לחץ בעבודה והשפעותיו - כל הדרכים להפגתו

(0)
לדרג

מהם הגורמים והמאפיינים של מצבי לחץ בחיינו המקצועיים? ומהן דרכי ההתערבות? כל התשובות לשאלות שמטרידות אותנו

כשהעובדים בלחץ וכשהארגון בלחץ

מהו לחץ?
------------

המושג לחץ במשמעותו האנושית מבטא בדרך כלל תחושה אישית של מצוקה שעלולה להשתקף במגוון של ביטויים אישיים. ביטויים אלה יכולים להיות ברמת ההתנהגות הגלויה של האדם: חוסר סבלנות, עצבנות, כעס, חרדה, תחושות של דכדוך, של עצבות, של חוסר אונים, קשיי שינה, אכילה ועוד. וברמת תהליכי החשיבה: בלבול, קשיים בקשב ובריכוז, בלק-אאוט (חישכון); וברמה של עוררות במערכת העצבים האוטונומית: הזעה, מתח בשרירים, כאבים, תחושות מתמידות של עייפות ועוד.

במצבים נמשכים של לחץ, האדם עלול להיות חולה או לפתח בהדרגה תסמונות של יתר לחץ דם, קשיים בקצב הלב, תסמונת המעי הרגיז ועוד. למעשה הלחץ גורם להפרה של האיזון האישי של האדם. ככל שהוא נמשך זמן רב יותר ובעוצמה רבה יותר, תחושת הלחץ האישית גוברת. תחושה זו עשויה לפחות, כאשר האדם וסביבתו נוקטים בפעילויות שיש בהן כדי להשיב את תחושת האיזון.

מזווית נוספת ניתן להבין את הלחץ כמצב שבו האדם חש איום על רווחתו האישית או על הערכתו העצמית (למשל, פחד להיכשל בראיון מבחן קבלה או במשימה שמוטלת עליו בעבודה), כי הוא מעריך שלא יהיה ביכולתו לגייס משאבים אישיים כדי להתמודד בהצלחה עם אותו איום. ברור שכאשר הוא לומד בהדרגה לגייס את המשאבים הרלוונטיים, תחושת האיום שהוא חש כלפי אותו מצב עשויה להתחלף בתחושה של אתגר להתמודד עמו.

הספרות המקצועית מצביעה על כך שלחצים במינון אופטימלי, עשויים לדרבן את האדם בהשגת משימות מוגדרות (''הוא לא ניכנס לאדישות, אלא מגייס את כוחותיו''). השאלה הגדולה היא: ''מהו לחץ אופטימלי?" צריך לזכור שלחץ הוא תפיסה סובייקטיבית של האדם ומה שמהווה לחץ עבור אדם אחד, מעורר תחושה של אתגר אצל אדם שני או תחושה של אדישות אצל אדם שלישי. עם זאת, נכון יהיה להגיד שכאשר תכיפותם ועוצמתם של הלחצים גדלה, גם אדם שהינו מתמודד מטבעו, עלול לחוש שהוא משלם מחיר אישי יקר במקום עבודתו וכן גם משפחתו.

לשאלון מקיף לבדיקת רמת הלחץ האישית בעבודה - לחצו כאן

מהו לחץ ארגוני?
---------------------

לחץ ארגוני כגורם מרכזי בהתהוות תחושת הלחץ של העובדים והמנהלים מתבטא בעיקר בהצבת יעדים של ההנהלה לצמיחה עסקית מהירה בלי לבחון האם יעדים אלה מציאותיים בהתחשב במצבת כוח האדם, רמת המיומנות הנדרשת והזמן החיוני לשם השלמת המשימות. ישנן חברות שמשופעות במצבי לחץ. הן מצויות בתהליכים מתמידים ומהירים של צמיחה ושינוי . קליטתם של עובדים חדשים ועזיבתם של ותיקים, ריבוי משימות בפרקי זמן קצרים, ומצבים של אי ודאות בהתייחס לפרוייקטים קרובים או עתידיים ובהתייחס לגורל החברה עקב רכישה, מיזוג או פירוק, פיטורין וכו'. במקביל על העובד לבצע משימות הדורשות ריכוז, יצירתיות, והתמדה ולממש את המסר הברור והחד של ההנהלה: ''חייבים להצליח ובכל מחיר!".

לחצים אלה מצטרפים למטלות ומשימות מחוץ לעבודה (משפחה, לימודים. המצב הביטחוני בארצנו...), אשר מהוות עומס מצטבר שמגביר את תחושת המצוקה והדחק של העובד.

העומס המוטל על מנהלים בדרג בכיר ובדרגי הביניים, וכן על עובדים מהשורה, מקבל ביטוי בולט בשעות עבודה רבות ומרוכזות שיוצרות כמעט תמיד הפרה של האיזון בין הבית לעבודה על כל המשתמע מכך. זאת ועוד, מחקר בארה"ב שהעריך את מידת הלכידות של הקשר הזוגי במשפחה הצביע על כך שעובדים (הן נשים והן גברים) אשר זוגיותם פגועה, היו מועדים פי 30 לתגובות של דיכאון, חרדה ושימוש בחומרים ממכרים כפועל יוצא של הלחץ בעבודה. ממצאי המחקר מדגישים למעשה את חשיבותה של מערכת התמיכה הרגשית של בן/בת הזוג כבולמת ומחסנת מפני תגובות לדחק בעבודה.

מצבי דחק נמשכים, שלעובד אין כל יכולת של שליטה עליהם, עלולים לפגוע בתפקודו האישי והבין-אישי ורווחתו. בריאותו עלולה להיפגע ועימה גם גדלה הסבירות לטעויות במהלך העבודה ולתאונות שמסבות נזקים לעובדים ולארגון.

אחת הגישות התיאורטיות שעוסקות בלחצים בארגונים מצביעה על כך שבמידה והעובד\המנהל אינו חש את אחת משלוש התחושות הבאות במקום עבודתו: (1) תחושה של מחויבות למקום עבודתו; (2) תחושה של אתגר כלפי המשימות שמוטלות עליו; (3) ותחושה שיש לו שליטה על המרכיבים השונים הקשורים לעבודתו (מסוגל לבצע את המשימות שמוטלות עליו בזמן המוקצב לכך ובאיכות הנדרשת), הוא עלול לחוות תחושות לחץ שתתבטא בתגובות שונות לדוגמא: חרדה, בלבול, כעס, דיכאון, מחלות שונות, התפטרות.

לפיכך, מנהלי משאבי אנוש,הדרכה ורווחה בארגונים השונים מכירים יותר ויותר בצורך לפעול באופן שוטף לקידום תוכניות התערבות כסדנאות, יעוץ אישי קצר מועד וממוקד, שיקנו לעובדים כלים להתמודדות עם הלחץ. תוכניות אלה תתרומנה להעלאת התפוקה, למניעת תחלואה ולהגברת תחושת השליטה של העובדים. תוכניות כאלה יחוללו שינוי חיובי אף באקלים הארגוני ויתרמו ללכידות רבה יותר בצוותי העבודה ולתחושה גדלה והולכת של מחויבות בקרב העובדים כלפי ארגונם.

ואכן, ממצאים של תוכניות התערבות כאלה שהופעלו בקרב חברות רבות, לרבות בחברות היי-טק בארה''ב ובאירופה, מורים על יעילותן במניעת היעדרויות מהעבודה הנובעות מסיבות שונות, בהגברת הריכוז בעבודה, בהגברת העמידות בלחצים, בהעלאת התפוקה ובהשגת איזון טוב יותר בין העבודה למשפחה.

כשנבחנת השאלה של עלות מול תועלת בהפעלת תוכניות כאלה, מסתבר שההשקעה בעובד הייתה כדאית ביותר. היא נתנה תשואה מרשימה ביחס של 1 ל-3 עד 1 ל-17! על כל דולר שהושקע בתוכניות כאלה. תשואה זו התבטאה בעליה בתפוקה התפעולית בכל מחלקות הארגון: הפיתוח, היצור, המכירות, המטה וכו'. היא השתקפה גם בהפחתה משמעותית של היעדרויות ותחלופת עובדים.

סקרים על לחץ
--------------------

ממצאי סקר שבוצע על ידי ד"ר טוביאנה לפני מספר שנים בקרב עובדי היי-טק, בשיתוף עם ירחוןHiTec Life הורו בבירור בברור על קשר הדוק בין משתנים של עומס ולחץ בעבודה לבין תגובות אישיות ללחץ זה, אשר מתבטאות הן במישור הגופני והן במישור הנפשי.

על פי ממצאי הסקר, משתנים כמו גיבוש הצוות בעבודה, הגברת מקורות התמיכה שבו ורכישת כלים אישיים מגוונים לוויסות הלחצים - חיוניים להשגת רווחה אישית של העובד ועשויים לתרום לרמת התפקוד שלו בעבודה.

בסקר נבדקה התייחסותם של אנשים מתעשיית ההיי-טק למספר משתנים עיקריים: רמות העומס והלחץ בעבודה, תפיסת הלחץ כרצוי/מזיק להישגים בעבודה. כמו כן, נבדקו תגובותיהם הגופניות והפסיכולוגיות של המשתתפים ללחץ ובאיזו מידה מערכות תמיכה חוץ אישיות ותוך אישיות משמשות כאמצעים להתמודדות עם הלחץ.

תיאור המדגם: השאלון כלל 48 משתתפים מתוכם 16 נשים ו-32 גברים. טווח הגילאים היה: 19 עד 49 ממוצע הגיל היה 30.

אף שאין מדגם זה משקף בצורה אופטימלית את כלל עובדי ההיי-טק בארץ, לקחו בו חלק משתתפים ממגוון של מקצועות במגזר זה: אנשי פיתוח, אנשי מינהל ועוד. בזה הוא אכן מייצג חתך של העוסקים בענף.

ממצאים עיקריים: הממצאים שיובאו להלן הינם מובהקים מבחינה סטטיסטית. נמצא קשר ישר בין רמת העומס בעבודה שעליה מדווחים משתתפי הסקר לבין רמת הלחץ שעליה הם דיווחו. ככל שרמת העומס המדווחת הייתה גבוהה, כן הייתה גבוהה רמת הלחץ שדווחה על ידי אותם עובדים. שלושת גורמי הלחץ והעומס העיקריים בעבודה שצוינו ע''י המשיבים היו: ריבוי מטלות - 62.5%, ביצוע פרויקטים תוך זמן קצוב וקצר שאינו מציאותי - 60.5%, ומצבים של אי- ודאות -.%05.

יודגש שמרבית משתתפי הסקר מדווחים שבצד העומס המוטל עליהם בעבודה, הם זוכים להערכה רבה עד רבה מאוד מחבריהם ומהממונים עליהם - 70.8%, ואף לסיפוק בעבודתם 60.4%.

יחד עם זאת , 66.7% מהמשיבים גורסים שהם היו יכולים להגיע לאותם הישגים גם אם היו מופעלים עליהם פחות לחצים. כ-40% מאמינים שעלול להיגרם להם נזק אישי/בריאותי, אם לא ידעו כיצד לווסת את הלחץ בעבודה ורוב המשתתפים - 83%! טוענים שרצוי שירכשו כלים שיעזרו להם להתמודד עם הלחצים בעבודה.

התגובות ללחץ התבטאו הן במישור של תגובות גופניות: חוסר מנוחה, קשיי שינה, כאבים, אכילת יתר\חסר, עייפות, הזעה, קשיי שינה, והן במישור הפסיכולוגי: בלבול, בלק-אאוט, ירידה בריכוז, חוסר החלטיות, תסכול, קוצר רוח, חרדה, עליצות מוגזמת.

שלוש תופעות הלחץ העיקריות שעליהן דיווחו המשתתפים היו: חוסר מנוחה - 41.7%, קוצר רוח וגם עייפות בשכיחות דומה - 39.6%, ותסכול - 37.5%. חשוב להדגיש שהקשר בין הביטויים הגופניים והפסיכולוגיים היה גדול מאוד. כלומר, ככל שהעובד דיווח על עוצמה גדולה יותר של תגובות גופניות ללחץ, כך הוא נטה לדווח גם על עוצמה דומה של תגובות פסיכולוגיות ללחץ זה, ולהפך.

יש להדגיש, שנמצא קשר הפוך בין מידת התמיכה שלה זוכה העובד מאנשים במקום עבודתו לבין עוצמת גילויי הלחץ; ככל שהעובד דיווח על תמיכה רבה יותר שלה הוא זוכה בסביבת עבודתו, כך ציין שיש לו פחות תגובות של לחץ.

האמצעים העיקריים שעליהם דיווחו משתתפי הסקר כווסתים של הלחץ בעבודה היו: גיוס של התכונות האישיות להתמודדות עם המשימות - 87.5%, הצלחה בארגון יעיל של הזמן ושל סדר העדיפויות בעבודה - 62.5%, קיומן של פעילויות פנאי קבועות (ספורט, קריאה, תחביב וכו') - 58.3%, וההצלחה לחדש את הכוחות האישיים בעזרת תמיכת המשפחה (בן\בת זוג) - 56.3%. בסקר התגלה שנשים תופסות את המשימות שעליהן למלא כמעוררות פחות לחץ אישי בהשוואה לגברים.

כיצד ניתן לצמצם את תחושת הלחץ האישי?
-----------------------------------------------------------

אחת הדרכים הבדוקות להשגת רגיעה הינה שיטת ההרפיה השרירית (עפ''י ג'יקובסון). יש לשבת בצורה נוחה כשהעיניים עצומות, לנשום מספר נשימות עמוקות, ולאחר מכן לכווץ ולהרפות בזו אחר זו את קבוצות השרירים השונות בגוף. רצוי להתחיל בכפות הרגליים ובהדרגה להתקדם לעבר שרירי הפנים. אך, מובן שניתן גם לבחור בדרך ההפוכה או בכל דרך אחרת הנראית לכם. כשכל איברי הגוף כבר רפויים, משפשפים היטב את כפות הידיים עד שהן מתחממות ואז מניחים את כריות כף היד על העפעפיים העצומים. החמימות שלהן עוברת לעיניים ותורמת לתחושת הרגיעה.

בין האמצעים הנוספים להתמודדות עם הלחץ יש לציין: תכנון יעיל יותר של הזמן והימנעות מדחייה, פעילות פנאי המחדשת את הכוחות והמשאבים (קריאה, פעילות ספורטיבית, חברתית וכו'). ברור שחשוב מאוד לתרגל כלים אלה בפועל ולאורך זמן, כדי שיהפכו עבורך לטבע שני ויחוללו שינוי חיובי וקבוע בהרגשתך ובדרכי החשיבה שלך.

אמצעי יעיל אחר הוא יעוץ פסיכולוגי קצר וממוקד. בייעוץ פסיכולוגי יאותר מקור המתח הלחץ, יאובחנו התגובות האישיות כלפיו ויוצעו דרכי התמודדות יעילות שייתרמו להגברת השליטה העצמית ולהתמודדות יעילה יותר עם הלחץ ולהפחתתו. הייעוץ, הטיפול ו"אימון" (COACHING) יופעלו כאשר אין די בדרכים המוצעות לעיל להביא להקלה בתחושת הלחץ.

חשוב להדגיש כי אי טיפול בבעיית הלחץ שחווה העובד או השארת הבעיה ''עד שתחלוף בעצמה'' אינה מומלצת כלל ועיקר. סממני הלחץ והמתח ניכרים באדם ומצטברים לאורך זמן. איתור גורמי הלחץ, והקניית הכלים להתמודדות עימם בשלב מוקדם ככל האפשר, עשויים לשפר באופן ניכר את הרווחה האישית ואת רמת התפקודים שנדרשים בעבודה ובבית.

לכתבה אודות שאלון מקיף לבדיקת רמת הלחץ האישית בעבודה - לחצו כאן - לשאלון עצמו: הקישו

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מצבי מתח ולחץ, בפורום פסיכולוגיה קלינית
בפורום נטורופתיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום