כל מה שרצית לדעת על כאב כרוני וכאב נוירופטי

(6)
לדרג

מה ההבדל בין כאב כרוני לכאב נוירופטי? מי סובל מהם ומה ההשפעות שלהם? כל התשובות לכל השאלות

מאת: מערכת zap doctors
כל מה שרצית לדעת על כאב כרוני וכאב נוירופטי

1. על פי האגודה הישראלית לכאב, כאב כרוני הוא כאב מתמשך המלווה בתחושה של דיכאון, ובמידה ואינו משתפר עשוי להוביל להידרדרות נפשית ותפקודית. כאב נוירופטי הוא סוג של כאב כרוני הנגרם כתוצאה מפציעה או מחלה שפגעה במערכת העצבים. ב-36% מהבתים באירופה וכ-43% מהבתים בארה"ב יש חולים הסובלים מכאב כרוני.

2. מסקר שערך הארגון האירופאי לכאב בשנת 2003 עלו הממצאים הבאים:

א. אחד מכל שישה ישראלים מעל לגיל 18 סובל מכאב כרוני.

ב. הכאב הנפוץ ביותר בקרב הישראלים הוא כאב גב תחתון.

ג. 60% מהסובלים מכאב כרוני בארץ הם נשים.

ד. 25% אנשים הסובלים מכאב כרוני מדווחים, כי הכאב שהם חווים חזק לעיתים עד כדי כך שהם מעדיפים למות.

ה. 16% מהסובלים מכאב אובחנו כסובלים מדיכאון.

ו. בכל שנה מפסיד השוק האירופי לפחות 34 ביליון יורו בעקבות אובדן של 500 מיליון ימי עבודה כתוצאה מכאב כרוני.

3. על פי נתוני הרשת העולמית לכאב נוירופטי (NPN), 1.5%-7.7% מאוכלוסיית ארה"ב ואירופה סובלת מכאב נוירופטי. הטווח המוערך כה גדול משום שהכאב הנוירופתי בד"כ אינו זוכה לאבחון וכתוצאה מכך גם אינו מטופל.

הנתונים באירופה מראים כי:

א. 7.5% מאוכלוסיית אנגליה סובלת מכאב נוירופטי.

ב. 6.4% מאוכלוסיית צרפת סובלת מכאב נוירופטי.

ג. 6% מאוכלוסיית גרמניה סובלת מכאב נוירופטי.

ד. 7.7% מאוכלוסיית ספרד סובלת מכאב נוירופטי.

4. מאחר שהכאב הנוירופטי נוסף בד"כ לבעיות אחרות, כגון מחלות לב ודיכאון, עלות הטיפול הרפואי שלהן גדולה פי שלוש מכלל הציבור.

שאלות ותשובות- כאב נוירופטי

1 מהו כאב נוירופטי?

כאב נוירופטי הוא סוג של כאב כרוני הנגרם מפגיעה במערכת העצבים כתוצאה ממחלה, ניתוח, דלקת, מחלות נוירולוגיות, סיבוך של מחלת הסוכרת, שלבקת חוגרת ושבץ.

2. מהם הסימפטומים של הכאב הנוירופטי?

הכאב הנוירופטי מתאפיין בתחושה של שריפה, דגדוג, צביטות ועקצוץ (מחטים). הכאב עשוי להיות כה חד עד שכל מגע עם העור מכאיב ושורף. הכאב יכול להחמיר עם הזמן וליצור נכות.

3. מי יכול לאבחן כאב נוירופטי?

כאב נוירופטי יכולים לאבחן רופאי משפחה, רופאי כאב, נוירולוגים, אונקולוגים, אורתופדים ורופאים מרדימים.

4. כיצד ניתן לאבחן כאב נוירופטי?

את הכאב הנוירופטי ניתן לאבחן בשיחה עם הרופא ובדיקות גופניות הכוללות תחושה עורית, מגע, טמפרטורת גוף וכו'. בנוסף, ניתן להיעזר בבדיקת הולכה עצבית. חולים שסובלים מכאב נוירופטי מטופלים בדרך כלל במשככי כאבים רגילים שיעילותם כנגד כאב נוירופטי נמוכה.

5. מדוע חשוב להבדיל בין כאב נוירופטי לכאבים אחרים?

כיום מוצעים לחולים משככי כאבים רבים להקלה, אך אלו אינם מיועדים להקלה על כאב שמקורו עצבי. חולה שאינו זוכה לטיפול שהותאם לכאב נוירופטי עלול שלא לחוש הקלה בעוצמת הכאב, ובנוסף עלול לסבול מתופעות לוואי של הטיפול הניתן לו.

6. מהן ההשלכות היומיומיות של הכאב הנוירופטי?

כאב נוירופטי עלול לפגוע באיכות החיים ובתפקוד היומיומי. אנשים הסובלים מכאב נוירופטי חווים הפרעות שינה, תחושה של חוסר אנרגיה וקושי בריכוז. בעקבות הכאב הכרוני נפגע התפקוד היומיומי בבית ובעבודה, ופעולות פשוטות שכרוכות בתנועה הופכות למשימה כואבת המלווה בתחושה של תסכול, חוסר אונים ובמקרים של סבל ממושך מכאב נוירופטי אף לדיכאון.

7. מהם הגורמים לכאב הנוירופטי?

כיום ידועים למעלה ממאה גורמים שונים לכאב הנוירופטי. בחלק מן המקרים הפגיעה העצבית היא תוצאה של סיבוך מחלה כגון: סוכרת, מחלת כליות, כבד, בעיות במחזור הדם, גידולים, מחלות נוירולוגיות ודלקות. גורמים אחרים יכולים להיות: פציעה, החלמה מניתוח ושבץ.

8. מהם דרכי הטיפול בכאב נוירופטי?

טיפול תרופתי - בין הטיפולים המוצעים כיום לטיפול בסימפטומים של הכאב הנוירופטי ניתן למצוא מגוון רחב של תרופות שברובו הגדול אינו מותווה לכאב נוירופטי. ליריקה הינה התרופה היחידה המותוות לכל סוגי הכאב הנוירופטי הפריפרי במבוגרים (לקריאה מעמיקה יותר על הליריקה, ראו בהמשך).

טיפול פיזיותרפי - מומלץ בד"כ בשלבים הראשוניים של גילוי הכאב.

טיפול בזריקות הרדמת העצב הפגוע לזמן מוגבל ע"י זריקה ממוקדת.

טיפול פסיכולוגי - טיפול זה ניתן בד"כ לאחר שהטיפולים התרופתיים כשלו על מנת לעזור למטופל להתמודד עם תחושת חוסר האונים והתסכול שנגרמים לו כתוצאה מהכאב, ולתת לו כלים ואינפורמציה שיסייעו לו לשלוט בכאב ולנהל אורך חיים תקין עד כמה שניתן.

משרד הבריאות אישר את Lyrica לטיפול בכאב שמקורו במערכת העצבים ההיקפית

משרד הבריאות אישר לשווק את ליריקה (Lyrica) מתוצרת חברת התרופות פייזר
(Pfizer) המותוות לטיפול בכאב נוירופטי פריפרי (היקפי) במבוגרים.

ליריקה היא פרי פיתוח ייחודי של חברת פייזר חברת התרופות הגדולה בעולם, שאושר לשימוש לפני מספר חודשים ע"י הרשות למזון ותרופות בארה"ב (FDA). התרופה נבדקה בקרב יותר מ-9000 מטופלים והוכחה כיעילה בשיכוך כאבים ממקור עצבי ב- 10 מחקרים קליניים שנערכו בעשר מדינות.

התרופה מציגה מנגנון טיפולי חדשני, המפחית את פעילות היתר של תאי עצב המעורבים בכאב לרמות נורמליות. טיפול בליריקה עשוי להקל על נטל הכאב הנוירופטי בעקבות הורדת עוצמת הכאב. בנוסף, נצפה שיפור בהפרעות השינה הנלוות לכאב מסוג זה.

"הכאב הנוירופטי אינו נוטה להגיב למשככי כאבים רגילים, ולכן דורש שימוש בתרופות ייחודיות... ליריקה נמצאה יעילה ובטוחה לשימוש בחולים עם סוגים שונים של כאב עצבי. התרופה פותחת צוהר של תקווה לחולי כאב רבים, ותקל עלינו הרופאים לטפל בכאב מסוג זה. כולי תקווה שהתרופה תיכלל בעתיד בסל התרופות ותהיה זמינה ונגישה לחולים הזקוקים לה. אין לי ספק שהופעת התרופה בישראל הנה צעד גדול בקידום הטיפול בכאב בישראל", אומר ד"ר אילון איזנברג, מנהל היחידה לשיכוך כאבים במרכז הרפואי רמב"ם.

מדובר בתרופה היחידה בישראל שמותוות לטיפול בכל סוגי הכאב הנוירופטי הפריפרי (היקפי) וניתנת על פי מרשם רופא בלבד. השימוש אסור לחולים הרגישים לחומרי התרופה ולחולים עם אי-סבילות לגלאקטוז. תופעות הלוואי השכיחות ביותר שנצפו היו סחרורות וישנוניות.

התרופה ניתנת כיום לחולים בלמעלה מ- 50 מדינות ברחבי העולם.

רוצים לדעת עוד על סל התרופות המתגבש? כל העדכונים בכתבה הבאה; לחצו כאן

בואו לדבר על זה בפורום תמיכה לסובלים מכאב כרוני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום