי רק לפני מספר חודשים אולצה החברה לשלם פיצויי עתק בסך רבע מיליארד דולר לאלמנה שבעלה נפטר מהתקף לב בעקבות שימוש בתרופה המיועדת לטיפול בתסמינים של דלקת פרקים ניוונית, ולטיפול בכאבים (ראו הרחבה בהמשך).

"החלטת המושבעים מאשרת כי אין כל הוכחה מדעית או רפואית המצביעה על כי שימוש קצר מועד בויוקס מעלה את הסיכון להתקף לב ותרם באיזושהי דרך למותו המצער של ריצ'ארד אירוין," אמר עו"ד פיליפ בק, הפרקליט המוביל של Merck. "מר אירוין נטל ויוקס פחות מחודש ימים. הוא סבל מריבוי סיכונים ארוכי טווח להתקף לב ובכללם עורקים חסומים בחלקם. מר אירוין היה סובל מהתקף הלב באותו הזמן בין אם נטל ויוקס ובין אם לאו".

"זוהי פסיקה מספקת רצון לMerck ," אמר קנת' פרייזר, סגן נשיא בכיר והיועץ המשפטי של Merck. "מושבעים בבתי דין פדראלים ומדינתיים בארה"ב דחו תיאוריות מופרכות על שימוש קצר מועד בויוקס והחליטו כי החברה פעלה באחריות ובאופן נאות כאשר סיפקה מידע לFDA ולקהילה הרפואית".

פרייזר הוסיף: "העובדה נשארת כי התקפי לב הם גורם עיקרי למוות בארה"ב ולהם גורמים מרובים. יהיה קשה לכל תובע להוכיח כי ויוקס גרם להתקף לב לאדם מסוים".

כאמור, לפני מספר חודשים פסק בית המשפט בטקסס, באופן תקדימי, על פיצויי עתק בסך רבע מיליארד דולר לאלמנה שבעלה רוברט ארנסט נפטר בשנת 2001. זאת, לאחר שלקה בהפרעת קצב בלבו ומת מהתקף לב בעקבות שימוש בוויוקס באופן קבוע.

פסק הדין הסתמך בין השאר על תוצאות מחקר רחב היקף שנערך לפני כשנה וגילה כי ויוקס מגבירה את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי, וכי חולים שנטלו את התרופה מעבר ל-18 חודשים היו בסיכון גבוה יותר לפתח התקף לב או שבץ מוחי בהשוואה לחולים שנטלו תרופה נוגדת דלקת אחרת (נאפרוקסן), וכן בהשוואה לחולים שנטלו כדור דמי (אינבו). בעקבות זאת החליט ענק התרופות 'מרק' להפסיק את ייצור התרופה ולהורידה מהמדפים, העניין עורר רעש תקשורתי כלל עולמי ופחד כנ"ל.

התרופה הידועה בשמה רופקוקסיב, שייכת לקבוצת נוגדי דלקת לא סטרואידיים מהדור החדש (מעכבי COX2 סלקטיביים). היא משמשת לטיפול אקוטי וכרוני בתסמינים של דלקת פרקים ניוונית, ולטיפול בכאבים. נראה שתרופה זו גורמת לפחות תופעות לוואי במערכת העיכול בהשוואה לנוגדי דלקת לא סטרואידיים מהדור הישן. אנשים הרגישים לנוגדי דלקת לא סטרואידיים אחרים או לאספירין צריכים להימנע מנטילת תרופה זו, וחולי אסתמה צריכים להזהר בשימוש בה.

ב"מרק", כאמור, יכולים לחכך הפעם את ידיהם בהנאה, אבל לקחת בחשבון כי המזל, או נכון יותר לומר הפסיקה, תהיה לרעתם כפי שארע לפני כשנה.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה, בפורום משפט ורשלנות רפואית ובפורום רפואה ומשפט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום